Accu problemen

Een poosje geleden heb ik een aanhanger achter de Yeti gehad en sindsdien heb ik accu problemen... Door de aanhanger was de accu leeg en heeft de buurman me geholpen. Daarna stukje gereden om de accu weer op te laden. Daarna ging het beter maar bij het starten kon ik wel merken dat het niet altijd soepel ging. Inmiddels is de accu weer een paar keer leeg geweest en hebben diverse mensen me geholpen weer te starten. Ook heb ik de auto thuis aan de accu lader gehad maar vanmiddag stond ik weer met lege accu in het dorp.
Met de Skoda Connect Lite app zie ik dat de accu spaning, met de motor uit, 11,9V is (tenminste, dat was zojuist toen ik weer thuis was na weer een DBO-tje). Maar ik vraag me af of het de accu is of dat er iets anders loos is. Zou het een gateway kunnen zijn die iets niet uitschakeld? En zou ik dat met vagcom kunnen zien? Of denken jullie dat het gewoon een accu is die aan vervanging toe is. De indicator bovenop de accu is nog netjes zwart.

ps.De ramen gaan niet meer automatisch open of dicht nadat de accu leeg is geweest. Door het trucje met het vasthouden van de schakelaar bij gesloten ramen, is dat weer te activeren. Verder lijkt alles normaal te werken.
 

Thijs4motion

Forumguru
accu helemaal leeg trekken is vaak killing voor een accu,
een beter grage (of de anwb) kan je accu doormeten en dan weet je het precies
 

Tees

Donateur
Idd, even een accutest laten doen geeft al een hoop duidelijkheid, want een spanning in rust zegt niet zo heel veel. De meeste garages doen dat gratis voor je.

Hoe oud je accu is, is inderdaad wel interessant om te weten, hoewel ook een nieuwe accu soms opeens de geest kan geven.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals @Erik_NL ook al aangeeft, zelfs bij een slechte accu is het niet onverstandig om ook de dynamo te checken. Een goede accu die een aantal keren volledig leeg getrokken wordt krijgt bij iedere keer leegtrekken een flinke knauw, waardoor er uiteindelijk weinig capaciteit overblijft, en dan zal dus ook de accu vervangen moeten worden, maar de oorzaak kan iets anders zijn (lekstroom of slechte dynamo).
 

LdN

Forumguru
Een gewone aanhanger is een passief ding wat normaal je accu niet kan leegtrekken, alle op een aanhanger aanwezige verlichting word door de trekkende auto aangestuurd, als de auto dus niets aanstuurt trekt een aanhanger ook geen stroom. Alleen een vaste (+) op aansluiting 54g zou roet in het eten kunnen gooien als daar een constante verbruiker in de aanhanger op aangesloten is. Dat is niet ondenkbaar, bij een 8-polige aansluiting wordt nl de 54g ook nog wel eens voor het mistachterlicht van de aanhanger gebruikt, het mistachterlicht blijft dan continue branden ook als het contact word afgezet.
Een accuspanning van 11,7V in rust is veel te laag, een goed geladen accu zit in rust tussen de 12,5 en 12,7V.
Als de accu zo ver ontladen is dat de spanning onder de c.a. 8V is gekomen is de accu "diep ontladen" en voor 90% zeker defect.
 

Tees

Donateur
11.7V is niet extreem laag voor een normale lood-accu (zal niet volledig vol zijn dan), voor een AGM of EFB is t wel aan de lage kant.
 
Vandaag een nieuwe accu geplaatst. Gelijk beetje meer power, 63Ah/610A EN. De oude was een 60Ah/480A EN. En wat een verschil. De oude was echt aan zijn einde. Hij slaat nu veel krachtiger aan, lijkt het wel. (Of zit dat tussen de oren ;)).

Mbt de aanhanger, die had ik er laatst weer achter en toen zag ik dat de verlichting van de aanhanger aan gaat als de verlichting van de auto op standje auto staat. Na de verlichting op standje 0 te zetten ging de verlichting op de aanhanger ook uit. Blijkbaar zit er toch iets niet lekker in de stekker van de aanhanger... Dus de stekker er maar uit als we stil staan (is niet mijn eigen aanhanger).
 

Cordoba

Forumguru
Bijzondere schakeling van de aanhanger inderdaad. Ik denk overigens dat als je nu de spanning van de accu meet je eerder rond de 12,5 Volt uitkomt in plaats van onder de 12 Volt.

(11,7 Volt wijst niet op een accu met een kapotte cel, dan kom je onder de 11 Volt, maar wel op een niet goed opgeladen accu 'versleten'.
 

hemi24

Forumguru
Dus op je auto brand geen verlichting, maar op de aanhanger wel?
Dan vraag ik me serieus af wat er fout zit in de stekker van je wagen..! (of de programmering van de trekhaak)
 
Bovenaan Onderaan