Accu leeg , geen lekstroom

Hallo ,

Het gaat over een Octavia van 2008 scout TDI 4x4 met 230k km (1z5)

ik zit al meer dan een jaar met het probleem dat de batterij op onregelmatige momenten leeg is.
Batterij geeft : 12,5 - 12,7 V
Draaiende motor : 14,2 V

Nieuwe starter , nieuwe batterij , zekering 15 verwijderen hebben niets gebracht.

Echter moet het volgens mij een vrij zware verbruiker zijn die ineens ˋverbruiktˋ

waarom denk ik dat : na het rijden naar de keuring een half jaar geleden (100km+) werd hij daar 3 keer na elkaar gestart. Echter de 3e keer ging hij niet meer rond.

Als ik op zoektocht ben naar lekstromen die ik meet door de multi meter in serie te zetten aan de plus pool , meet ik na afsluiten en 2 minuutjes wachten een lekstroom van 0.00A...
Echter vandaag had ik een kort moment dat het over de 10A ging , maar kan het niet meer reproduceren.
De auto heeft niet gedraaid voor en na , dus kan ik volgens mij de alternator van het lijstje van boosdoeners schrappen ?

Heb het dashbord onderaan vrij gemaakt , niets vochtig te vinden.
Kan iemand me de exacte locatie geven van de convenience control unit ?

Iemand tips ?
 

catch me

Forumguru
Laad spanning wel, maar kan toch defect zijn waardoor hij toch stroom onttrekt, komt niet vaak voor maar....
 

EdK

Forumguru
@catch me ik citeer even uit @Pskoda zijn meet en greet:

De hej hej is de Zweedse hallo , ik woon als Belg immers in Zweeds Lapland.
We hebben een Skoda Scout 2008 TDI als alledaags werkbeest.

Met spijkerbanden eronder hebben we nog niet echt vastgestaan , maar zeg nooit nooit.

Onze Skoda ziet meer modder en sneeuw dan een gemiddelde suv in Nl en Be.

Maar ons beestje zijn elektrische fratsen zijn minder leuk.
Bij minus 30 met motorverwarming heb je graag dat hij start.
Heb altijd wel reserve batterij bij en genoeg dekens , want even wachten op de wegenwacht kan een rillende ervaring worden.

Minus 30.... wat doet dit met een accu ??
Daar hebben wij totaal geen ervaringen mee in NL en B.
Maar kan me voorstellen dat na een 2 keer poging tot starten de accu dor de kou bij een derde poging zegt..... zoek t maar uit vind het veels te koud :lezen:;)
 

Cordoba

Forumguru
Ik zie een paar mogelijke oorzaken:
- accu heeft een cel die niet meer 100% is, waardoor de spanning redelijk snel wegloopt als de auto stilstaat (edit, ik lees nu dat er al een nieuwe accu in zit, is deze ook van voldoende capaciteit? Soms wordt er domweg voor de goedkoopste optie gekozen, zonder goed te kijken waarom die goedkoop is, zoals bijv. minder capaciteit (aantal Ah))
- kan het zijn dat je motor een 2e waterpompje heeft, voor als de auto met loeihete motor wordt geparkeerd?
- waar haalt de voorverwarming de energie vandaan? Toch niet van de autoaccu neem ik aan?
 
- capaciteit is 74ah een tudor tb 740 , niet echt de goedkoopste
- 2e waterpomp , waar kan ik dat vinden ?
- motorverwarminng gaat via 220v , typisch voor hier in Zweden. Is een apart circuit.
 

EdK

Forumguru
- motorverwarminng gaat via 220v , typisch voor hier in Zweden. Is een apart circuit.
Was dat niet eigenlijk carter verwarming ?
Maw als de koude motor start dat er meteen warme olie door blok stroomt ?

Dat is wat ik begreep uit het verhaal van de verhuurder van chalet in Noorwegen toen ik vroeg waarom er allemaal 230V CEEForm wcds op parkeerplaats stonden...
 

Cordoba

Forumguru
@Pskoda Kun je eigenlijk alleen vinden als je bijv. op motorcode gaat zoeken in de onderdelencatalogus van Vag, of checken bij een deskundige. Het aanslaan van zo'n 2e waterpompje zou (bij warme motor) prima een kortstondig stroomverbruik kunnen verklaren, vandaar mijn vraag.
 

Duijzer

Donateur
Als je op het moment dat hij niet start meet, wat voor spanning heb je dan? Ofwel: is de spanning te laag waardoor hij niet start, of is er iets anders waardoor hij niet rondgaat?
Slechte massa, sensor, etc.
Ik zit net een verhaal van een Wegenwacht te lezen die bij een niet startende auto komt. Dames hadden 1,5 uur staan wachten op de wegenwacht toen bleek dat de auto niet startte omdat de pook in R stond...
Dus als je een sensor hebt die hapert, start hij ook niet, maar heeft hij spanning genoeg..
 

Tees

Donateur
Een accutester erop zetten zou ook wat meer informatie geven (in NL doen ze dat bij elke Kwikfit oid gratis voor je . Een simpelere manier zou zijn om de laagste spanning tijdens het starten te meten. Dan weten we in ieder geval zeker dat het niet aan de accu ligt (je kan eens pech hebben, zeker bij omstandigheden zoals in het verre noorden)

En anders wordt het inderdaad een kwestie van langdurig het verbruik bij stilstand monitoren. Er zijn vast wel verbruiksmeters voor een auto te koop die dat kunnen bijhouden, geen idee wat die kosten...
 

Tees

Donateur
Als het goed is krijg je gewoon een uitdraai van de tester, daar valt weinig aan te sjoemelen (behalve als ze de verkeerde CCA of Ah invoeren, maar dat staat ook op de bon).
Ik heb laatst zo'n test zelf gedaan in de hobbygarage, is een klus van niets.
 

EdK

Forumguru
daar valt weinig aan te sjoemelen (behalve als ze de verkeerde CCA of Ah invoeren, maar dat staat ook op de bon
Niet helemaal waar !!
Collega had met transporter veel start problemen na een nacht buiten.
Diverse malen naar dealer gebracht en kreeg hij een ruilauto mee.
En elke keer was volgens test de accu goed !!!
En bepaald moment was hij het zat om weer die lader op zaak er aan te gooien en zo weer te kunnen starten.
Dus ANWB gebeld , die een 15min later voor de deur stond.
Die gooit zijn accu tester er op en tester gaf aan dat batterij een rotte cel had.
Uitdraai laten maken op papier en collega met utdraai naar dealer toe en nieuwe accu gekregen !
ANWB zei ook meteen, ja zij rijden je transporter een warme garage in en voor die tester er eens opzit is de wagen alweer op gebouwwarmte en kan die dus goed aangeven.
Testen van accu moet je buiten doen, dan heb je situatie waar de wagen in staat dan doe je het goed !! ( woorden van ANWB'er)
 

Tees

Donateur
Tsja, dat is natuurlijk waar, je test altijd onder de omstandigheden waaronder je test. Als die afwijken van de omstandigheden waaronder je de auto normaliter gebruikt, dan wijken de resultaten af, da's logisch. Wat niet betekent dat de testuitslag incorrect is.
 

EdK

Forumguru
Wat niet betekent dat de testuitslag incorrect is.
Nou het verschil was in deze dat de test van de ANWB er voor zorgde dat er onder garantie een accu werd vervangen. En met hun testjes ze daar onderuit kwamen !
VAn de 2 jaar garantie op wagen waren er nog maar 2 te gaan......

En dat geeft wel te denken, helemaal omdat andere collega met zijn bedrijfswagen een vergelijkend verhaal had gehad...
 

Tees

Donateur
We dwalen weer ver af nu Ed...mijn punt blijft: eerst de accu testen, dat is makkelijk en veelal gratis, dan sluit je 1 ding uit. Kan je daarna (met een stuk meer moeite) op zoek naar een mogelijke sluipverbruiker.
 

EdK

Forumguru
We dwalen weer ver af nu Ed...mijn punt blijft: eerst de accu testen, dat is makkelijk en veelal gratis, dan sluit je 1 ding uit.
Maar ik wil hiermee zeggen, wel op de juiste wijze anders word je op het verkeerde been gezet en vind je het probleem nooit...:pieker::pardon:
 

Antera

Donateur
Accu is de belangrijkste inderdaad. Daarna kan je eens lekstromen gaan zoeken. Je auto zal in rust nooit 0.00mA gaan geven omdat er altijd zaken actief blijven zoals je CV. Doe de auto op slot en je zal zien dat de auto nar +/- 0.5 a 1 minuut in violledige rust gaat en de stroom flink lager word. ergens rond de 0.03A. Het is altijd zoeken en zal dan worden door middel van zekeringen trekken als je die hoge stroom ziet en hopen dat je het vind.

Het gaat om een Octavia 2 en dan ben ik erg benieuwd of er een andere radio zoals een Columbus naderhand is ingebouwd en de gateway nog van de oudere type is. Lees onder versie K. Als dat zo is dan is je probleem gevonden en zal je de gateway moeten updaten of vervangen voor een model boven K.

benieuwd of je het kan vinden.

PS je BCM zit onder je dashboard links
 
Voor de discussie over accutester en het gebruik ervan nog langer wordt; in de eerste post geeft TS al aan dat er een nieuwe batterij (accu) in zit, later wordt genoemd dat het een Tudor 74Ah is, ken het merk zelf niet maar komt volgens Google bij Exide vandaan en dat is zeker geen rommel.
Nu kan het natuurlijk zijn dat deze nieuwe accu iets mankeert.... Is deze TDI nog de generatie die gebruik maakt van de beruchte relais 109 ?? Dit relais stuurt de brandstofpomp aan, er zitten solderingen in die losgaan door ouderdom, trillingen en wil er nog wel eens voor zorgen dat na een lange probleemloze rit een herstart na even afkoelen ineens niet meer lukt.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan