Accu leeg geweest, verschillende storingen...

Eemspoort

Forumguru
Hallo luitjes,

Ik kwam net tot de conclusie dat de accu van mijn Superb leeg was.
Oorzaak? Geen idee, ik heb vanmorgen de ramen en het dak open gezet en verder niks.
Wellicht ben ik het contact vergeten uit te zetten, maar gaat dat na verloop van tijd niet automatisch?

Afijn, acculader een poosje laten laden, starten, geen zin, langer laden, starten en ja hoor, hij leeft weer.
Maar nu geeft hij een ESP error, bandensensorlampje (Scrabble!) brand en het dak gaat niet meer op de normale manier open en dicht, evenals de zonwering van het dak. De ramen gaan wel automatisch.

Word dit een bezoek aan de dealer? Of is er een methode om het spul weer normaal werkend te krijgen?

Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:

martijn v o

Forumguru
ESP en bandenspanning moet je even een stukje rijden.
Open dak? geen idee. Auto op slot en dichtknopje in blijven drukken, anders auto weer open, contact aan en bedienen werkt dat.
Ik zou wel even op zoek gaan naar de oorzaak anders wordt het dagelijkse kost.
 

Eemspoort

Forumguru
Oké, rijden behoort nu even niet tot de mogelijkheden, maar dat ga ik proberen als het kan.
Dak bedienen met alleen contact of draaiende motor maakt geen verschil. Met de sleutel ga ik dadelijk proberen als de hij de accu weer een eindje heeft bijgeladen.
Zoeken naar de oorzaak zal dan toch bij de dealer moeten, als het nog weer eens voor komt. De auto is nog helemaal standaard, dat ik kan zo niets verzinnen.
 

martijn v o

Forumguru
Als je de laatste tijd geen modificaties hebt gedaan of zaken hebt veranderd kun je dat uitsluiten.
Dan even de dynamo meten, bij draaiende motor en zoveel mogelijk verbruikers aan 13,8-14,4 volt.
Accu even laten doormeten, kan ook defect zijn. Meestal gaan ze maar een jaar of 6 mee.
Als je een alarm installatie mocht hebben daar gaat de noodaccu ook wel eens van kapot en die trekt je auto accu leeg.
 

Eemspoort

Forumguru
Net even met de sleutel geprobeerd, dak reageert niet. Ramen en spiegels wel.
Zal morgen de dynamo door meten, accu-tester heb ik niet bij de hand.
 

Eemspoort

Forumguru
Het dak gaat wel open en dicht, maar niet zoals je hem normaal hoort te bedienen. Zal opnieuw in geleerd moeten worden, denk ik.
 

EdK

Forumguru
Inleren ramen is raam open sturen met de knop in deur en 5 tellen vasthouden als deze open is en dan weer dichtsturen en 5 tellen knop vasthouden en dan is deze ingeleerd
Zou het niet zo kunnen wezen dat dit met het dak ook zo is ?
Want tsja zie het dakraam maar als een horizontaal deurraam , maar gaan beide open of dicht.

En mbt inleren , dit zal ongetwijfeld ergens in dat papieren boekje staan die je ook bij de wagen hebt gekregen en sommige zeggen dan wel eens RTFM..

en bandenspanningslampje heb je ook een resetknop ergens voor zitten als goed is.
en staat ook in de manual hoe te resetten
 

Eemspoort

Forumguru
Dat van de ramen weet ik idd, en ik ging er voorzichtig van uit dat het met het dak ook zo zou zijn, maar nee dus.

In het boekje heb ik (nog) niks kunnen vinden over het inleren van het dak, misschien lees ik erover heen of zoek ik verkeerd, dat zou kunnen. Maar ik ben beslist niet te beroerd om het boekje te pakken.

Dat is bekend, maar lampje gaat niet uit na de reset.
 

EdK

Forumguru
Lampje zal net als ESP uitgaan zodra je een paar honderd meter hebt gereden.
Beide maken gebruik van de ABS sensoren en die zal zich waarschijnlijk ook even moeten resetten

En ik zeg niet dat je je boekje niet leest , al zal je ze de kost moeten geven
 

martijn v o

Forumguru
Panorama-schuifdak initialiseren

Na het af- en terug aanklemmen van de accu moeten het panorama-schuifdak en de oprolbare zonwering worden geïnitialiseerd. Voor het initialiseren van het panorama-schuifdak houdt u de draaischakelaar in de positie ⇒ bladzijde 9, afb. 9 voor ca. 10 seconden.

Voor het initialiseren van de oprolbare zonwering drukt u de schakelaar ⇒ bladzijde 9, afb. 10 voor ca. 10 seconden in.

Als het panorama-schuifdak resp. de oprolbare zonwering bij het af- en terug aanklemmen van de accu niet volledig is gesloten, moet u eerst het panoramaschuifdak resp. de oprolbare zonwering sluiten ⇒ bladzijde 9, ’Panorama-schuifdak sluiten’ ⇒ bladzijde 9, ’Oprolbare zonwering openen en sluiten’. Pas daarna is het mogelijk om de initialisering uit te voeren.
 

martijn v o

Forumguru
O ja en even ter info:
Het panoramadak heeft net als de ramen een knelbeveiliging.
MAAAAAAAR: Als de knelbeveiliging is aangesproken en je gaat het dak daarna bedienen dan is de knelbeveiliging UITGESCHAKELD. Let dus even extra op met nu vingers en gereedschap en straks in de winter ijs.
 

Eemspoort

Forumguru
Als ik ff tijd heb zal ik het boekje er nog eens bij pakken en kijken of ik het dak opnieuw kan inleren.
Punt is alleen, als je 1 der welke knop langer dan 10 seconden ingedrukt houd, en het dak opent of sluit zich binnen die 10 seconden, dan gaat ie net zo makkelijk weer dicht resp. open.
Afijn, ik zal me er vanmiddag nog eens in verdiepen. :)
 

Eemspoort

Forumguru
Succes!
Heb de bewuste frase ook in het boekje gevonden, had dus verkeerd gezocht. :banghead:
Dak werkt weer naar behoren! De rest zie ik wel als de Superb weer aan de wal staat. :)

Dank voor de hulp! :thumbsup:
 

EdK

Forumguru
kun je geen rondjes rijden op die boot van je ??
tegenwoordig zijn die toch ff kleiner dan de kleinste sluis/brug waar je doorheen moet ??
 

Eemspoort

Forumguru


Nope...
En mijn autokraan is niet lang genoeg om hem in het ruim te zetten.

En de auto word aan de velgen opgetild, dus wielen van de grond wil nog niet zeggen dat ze kunnen draaien. ;)
 

martijn v o

Forumguru
Tja, dan moet je hem aan de spiegels optillen misschien?
Die draaien waarschijnlijk niet, of heb je ook al klapspiegels?

Ja, ik zien het klapspiegels.
Dan wordt het toch wachten tot vaste grond.
 
Bovenaan Onderaan