Accu Enyaq nog goed?

WillemJan

Forumguru
Goedendag,

Voor € 16700 kunnen we een Enyaq 60 kopen. Bowjaar 06-2021. Nu zit er ook een accurapport bij. Maar ik kan niet inschatten of de waarden 'goed' of 'fout' zijn. Misschien zijn er techneuten onder ons die daar meer inzicht in hebben en mij kunnen adviseren.

Enyaq01.png

Wat zijn jullie adviezen? Ik ben benieuwd.

Met vriendelijke groeten,
Willem-Jan

ertromp

Forumguru
Gezien de km stand van 175K vindt ik de SOH van ca 90% nog reuze meevallen. Die SOH is dus eigenlijk een stuk veroudering van de cellen in het kort uitgelegd. Je moet je goed beseffen dat de praktische range in de winter ca 290km zal zijn en daar gaat dus nog een keer 10% af. Vind je dat acceptabel of niet.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De meeste accudegradatie is in de eerste periode van gebruik, dus wanneer je genoeg hebt aan het bereik van wat er nu rest van de accucapaciteit, is dat geen reden om 'm niet te kopen.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat de 373 km WLTP bereik die dit rapport vermeldt geldt voor de volledige capaciteit nu, en lagere (buiten) temperatuur zal ervoor zorgen dat je tot 20% minder bereik hebt.

Verder zul je (hopelijk) nooit doorrijden tot 0%, want dan moet je afgesleept worden, meestal zul je tussen 80 en 10% rijden.
Daarbij moet je dus rekening houden met de huidige 90% (want die staat in je display als 100%), het bereik zoals het in het display staat heeft de bijnaam Guess-O-Meter, maar naarmate je zelf de auto leert kennen krijg je inzicht in de te verwachten waarden.

• Leuk
Waarderingen: Tees

WillemJan

Forumguru
De Skoda-dealer had ook de onderhoudshistorie uitgezocht. Daar stond namelijk dat er op 163112 en op 14 mei 2024 km iets aan de accu moest gebeuren maar de eigenaar gaf daar geen toestemming voor. Dat is voor mij iets om raadzaam voor te zijn.

Uit de bon:

Klacht van klant: storing electrosysteem, graag uitlezen.
Klantcodering: informatie, navigatie, commununicatie, vermaak > symbolische storingsweergaven > Storingsindicatie van elektrische aandrijving > Functionaliteit > reageert
Werkplaatsconstatering: mag de reparatie niet uitvoeren van de klant
Werkplaatscodering: energie, elektrische installatie, data-overdracht > stroomvoorziening > hoogvolteaccu
Onderdeel voor schadeherstel: <<< niet ingevuld >>>

Vandaar dat ik extra voorzichtig ben... En de ouderdom van de accu zit natuurlijk al in de prijs verwerkt. Maar ik wil natuurlijk geen kat-in-de-zak kopen.

Op de auto zit wel 6 maanden BOVAG-garantie.

Thnx.... Willem-Jan

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Als je niet weet wat de klacht/foutcode van die niet uitgevoerde "reparatie" was, zou ik verder kijken.
Het hoeft geen grote of ernstige storing geweest zijn, maar ik zou het wel zeker willen weten.
Misschien kun je met OBD eleven, of CarScanner icm een dongle uitlezen welke storingen er zijn opgeslagen.
Als dit je huidige (lesase?) auto is, weet je zelf al wat die storing was.....

hemi24

Donateur
Hou wel rekening mee dat de garantie op het accupakket niet verder gaat dan 8 jaar of 160d km…

Prijs en leeftijd zijn bij mij al een rode vlag, maar misschien ligt dat aan mij???

WillemJan

Forumguru
@hemi24: ik ben met die leeftijd (en vooral km) wel extra voorzichtig. Zeker gezien de garantie op de accu. Want die is al verlopen. Maar we hebben wel 6 maanden BOVAG-garantie. In die 6 maanden merk ik wel of het wel of niet goed zit.
Woensdag gaan we een testrit maken. En dan zien we het wel.

Berrychello

Forumguru
Vanwege de kilometerstand zit er inderdaad geen garantie meer op de accu. En als ik dan hoor over een issue net buiten de garantie periode, die niet is opgelost… Dan snap ik waarom de auto niet veel later verkocht is.

Bovenaan Onderaan