Achteraf inbouwen van een roetfilter

Status
Niet open voor verdere reacties.
In de laatste L&K stond een stukje over het achteraf inbouwen van een roetfilter. Ik heb mijn dealer gebeld en de monteur die ik sprak wist mij te vertellen dat het waarschijnlijk wordt afgeschaft omdat het roet wat er nu nog uit zou komen zo fijn is dat het nog schadelijker is dan zonder een filter??
confused.gif
Heeft iemand dit echter toch inmiddels al laten doen en wat waren de kosten??
 

Avatar2006nl

Nieuw lid
Het is onzin dat dit afgeschaft wordt. En wat de kosten zijn, bij de dealer kost dit €500. Dit lijkt veel maar je krijgt er €500 subsidie op dus kost het je eigelijk niets. Dit zou bij de dealer bekent moeten zijn.
 

Skombi

Actief lid
Het is onzin dat dit afgeschaft wordt. En wat de kosten zijn, bij de dealer kost dit €500. Dit lijkt veel maar je krijgt er €500 subsidie op dus kost het je eigelijk niets. Dit zou bij de dealer bekent moeten zijn.

Gisteren RADAR niet gezien? Daarin werd het afgeraden om nog een retrofitfilter te laten monteren omdat volgens kenners nog meer schadelijke stoffen produceert dan het wegneemt.
Het verplicht stellen van roetfilters doen ze alleen voor nieuwe auto's.
 

Tallguy

Forumguru
Bij deze http://www2.trosradar.nl/PHP/news/19/3444

En voor de mensen die niet willen klikken:
In de lucht zit fijnstof, dit is een verzamelnaam voor allerlei kleine deeltjes: van zandkorrels uit de Sahara, een afgesleten autoband, versleten wegdek of roetdeeltjes uit uitlaatgassen.
Het gehalte fijnstof is in Nederland op sommige plekken hoger dan wettelijk is toegestaan. Om die reden worden bijvoorbeeld vaak bouwprojecten stilgelegd. Teveel fijnstof zorgt bijvoorbeeld voor ademhalingsmoeilijkheden. Om het fijnstof gehalte naar beneden te brengen, worden er onder andere bij dieselauto's roetfilters ingebouwd. Dit kan het fijnstof met 30 tot 50% doen afnemen.

Nieuwe dieselauto’s worden al sinds 2005 afgeleverd met een ‘gesloten’ roetfilter. Deze zorgt voor 95% minder roetuitstoot en geeft eigenlijk geen enkel probleem.
Toch wordt er door het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) sinds 1 juli 2006 een subsidie van 500 euro verleent voor het achteraf inbouwen van roetfilters bij dieselauto's. De zogenaamde retrofitfilter.

Er zijn op dit moment 1,2 miljoen dieselauto's in Nederland en zo'n 10.000 filters ingebouwd. Op de VROM website kun je lezen welke auto's in aanmerking komen voor een retrofitfilter. Bij Volvo is het inbouwen gratis maar bij andere auto’s kunnen de kosten oplopen tot 1100 euro.
De schadelijke uitstoot wordt volgens informatie van het VROM met een retrofitfilter verlaagd met 40 %. Dr Ing. Michiel Makkee is universitair hoofd docent bij sectie Industrial Catalysis aan de TU in Delft. Hij houdt zich al meer dan 15 jaar bezig met roet en mag zich een autoriteit noemen op dit gebied. Hij heeft het ministerie van VROM gewaarschuwd over mogelijke schadelijke consequenties voor de gezondheid bij het gebruik van retrofitfilters.
In de uitzending van maandag 16 april 2007 legt hij uit waarom hij denkt dat de retrofitfilters schadelijker zijn voor de gezondheid dan gewoon geen roetfilter.
Zo’n retroritfilter zorgt er namelijk volgens hem voor dat er onnatuurlijk kleine deeltjes roet in de lucht komen. Als deze ingeademd worden, blijven ze in de longwegen achter. Er bestaat een grote kans dat sommige deeltjes kankerverwekkend zijn. De effecten daarvan zouden dan wellicht pas over tien of vijftijn jaar merkbaar zijn. Dr. Ing. Makkee is van mening dat dit de komende periode beter onderzocht moet worden.

VVD kamerlid Mevrouw Neppérus heeft naar aanleiding van een artikel in het NRC Handelsblad vragen gesteld aan minister J.Cramer van het verantwoordelijke ministerie. De minister heeft op 27 maart gezegd dat onderzoeksbureau TNO over twee weken met een vooronderzoek naar buiten zal komen.

Radar heeft met TNO contact gezocht en krijgt dan een ander antwoord. Volgens TNO is de onderzoeker nog aan het worstelen op welke wijze het onderzoek gedaan moet worden en duurt het nog minimaal drie maanden voordat er informatie over dit onderwerp gepubliceerd kan worden.
Op de dag van de Radar-uitzending laten het VROM en TNO plotseling weten dat ze toch met een voorstudie naar buiten gaan komen.
Kamerlid H. Neppérus heeft, zo vertelt ze in de studio, namelijk ook contact opgenomen met het betreffende Ministerie. Uiteindelijk heeft het VROM toegezegd sneller met iets naar buiten te komen dan binnen een aantal maanden. Als de antwoorden van de Minister deze week niet bevredigend zijn, overweegt Mevrouw Neppérus een debat aan te vragen met de vaste commissie van VROM. Haar gerustheid is nog lang niet weg genomen. Dr. Ing Makkee hoopt in ieder geval dat het VROM hem zal betrekken in het onderzoek.
 
Waar het mij om gaat is dat er nu nog subsidie op zit. Straks wordt het toch veplicht en moet je er alsnog een aanschaffen. Ik rij mij TDI prive en vraag mij ook af of het invloed heeft op de inruilprijs over 3 jaar. Waar het mij om ging is of iemand dit al heeft laten doen.
 

Tallguy

Forumguru
Als het gaat om retrofit roetfiler an sich (dus niet type gebonden) zou ik de search gebruiken. Dan kom je o.a. dit topic tegen:

http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=3670&highlight=roetfilter

Als het echter gaat om het filter speciaal Fabia gerelateerd...dacht niet dat ik daar iets over heb gelezen. En als de overheid het wil (bijven) stimuleren zal de subsidie nog wel even blijven. Nu is het zelfs niet eens verplicht een roetfilter te hebben.

Het zou trouwens wel raar zijn...nu is het niet verplicht dus koop je 'm niet. Wel is er subsidie (lagere of geen belasting dacht ik). Straks wordt het verplicht en dat MOET je dus...en dan zal het me niks verbazen als de overheid de subsidie intrekt en lekker de complete BTW bedragen gaat incasseren.
 

R.Slim

Nieuw lid
Kost inderdaad niets met alle subsidies. Heb zelf een SDI, maar als ik het
geweten had , had ik het niet gedaan. Heb sterk het gevoel vermogen verloren te zijn. Zolang er geen "boetes" of andere maatregelen zijn zal het geen invloed hebben op de inruilwaarde. Dit zal wel anders worden als ze iets met de wegenbelasting gaan doen
 

Hetzer

Forumguru
R.Slim heb jij een roetfilter op je SDI, volgens PON is deze helemaal nog niet leverbaar!!!???
 

R.Slim

Nieuw lid
Roetfilter

Als ik jou vraag lees en het feit dat ik de auto niet geweldig vindt lopen, denk ik dat ik maar eens even terug moet naar de garage. Ik heb het gedaan omdat ze ook al diverse caddy SDI hadden voorzien.
Je hoort van me!
 

Fabia_SDi

Nieuw lid
Hey, da's inderdaad apart... Heb tijdje geleden gebeld met Pon en zij gaven aan dat een roetfilter niet leverbaar is voor de SDi.

Scheelt dat nog aanzienlijk in de peekaa's?
Ik rijd minimaal 1000km per week en ik vind de SDi het goed doen mits 'ie op stoom is. Inhalen is een draaamaaaaa maar daar staat dan wel een gunstig verbruik tegenover (gemiddeld 4.8l/100km).
 
Ik heb een bosal retrofit roetfilter op mijn TDI uit 2005.
Het was een aktie van een Bosch service garage waarbij het in totaal niets kostte.
Merk geen verschil in verbruik of vermogen, filter zit er nou zo'n 15.000km onder.

Het is een gecombineerd systeem waarbij oxykat en roetfilter in één zitten.
http://quickly.be/ROETFILTERS.pdf
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan