Aceton, super-additief?

A

andreg

De werking zou gebaseerd zijn op het verminderen van 'oppervlakte spanning' van de benzine .

-Lijkt me dat dit voordeel nog groter word wanneer het door onze injector geperst word ?

-Maw een verbeterde verneveling ?

-Meer feul in de zelfde openingstiming ?


Aceton toevoegen aan brandstof heeft eigenlijk alleen maar voordelen. Aceton verkleint namelijk de oppervlakte spanning van benzine. Hierdoor kan het beter verdampen voor het ontstoken word. (vergelijk het als een plas water met een vlek olie daar in, en je gooit er een scheut dubro in. De oppervlaktespanning van water word door de zeep afgebroken, waardoor de olie zinkt.) Doordat er meer benzine daadwerkelijk verbrand, is er minder van nodig. (verklaring voor het afnemende verbruik). Als aceton een lagere verbrandingstemperatuur heeft (wat ik nog niet heb kunnen testen) dan benzine, zou het ook een koelende werking hebben maar dit is dan wel een miniscuul verschil.

Benzine kan het best verbranden wanneer het volledig is verdampt. Dan wel in een gesloten ruimte (cilinder). Het is namelijk het gas van de benzine die brand, niet de vloeistof zelf.


Nog wat leesvoer:
http://pesn.com/2005/03/17/6900069_Acetone/
http://www.loneinventor.com/ftopicp-254.html
http://www.lubedev.com/smartgas/additive.htm
http://www.chemicalforums.com/index...y;threadid=2517
 

Bijlagen

  • aceton.jpg
    aceton.jpg
    25,4 KB · Weergaven: 16

___JC___

Forumguru
Ik gooide vroeger wasbenzine in mn brommer. Liep ie ook een stukje harder op. Totdat ie stuk ging. :(
 
A

andreg

Mijn vrouw wel en dat rijd super met aceton. Is ook een injectieblok.
 

allenlee888

Nieuw lid
Het toevoegen van aceton aan benzine speelt voornamelijk een rol bij het verminderen van de oppervlaktespanning, waardoor het verdampen en verdampen van de brandstof wordt verbeterd, waardoor een volledigere verbranding wordt bereikt. Dit komt omdat een lagere oppervlaktespanning de brandstof kan breken in kleinere druppels, waardoor het oppervlak in contact met de lucht wordt verhoogd en het efficiënter verdampen en vermengen met de lucht wordt bevorderd voor ontsteking.
Bij injectie versterkt dit effect inderdaad de verduistering, waardoor het mogelijk is om een betere brandstof-luchtmengsel en een efficiëntere verbranding te bereiken tijdens dezelfde motorontstekingscyclus. In theorie kan dit leiden tot een betere verbranding, dat wil zeggen meer energie uit dezelfde hoeveelheid brandstof te halen, wat zich kan vertalen in een betere brandstofbesparing (lager verbruik) en potentieel een vermindering van de uitstoot van onverbrande koolwaterstoffen.
Het is echter belangrijk op te merken dat aceton een lagere brandtemperatuur heeft dan benzine. Hoewel dit een licht koelingseffect kan hebben op de verbrandingskamer, kan dit verschil in praktische toepassingen minimaal zijn. De algehele invloed op de motorprestaties hangt af van het specifieke motorontwerp en de gebruikte acetonconcentratie.
Kortom, het belangrijkste voordeel van aceton is het vermogen om de verdamping en verdamping van de brandstof te verbeteren, waardoor de verbrandingsefficiëntie wordt geoptimaliseerd. De werkelijke verbeteringen in prestaties en brandstofverbruik moeten echter worden geverifieerd door praktische tests, omdat het motorbesturingssysteem nauwkeurig is aangepast aan de standaard brandstofformules.
 
Bovenaan Onderaan