Accu kabel vervangen, makkelijke klus?

Beste mensen,

Introductie
Vorig jaar heb ik mijn accu om zeep geholpen door een dashcam-installatie die de accu te vaak leeg trok.
De accu is destijds vervangen (zelf gedaan) bij een accuboer, en hij heeft hem ook netjes ingeleerd. Toch had ik al het donkerbruine vermoeden dat start-stop en de blindehoekdetectie niet meten zou werken, zelfs na het inleren.

Waarom ik vrijwel zeker weet dat de accusuursensor defect is: met de oude accu werkten start-stop en blindehoekdetectie uiteindelijk weer (na langere ritten). Maar tijdens een van de laatste keren starten met startkabels heb ik wat vonken veroorzaakt, en ik vermoed dat toen de sensor het definitief heeft begeven.

Vervanger
Mijn accusensor (5Q0915181J) komt overeen met onderstaande, en ik verwacht deze morgen binnen te krijgen. 199891.jpg

Vraag
In mijn Karoq zie ik niet waar het uiteinde van de kabel van de sensor aan massa vastzit. Ik vermoed dat ik hiervoor de hele accu moet verwijderen.

Is dit een makkelijke of juist lastige klus? En waar moet ik op letten?
Ik heb natuurlijk al gegoogeld, ChatGPT geraadpleegd en wat YouTube-video’s gekeken, maar die gaan meestal alleen over de accuklemmen of het vervangen van de accu zelf. Het lijkt me op zich een eenvoudige handeling, maar ik wilde het toch even checken en sparren met jullie.

Alvast bedankt voor het meedenken en jullie input!

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik kan je niet helpen bij het antwoord op je vraag, maar wel een tip voor de volgende keer: een auto met S/S heeft altijd een dedicated massapunt voor het gebruik van startkabels. En dat heeft alles te maken met die sensor die op de minpool van de accu zit. Zo te horen heb je die niet gebruikt en kan het idd zomaar zo zijn dat die sensor een oplawaai gekregen heeft.
In de manual is als het goed is te vinden waar deze zit.

De accu verwijderen is trouwens over het algemeen een vrij makkelijke klus. Hooguit een paar boutjes losdraaien en klaar. Helpt wel als je een dopsleutelset hebt.

Laatst bewerkt:
Is op zich simpel te vervangen, denk alleen niet dat er zoveel aan kapot kan zijn is namelijk niks anders dan een zeer laag ohmige weerstand waar een heel klein beetje spanning over valt, dat wordt gemeten hoe meer spanningsval hoe groter de stroom. Als de polariteit andersom is wordt de accu geladen in plaats van ontladen.

hemi24

Forumguru
In onderstaand plaatje zie je beide uiteinden van de kabel van de foto:

1749579534267.jpeg

Uitbouwen/ vervangen lijkt me redelijk recht-toe-recht-aan klusje?!?

Mijn excusus, ik heb er al die tijd er. gewoon overheen gekeken. De kabel loopt bij mijn naar beneden en komt weer naar boven.
Bedankt @hemi24 voor het meekijken. En het lijkt mij ook een simpel klusje.
IMG_4095.jpg

@Tees, ik heb in de handleiding gekeken en daar staat de aansluitpunten er niet op maar het volgende over het verwisselen van de kabels. (pagina 285, Karoq 2018 versie). Ik denk dat dit een disclaimer is om te voorkomen dat men de + op de massa gaat hangen en vice versa.

1749635663214.png

Zodra het onderdeel, vandaag of morgen, binnen is dan laat ik weten hoe het is gegaan.

Tees

Donateur
Oh, misschien hebben ze dat er tegenwoordig uitgehaald. Was heel lang wel de standaard.

Bedenk me nu: het is toch sowieso goed gebruik om bij het gebruik van startkabels plus met plus te verbinden en min van de helperauto met een massapunt van de probleemauto? Of is dat tegenwoordig ook achterhaald?

Het is gelukt! De melding van "Storing in energie systeem" is weg!
Uiteraard gaf de auto de gebruikelijke opstartstoringen na heraansluiting van de accu. Maar na een heel kort ritje werkte het start-stop systeem weer iig. Blinde hoek detectie ging nog niet aan, maar dat is een kwestie van tijd.

Voor anderen die het ooit moeten doen:
- gebruik ratelsleutel, ik had helaas steeksleutels tot mijn beschikking en er is niet veel ruimte.
- accu hoefde er niet uit, de kabel zit in een u vorm gevouwen achter de accu en kan je naar boven trekken
- de bruine kabel zit vast aan een moer dat aan het geheel vastzit. Dus die kan je niet kwijtraken.

Demontage volgordelijkheid
- kabelclipje van de sensor naar je toetrekken en dan afkoppelen
- accuklem minpool eerst losmaken
- accuklem pluspool losmaken
- bruine kabel (haaks) losmaken.
- massa dopmoer eraf, deze wel goed vasthouden.
- en voor montage, bovenstaande andersom.

Hier een foto hoe het eruit tijdens het monteren.
IMG_4308.jpg

Conclusie
Makkelijke klus, met mijn twee linkerhanden kon ik het zelfs. Maar hoe ben ik in deze situatie gekomen? De min-kabel van de startkabels heb ik altijd op massa gebruikt. Echter heb ik een acculader/druppelaar 3-4 keer gebruikt. en die wel op de min aangesloten. Ik denk dat het toen mis is gegaan. Ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen. Maar ik ben blij dat het is verholpen. En dat voor 30 euro.

Allen dank.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan