Accu leeg ????? kapot ????

Botjo

Nieuw lid
Hallo ,
ik/wij zijn nieuw hier en het volgende probleem doet zich voor ,

ik ( de vader dus ) heb voor zoon lief een skoda Octavia 1.8 slx 20 klepper uit '98 gekocht , machtig mooi en snel wagentje voor een beginnend rijder als mijn zoon, maar nou hebben we een probleem dat vanavond wilde hij weg gaan doet hij helemaal niks , af en toe een heel apart spannings rateltje , dus ik dacht accu leeg , heel apart dus want hij heeft er gisteren nog meegereden , de auto met startkabels overgestart , zonder een enkelprobleem gelijk aan slaan , een stuk mee gereden komen we thuis auto neerzetten , starten .............niet dus helemaal niks ,dr komt geen melding of wat dan ook (er kwam een melding van het abs lampje en remslijtage lampje) , ik kan hier geen wijs uit worden , zijn er mensen die hier bekent mee zijn ? of zou de accu van de een op de andere minuut de geest hebben gegeven ,

graag enig advies of raad of wat dan ook

alvast bedankt van een korte tevreden skoda rijder

Cordoba

Forumguru
Er zijn enkele logische verklaringen mogelijk:
- de auto laadt niet (goed) bij, waardoor je de accu leeg rijdt
- er is een cel van de accu kapot, waardoor de spanning na uitzetten van de motor snel weglekt, en er bijvoorbeeld maar 5 van de 6 accucellen meedoen: resultaat is dat je niet 12 Volt, maar slechts 10 Volt hebt om te starten als de auto een poosje stil heeft gestaan.
- laatste mogelijkheid is dat er ergens een lekstroom is, die de accu leeg trekt als ie stilstaat. Dat kan bijvoorbeeld ook een carkit o.i.d. zijn.

Edit: als je de auto start met startkabels, een stuk rijdt (min. half uur) en de auto uitzet. Als je dan onmiddelijk weer herstart, doet ie het dan wel (dat wijst op accuprobleem)

Botjo

Nieuw lid
we hebben de auto over gestart , en het was starten , lopen , daarna zeker wel een half uur gereden als het niet meer is en stil gezet , gelijk weer willen starten ............maar nee hoor , dezelfde symptomen als daarvoor, lijkt wel of tie helemaal leeg is, en het lijkt wel of je ergens een relais hoort ratelen als je hem wilt starten

haggard

Senior Member
Wil jij mijn pappa zijn? :laugh:

Ik denk inderdaad ook dat de accu defect is... Wellicht is daardoor de spanning te laag en hoor je daarom een relais klapperen...
Aangezien je er wel mee kan rijden als je de auto met een startkabel start denk ik dat de dynamo wel in orde is.

Tachi

Actief lid
Als je zeker wilt zijn meet je even na tussen de polen van je accu met een voltmeter of er 12 volt staat. Meestal is het iets meer, want iedere cel heeft iets meer dan 2 volt spanning (2,1 uit mijn hoofd). Maar als ik bovenstaande lees, zou ik ook zeggen dat de boosdoener de accu is.

Let wel dat je een accu met power koopt. Ik stond ooit met een lege accu (carkit stond aan???) Startkabels met een Yaris kreeg mijn auto niet aan de praat, maar een Hyunda aannemersbusje wel. Het maakt dus ook uit hoeveel vermogen je accu moet (kunnen) leveren.

Botjo

Nieuw lid
ok allemaal bedankt voor jullie reactie maar we hebbe t probleem verholpe , t was gewoon (gelukkig) een overlede accu , dus nieuwe dr in en karre maar weer

MarcoO2

Forumguru
Kijk, altijd fijn als een probleem niet zo lastig op te lossen blijkt te zijn. Veel plezier met de wagen verder!

Bovenaan Onderaan