Achteraf trekhaak monteren

Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar ervaringen / adviezen.

Van de week bij de dealer geweest om te informeren om een trekhaak te laten monteren. Nu kwam ik in de Skoda shop een prijs tegen van 1450 euro incl. montage voor een zwenkbaretrekhaak. Redelijk aan de prijs, maar vooruit het is dan wel netjes origineel. De Octavia is van 2020 een first edition. Nu wist de dealer mij te vertellen dat de trekhaak op de website niet past en dat er een andere nodig is met diverse andere onderdelen voor het virtual pedal en een andere diffusor.

Totale kosten +- € 2.700,- !!!! Nu houd ik wel van grapjes, maar dit kan toch niet serieus zijn?

Toch heb ik een trekhaak op de auto nodig. Wat te doen?
 

Sneeuwwitje

Senior Member
Dat is een pittig bedrag. De af fabriek haak stond bij mij op de offerte vaar 690Euro meen ik. Misschien een optie om de auto in te ruilen op een met trekhaak?
 

Bakkertje

Forumguru
Mijn schoonouders hebben onlangs een afneembare trekhaak laten monteren voor 750 euro inclusief inleren ..
Wegklapbaar durfde de garage niet aan, maar is feitelijk niet heel veel duurder.

Ik ben wel benieuwd wanneer je het achteraf in laat bouwen waar ze de bediening (het knopje) van de trekhaak dan gaan maken. Want als het echt helemaal origineel gedaan wordt dan moet ook de binnenbekleding van de kofferbak aangepast worden lijkt me..?
 
Mijn schoonouders hebben onlangs een afneembare trekhaak laten monteren voor 750 euro inclusief inleren ..
Wegklapbaar durfde de garage niet aan, maar is feitelijk niet heel veel duurder.

Ik ben wel benieuwd wanneer je het achteraf in laat bouwen waar ze de bediening (het knopje) van de trekhaak dan gaan maken. Want als het echt helemaal origineel gedaan wordt dan moet ook de binnenbekleding van de kofferbak aangepast worden lijkt me..?
Weet je toevallig bij welke garage ze dit hebben laten doen?

Voor het bedieningsknopje zit er in de kofferbak nu een stukje plastic wat vervangen kan worden voor het knopje.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb al sinds 1970 op alle achtereenvolgende auto's een vaste, niet afneembare of zwenkbare trekhaak laten zetten. Sinds die luxe versies beschikbaar kwamen heb ik daar heel bewust niet voor gekozen - en dat niet eens zozeer vanwege de kostenbesparing, maar vooral voor het beschermende effect ervan tegens (parkeer)schades bij supermarkten, op veerboten, etc.
Wat mij betreft niks mis mee: zwarte zachtrubberen trekhaakdop erop beschermt mijn schenen en maakt 'm tamelijk onopvallend.
 

Sneeuwwitje

Senior Member
mijn keuze was ook altijd een vaste haak, maar toen ik in 2021 een Octavia ging bestellen werd me verteld dat de verlichtingsmodule door chiptekort slecht leverbaar was dus dat ik beter af fabriek trekhaak kon bestellen. Ze hebben me toen niet verteld dat de af fabriek trekhaak ook een levertijd van 19 maanden had.
 

leon-cupra

Forumguru
Diegene die reageren met prijzen van onder de 1000€ houden er geen rekening mee dat de TS virtual pedal heeft op zijn Octavia. Dan moet de dealer met wat meer rekening houden dan alleen een bumper/diffusor waar een uitsparing moet komen.

Bij onze Passat was het bij de dealer voor een afneembare trekhaak ook al 1.400€. 2.700€ is dan ook heel stevig maar denk dat je daar niet vanonder zal kan komen. Anders nog eens bij een andere dealer informeren.
 

EdK

Forumguru
Ja alleen wil deze kaviaar op zijn brood ipv een stukkie schuifworst............ :lezen:
 

hemi24

Forumguru
Maar even serieus, wat gaat er voor die 1300 euro allemaal nog verbouwd worden aan die achterbumper..?!?
 
Maar even serieus, wat gaat er voor die 1300 euro allemaal nog verbouwd worden aan die achterbumper..?!?
Blijkbaar zijn ze er opeens 6 uur ipv 3 uur mee bezig. Tegen een werkplaats tarief van 160 euro het uur. Daarnaast moet er andere diffuser geleverd worden en een beugeltje en kabeltje om het virtual pedal te verplaatsen. Ik vond het nogal een bizar verschil... Maar ik denk dat hij ook blij was dat ze niet de prijs op de skoda shop hoefde aan te houden.
 

leon-cupra

Forumguru
Als ik een beetje op het www kijk , dan is die 2700€ niet zo heel gek. Een zwenkbare trekhaak kost bij onafhankelijke plaasters ook al snel 2000€. Ga je naar elektrisch zwenkbare trekhaak kom je prijzen tegen van 2.500€
Dus … wat heeft eigenlijk de dealer voorgesteld van type trekhaak????
 

EdK

Forumguru
Nee met alle respect maar het is een monteur van het merk Skoda.....
Artsen hebben het al druk zat voor bedragen die 2 a 3 keer meer zijn p/u
 

hemi24

Forumguru
Nog even zitten neuzen op een Duits forum:

1695150780527.png

Ik zou even bij een andere dealer informeren…

@RobertBol : check voor de zekerheid ook even je kentekenbewijs, onder punt: toelaatbaar trekgewicht!
 
Afgelopen najaar een Westfalia afneembare trekhaak op een Superb station uit 2019 laten monteren voor ongeveer 900 euro bij Trekhaakcentrum. Geen bijzonderheden ervaren en automatisch openen/sluiten klep met virtual pedal werkt ook nog gewoon.
 

Bakkertje

Forumguru
Mijn schoonouders hebben ook een virtual pedal. Zal wel eens kijken of die nog werkt.

Sowieso even de fietsendrager erop om te kijken of alles werkt..

Kom er zsm op terug, ga er niet dagelijks op de koffie ;)
 
Bovenaan Onderaan