'acculaadklep controleren, alstublieft'

JPSuberb

Nieuw lid
Hoi,

Ik krijg sinds een tijdje de melding incl. waarschuwingspiep 'acculaadklep controleren, alstublieft'. Dit gebeurt steeds als ik onder een bepaalde snelheid kom, dus iedere keer voor het aanremmen van stoplichten, rotondes en parkeerplaatsen. Heel irritant. Ik kan aan het klepje zelf niets fouts ontdekken.

Ik heb op het forum al wel gezocht maar kan geen sluitend antwoord vinden: wet iemand hoe ik dit verhelpen?

sietse235

Actief lid
Waarschijnlijk de slotpen die het niet meer goed doet. Daar zit volgens mij ook de sensor in, die het systeem waarneemt of de klep al/of niet gesloten is.

• Leuk
Waarderingen: Tees

ESL

Donateur
Je kunt een zooi WD40 ofzo proberen, in die slotpen. Dit probleem was bij mijn superb 3 in ieder geval een hardnekkig continu terugkerend probleem. Zo ongeveer jaarlijks vervangen, al met al. Was ook kostbaar trouwens.

Die wd40 is een poging waard maar werkte bij mij zelf helaas nooit lang.

Ronny1978

Actief lid
Kans ik heel groot dat je stelmotor het gaat begeven. Deze melding komt idd alleen op lagere snelheden tevoorschijn.

Bij mijn wagen heb ik hetzelfde gehad. Na vervanging was dit euvel verholpen. Het originele onderdeel zat bij de dealer op een kleine 50 euro.

ESL

Donateur
Het onderdeel is inderdaad niet heel duur, maar ik heb begrepen dat je hele voorbumper er voor weg moet; voor mijn superb rekende de dealer hier in ieder geval ruim de tijd voor, dus daar een dure reparatie.

Als je een beetje handig bent haal je die bumper er gewoon zelf voor weg, dat scheelt enorm in de kosten.

Wat je óók kunt doen heb ik begrepen is het afslijpen van de voorkant van die pin. Dan werkt het slotje dus niet meer, maar de melding blijft wel weg.

Ronny1978

Actief lid
Klopt. Het afslijpen heb ik ook gelezen. De kwaal lijkt daarmee opgelost, maar vraag me wel af of het klepje dan altijd lekker dicht blijft.

Er zijn wat tutorial’s op YouTube die zeggen dat het van binnenuit kan. Dat is mij niet gelukt, terwijl ik echt geen dikke armen/handen heb. Dus uiteindelijk heb ik zelf de bumper gedemonteerd omdat ik het wel graag zo origineel mogelijk gerepareerd wilde hebben.

ESL

Donateur
Ik vind het niet de meest chique oplossing om hem af te slijpen, maar ik snap wel dat veel mensen er voor kiezen. Dat ding ging bij mijn S3 in ieder geval regelmatig stuk. Dat ding is niet geschikt voor dagelijks gebruik; bij mij werd hij ongeveer jaarlijks vervangen ivm deze klachten.

Ik denk zelf dat het klepje wel gewoon gesloten blijft tijdens het rijden als je dat ding af slijpt, want ik heb ook maanden rond gereden met een klepje die ivm falend mechanisme op een kiertje bleef staan en zelfs toen is hij nooit open gewaaid.

Als je het zelf kunt en wilt aanpakken is het niet heel duur.

Bovenaan Onderaan