Accu

Niels83

Forumguru
Hallo
De accu van mijn Fabia 1.2tdi greenline heeft zijn beste tijd gehad. Hij start nog, maar wordt al wat moeizamer. Laten testen en de accu is op. De garage rekent het 230 euro vind ik veel geld.

Even vlug bij winparts leerde mij dat zij een Varta accu hebben voor 125 euro en een exide voor 200, beide start stop accu, beide 70ah, 12volt etc.

Zit er nu echt veel verschil in dit soort accu's, Varta is volgens mij ook een prima merk.

Ik wil hem zelf dus gaan vervangen lijkt me geen hogere wiskunde en heb ik eerder wel gedaan. De laatste keer deed de anwb het bij mijn vorige auto, toen sloten ze de polen eerst aan hun accu. Dit om niet te resetten. Zou ik gewoon een acculader tijdens het wisselen kunnen aansluiten?
 

Cordoba

Forumguru
Acculader zou ik niet doen, ook omdat je vanwege start-stop de massa aan het chassis moet hangen, en het onoverzichtelijk wordt en je kans loopt dat er met het verplaatsen van de accu iets fout gaat. Ik zou er sterk naar neigen om met soepele draden te zorgen dat er spanning blijft staan op de systemen. (Als het goed is, hoeft er weinig of geen stroom te lopen)

Overigens moet je na zelf vervangen van de accu, nog wel zorgen dat de nieuwe accu ook wordt ingeleerd.
 

Niels83

Forumguru
Huh wat een accu inleren? Een accu heeft toch gewoon een + en - pool waar dus stroom uitkomt waardoor de auto start en de lampen branden?
 

EdK

Forumguru
Huh wat een accu inleren? Een accu heeft toch gewoon een + en - pool
Dat + en - pool is niet veranderd , maar het blind overzetten dat was vloegel nog wel zo.
Helaas moet de accu ingeleerd / aangemeld worden zodat de dynamo optimaal kan laden.
Anders is je accu als je pech hebt zo weer aan vervanging toe.
En dat maakt die dealer accu ook zo duur, dat inleren rekenen ze zo een uur voor maar dat is dan wel incl. inbouwen hoor....

Enne geen geld betalen voor je oude accu inleveren, hiervor vangen zei tegenwoordig min 5,00 eurie per accu voor !
En vang jij dus ook bij een oudijzerboer
 
is pas al een heel topic aan gewijd, het nut en/of noodzaak van nieuwe accu inleren, is wel aan te bevelen voor de levensduur van de nieuwe accu, kan met OBD Eleven of VCDS in 2 minuten ingeleerd worden.
zou niet gaan rommelen om er persé spanning op te houden tijdens het wisselen, is namelijk nergens voor nodig, het ergste wat gebeurt is dat je dagteller reset (boeiend) en je moet even de stuurhoeksensor melding resetten door een keer helemaal naar links en rechts te sturen.
 

Captain Hook

Forumguru
Dat al dan niet inleren van een accu hangt toch af van de ouderdom c.q. precieze technische uitvoering van je auto?

Is er trouwens een lijstje o.i.d. waar je kunt checken, of kun je beredeneren of dat s/w-matig inleren überhaupt nodig is?

Zo zit ik er al een poosje op te wachten dat de accu van onze Roomster 1.2 TSI DSG-7 een keertje op zal zijn (na 10 jaar werkt alles nog prima). Maar ik kan nergens vinden of dat bij onze auto een kwestie is van omwisselen en klaar, of dat er nog meer moet gebeuren?
 
Over het algemeen geldt: als de auto startstop systeem heeft moet de accu ingeleerd worden er zit dan tussen de minpool en de carrosserie een "sensor" met een stekkertje met 2 draden er aan. Het battery management systeem meet hiermee hoeveel stroom de accu uit én in gaat, daarmee wordt bepaald hoe en wanneer de accu geladen wordt.
 
dan moet nog steeds je accu geladen worden en als dat door een "intelligente sturing" geregeld wordt lijkt het mij nog steeds beter de nieuwe accu in te leren.
vaak wordt de sensor losgekoppeld om start stop uit te schakelen, ik denk -maar weet het niet zeker- dat dan een bepaalde default laadmethode gehanteerd wordt.
 

brepus13

Forumguru
Als je iemand gevonden hebt kijk dan ook nog even op carpartsdirect of accudienst.NL. Ik koop nog wel eens een accu en deze zijn steevast de goedkoopste.
 
Bovenaan Onderaan