Accu leeg na 1 week stilstand

Dinobe

Nieuw lid
Hallo iedereen, na 25.000 tevreden kilometers heb ik iets voor met mijn S2 1.6TDI (GreenLine). De auto heeft een week stil gestaan (weekje vakantie) en de accu was hierna zo dood als een pier. Deurvergrendeling ging niet meer open, sleutel in het contact en geen enkele vorm van elektrische stroom was te bespeuren in de auto (geen binnenverlichting, geen boordcomputer, geen autoradio,...)

De wegenhulp heeft de wagen terug aan de praat gekregen, maar vertelde me dat de batterij vermoedelijk defect was. Ik ben naar de garage gereden, maar daar wist men te vertellen dat accu perfect in orde was en dat er ergens een klein lek moet zijn waardoor de batterij langzaamaan leeg loopt. Als je iedere 2-3 dagen met de auto rijdt zou er geen probleem mogen zijn, maar meer dan 7 dagen is teveel. Daar ik elke dag met de auto op weg ben vormt dat geen probleem, maar in Augustus ben ik 3 weken op vakantie (zonder auto) en heb geen zin om opnieuw met een lege akku te staan.

Volgens de garage kan de lekstroom van verschillende componenten komen, dus dat wordt zoeken.

Heeft iemand dit reeds voorgehad met een S2 GreenLine? Is het een bekend probleem? Zodat ik misschien al een richting heb waarin ik moet zoeken.

Wat ik wel al gezien heb is de kofferverlichting (het uitneembare zaklampje) af een toe eens knippert (als een soort van noodverlichting). Misschien was/is dit een teken aan de wand?
 

The bone collector

Senior Member
Lekstroom is geen gemakkelijke opgave...

Ik heb wel een tip voor je als je op vakantie gaat voor 3 weken. Zorg dat de accu volledig opgeladen is en ontkoppel hem daarna gewoon.
 

Bakkertje

Forumguru
Bij mij is laatst de aansturing voor de voetenruimteverlichting vervangen, deze lampjes bleven branden.
De dealer kon dat ook uitlezen overigens, dus daarom de vraag heeft de dealer de auto al uitgelezen?
 

Erik_NL

Forumguru
voor wat het waard is:

drie jaar achtereen lege accu gehad na stilstand tijdens vakantie (binnenshuis, alarm aan, aanvankelijk ramen open).
Na twee keer een nieuwe accu en andere trivia is vervangen van het regelapparaat cv/alarm hier de uiteindelijke oplossing geweest.
 

RobPG

Lid
@Dinobe. Afgelopen winter ook aan de hand gehad. Lege accu na een paar dagen stilstand, door de ANWB geholpen (accu defect), door de dealer laten controleren (alles oke), heeft zich daarna niet meer voorgedaan. Raadsel dus.
 

Chatslet

Forumguru
Inderdaad een lastig probleem maar moet uiteraard wel opgelost worden. Geen telefoonlader laten zitten ofzo? Anders zijn er als tijdelijke oplossing van die zonnepaneeltjes die je in een 12 volt aansluiting kunt pluggen. Die houden dan met zonne energie de accu op spanning. Is een beter alternatief dan je auto 3 weken sationair te laten draaien :grin:
 
Heee...dat vroeg ik mij ook af, waarom het (uitneembare) lampje van de kofferbak soms knippert. Dit doet het overigens ook onder het rijden. Dus als je zonder afdekking rijdt, of deze openstaat knippert het af en toe hinderlijk (in het donker) Waarom is dit?:S
 

Giant

Forumguru
Zie mijn topic Pech op Texel, laatste reactie 12 april jongstleden. Kort en goed: bij mij begon het net zo, ook de voetruimte verlichting bleef branden en uiteindelijk is de centrale regelunit vervangen en het probleem was opgelost. Dat een auto geen 3 dagen ongebruikt op alarm kan staan zonder de accu leeg te trekken is natuurlijk klinkklare onzin. Alsof dat in de praktijk een enorme uitzondering zou zijn...
 

Dinobe

Nieuw lid
De dealer kon dat ook uitlezen overigens, dus daarom de vraag heeft de dealer de auto al uitgelezen?
De dealer heeft de auto uitgelezen, maar niets gevonden. Ik weet dat hij zeker aan de pc heeft gehangen, want de stekker zat nog in het dashboard :)

Inderdaad een lastig probleem maar moet uiteraard wel opgelost worden. Geen telefoonlader laten zitten ofzo?
Dit zou het wel eens kunnen zijn, ik heb zo'n 12v (sigarettenaansteker) naar USB conversiestukje van Belkin laten zitten. Daar zit idd een groen ledje in... Aangezien het klepje waar dit onder zit gesloten was heb ik het niet gezien/niet aan gedacht
De MDI connector naar Mini usb (met een 2,5" Harde schijfje) heb ik wel losgekoppeld voor vertrek

Dus als je zonder afdekking rijdt, of deze openstaat knippert het af en toe hinderlijk (in het donker) Waarom is dit?:S
Geen idee, ik rij regelmatig zonder afdekking omdat er een hondenbench in de koffer staat, in het donker lijkt het alsof je geflitst bent

Heb je elektrische stoelen? Zo ja dan even de software laten updaten.
Ik heb elektrische stoelen, de dealer zei dat er een terugroepactie voor was, maar ik ga dit laten uitvoeren bij de eerste onderhoudsbeurt op 30.000km
 

andrehj

Forumguru
Dit zou het wel eens kunnen zijn, ik heb zo'n 12v (sigarettenaansteker) naar USB conversiestukje van Belkin laten zitten. Daar zit idd een groen ledje in... Aangezien het klepje waar dit onder zit gesloten was heb ik het niet gezien/niet aan gedacht
Die lader verbruikt (als het een slechte is) in standby max. 1 Watt, dat is misschien 100 mA. Die gaat in een paar dagen echt je accu niet leegtrekken. Blijft natuurlijk beter om em niet aangesloten te laten, maar dit is niet je oorzaak.

Ik heb elektrische stoelen, de dealer zei dat er een terugroepactie voor was, maar ik ga dit laten uitvoeren bij de eerste onderhoudsbeurt op 30.000km
Dat is 90% zeker de oorzaak. Die terugroepactie (70E8) is er speciaal voor omdat het regelapparaat van de elektrische stoelen soms de accu leeg trekt. Zie voor een uitgebreid overzicht deze draad bij onze Duitse collega's.
 
Dat is 90% zeker de oorzaak. Die terugroepactie (70E8) is er speciaal voor omdat het regelapparaat van de elektrische stoelen soms de accu leeg trekt. Zie voor een uitgebreid overzicht deze draad bij onze Duitse collega's.

Weet niet of je problemen hebt met het geheugen van de stoel zeker als je beide sleutels gebruikt dat hij de positie niet onthoudt. Met deze update (70E8) is dat ook van de baan.
 

Dinobe

Nieuw lid
Weet niet of je problemen hebt met het geheugen van de stoel zeker als je beide sleutels gebruikt dat hij de positie niet onthoudt. Met deze update (70E8) is dat ook van de baan.

Ja dat probleem heb ik ook. ook als je op de geheugentoetsen van de zetel zelf drukt doet het de lengte verstelling niet goed.
De hoek van rugleuning, hoogte van de zetel onthoudt hij perfect. Enkel de lengte is hij vergeten. Als je dan de lengte met de hand instelt dat moet je zeker 3 of 4 keer opnieuw drukken omdat hij na enkele seconden stopt.

@snelle: je bent van Aalst, ga je bij Kerkvliet?
 
Ik heb wel eens gehad bij mijn vorige auto, dat het lampje van de kofferbak bleef branden, terwijl de kofferbak dicht was. Na 5 dagen was de accu leeg. Computeranalyse bij de dealer leverde niks op. Een slimme vriend van mij had dit zo gevonden.

Je zou ook kunnen meten of de accu stroom levert als het contact uit is. Zo ja, dan is er ergens een lek.
 
De update is een 15 minuutjes werk door de dealer en het geheugen probleem is opgelost.

Heb mijn wagen gekocht in Ninove bij De Smet.
 
Bovenaan Onderaan