Accu lampje en de bedrijfstemperatuur meter

Hoi ik stel me even voor daar ik nieuw ben hier,
ik ben de "ouwe nozem"en heb sinds kort een Skoda Felicia.
Mooi lief karretje maar nu doet het bedrijfstemperatuur metertje het niet,weet iemand hier iets op hoe ik e.e.a.zelf kan checken?
Hou echter in je achterhoofd dat ik geen super techneut ben en er niet veel van af weet!

Ook blijft ineens het acculampje branden,in het boekje staat dat dan wellicht de V,snaar te los zit dus die heb ik al aangespannen.
Jammer dat het lampje nog steeds brandt.

Wie o wie weet er raad?

groetjes en een fijne veilige jaarwisseling en uiteraard alle een fijn 2011 gewenst.

ouwe nozem
 

Bakkertje

Forumguru
Hoi ouwe Nozem, welkom hier!

Even een aanvullende vraag, komt de temperatuur niet omhoog tijdens het rijden? Wordt je kachel wel warm? Als dat niet zo is, kan het zijn dat de thermostaat (in de waterpomp) kapot is. De auto wordt dan zeker met dit weer niet warm en de kachel daardoor ook niet.
Het kan ook zijn dat de temperatuur sensor stuk is. (deze zit volgens mij op je radiator ergens)

Het acculampje kan wel een met de gelijkrichter te maken hebben, dit is een onderdeel wat met 2 schroefjes op je dynamo zit en is eenvoudig te vervangen. Even losdraaien en kijken of de metalenstaafjes niet erg afgesleten zijn. Anders even een nieuwe halen bij de automaterialenhandel, volgens mij kosten die dingen iets van 25 euro.
 

van_der_P

Senior Member
Welkom op het forum.
Even ter aanvulling op wat Bakkertje@ zegt. Als de termostaat slecht is. wat met deze temperaturen moeilijk te controleren is, zou ik de termostaat vervangen door een exemplaar dat wat later opent. Bijvoorbeeld bij 82 graden i.p.v 78 graden. (ik weet niet of er verschillende termostaten verkrijgbaar zijn voor een Felicia). Het voordeel hiervan is dat je motor wat sneller op temperatuur komt, en de kachel meer warmte produceert.
Succes
 

Ronnie

Forumguru
Toevallig dat deze twee zaken tegelijk komen..... Heb je al gekeken of de massakabel tussen het motorblok en de accu/carosserie in orde is? Je zou het even kunnen proberen met een startkabel (voor nood) van het blok naar de minpool van de accu, eens kijken wat er gebeurd......
 
Bedankt zover jongens,de dynamo is overleden volgens de ANWB.
En om nog even in te gaan op het metertje voor de bedrijfs temperatuur deze komt ook niet na verloop van tijd uit de hoek terwijl de kachel lekker warm wordt.

gr Ouwe nozem
 

Bakkertje

Forumguru
Waar maakt de anwb dat uit op als ik vragen mag?

De tip van ronnie zou ik zeker even proberen voordat je een dynamo gaat vervangen.
 
Doormeten!!
heb hem al vervangen.
Blijft dus de vraag over het metertje.
Nu viel me op dat als ik veel stadsritten heb hij iets omhoog gaat naar de zeg maar 67C.
En als ik veel grote weg rij blijft hij op de 65C staan en komt niet de hoek uit.
Is dit dan misschien de correcte bedrijfstemperatuur?
Je zou het haast denken,wat is jullie ervaring?
Moet ik er bij melden dat ik een rustige rijder ben en hem nooit op zijn staart trap!

gr,ouwe nozem
 

Ronnie

Forumguru
90 Gr. is de normale bedrijfstemperatuur, dus nu eerst de temp. sensor checken, dan de thermostaat, en laatst but not least de waterpomp. Ik denk dat na de eerste 2 dingen de zaak wel weer in orde is....(ik ga er van uit dat de kachel wel warm wordt en blijft??)
 

Gieliovd

Forumguru
Sensor in een hoek van de radiator.

Thermostaat in een bolletje op je blok waar een dikke slang aan vast zit.

Dat je metertje op 65 staat betekent niet dat hij daadwerkelijk maar 65 graden is.

Mijn metertje blijft op zo'n 40 graden staan (heb streepjes) maar de motor is lekker 90 graadjes van binnen. Althans, het water. Tja.. elektronica.
 

Ronnie

Forumguru
Heb je een 1.3ltr of een 1.6? Bij de 1.3 zitten de sensor en de themostaat bij elkaar in het huis tegen de kopse kant van de cylinderkop, daar waar de dikke koelwaterslang naar de koeler loopt.
 

ArjanGr

Senior Member
Ik heb een 1.3 motor en als ik het zo lees klinkt het lichtelijk alsof ik hetzelfde probleem probleem gehad heb.

Bij mij werd de auto ook niet warm, metertje bleef met normaal rijden op 70 graden hangen. Wat bleek was dat de thermostaat
(dit is een klep in je koelsysteem die als de motor koud is dichtzit en bij 78 graden open gaat). Bij mij was hier een stukje plastic van afgebroken:
Links de stukke en rechts een nieuwe.
Daardoor stond de klep dus de hele tijd open en werd het koelvloeistof bij koude motor ook gelijk gekoeld door de radiateur en werd de motor dus niet warm. In de file schoot ie echter wel gelijk omhoog.
Als ik uw verhaal zo hoor, is dat niet het geval...??
 
hoi ik ga het morgen direct nakijken,kan ik dat er ongestraft afhalen?
het lijkt er inderdaad wel heel veel op,bedankt voor de tip..

gr ouwe nozem
 

ArjanGr

Senior Member
Er zit natuurlijk koelvloeistof in. Dus je dient wel het koelvloeistof er 'deels' uit te halen.
Maar heeft u dus een 1.3 blok? Dan zit de sensor bovenop dat thermostaathuisje. Wanneer je deze eruit haalt(let op het afdichtingsringetje) kun je al wel zien of er een losse veer in het huis ligt of dat je niets ziet. Bij mij lag die veer dus al zover los dat ie daar gewoon wat rond dobberde. Ik hoorde tijdens het rijden ook wel eens een ratelend geluid. Wat weg was toen ik de thermostaat had vervangen.
 
Het is me al eerder gevraagd wat voor type het is,ik zou het echt niet weten.
Ik kan het nergens op ontdekken ook niet op het kentekenbewijs bv.
En wat auto's aangaat ben ik ongeveer zo technisch als een "krop sla".
Daarom kom ik graag op fora.
Het is een "Felicia GLXI" da's alles wat ik weet.

gr Ouwe nozem
 
Ik zou dat ding eigenlijk gemonteerd moeten kunnen zien,nu kan ik hem niet vinden bij mij zie ik alleen ongeveer zoiets maar dan van staal..

gr Ouwe nozem
 

ArjanGr

Senior Member
Als ik het zo lees, denk ik dat u een 1.6 hebt. Tenzij u een diesel heeft, dan is het een 1.9. 1.3 / 1.6 staat voor de motorinhoud. 1300 cc (1289cc om precies te zijn) of 1600 cc (1589cc). Vul uw kenteken anders even in op deze site: http://www.autoweek.nl/ Daar staan per type de meest belangrijke specificaties.
Hierbij een foto van mijn blok. Er staat een cirkeltje om het thermostaathuis.

 

Bakkertje

Forumguru
Beste Nozem, je kunt ook even op de site van het RDW kijken: https://ovi.rdw.nl/
Daar even je kenteken invullen en op het tweede tabblad verschijnt de cilinderinhoud (bij mij in ieder geval wel ;) )
 
Ja nu weet ik waar die zit,ben ook bij de dealer langs geweest die zei dat het inderdaad de thermostaat is.
Bij mij is die van staal dus twijfelde ik nog.
Deze week krijg ik hem.
Dus als je nog montage tps hebt graag!!
Wat doe je dat mooi zeg die foto met die circel!!
Volgens mij ben je wel een techneut,die motor ziet er zo netjes uit.

gr Ouwe nozem
 
Heb ik inderdaad even gedaan,bedankt.
Wel raar dat dat niet op het kenteken staat,of ik heb er overheen gekeken misschien.

gr,Ouwe nozem
 
Bovenaan Onderaan