Accu af fabriek

LdN

Forumguru
Nee, dat kan niet.
De huidige moderne auto's hebben vanwege het veel cycleren van de accu door het start/stop systeem een andere accu nodig
omdat de gewone conventionele auto accu's niet tegen dit soort gebruik kunnen maar je kan tegenwoordig de accu niet meer
los zien van het laadsysteem, dat is veel geavanceerder dan in het verleden en speciaal voor dit soort accu's ontworpen.
Zo word het laden gestopt als de accu volgens het laadsysteem vol is, om dat te kunnen bepalen worden b.v. de accuspanning
en de laadstroom gemeten en indien nodig aangepast of begrensd. Je loopt daardoor het risico dat de gewone accu
niet goed geladen word en dus ook vroegtijdig overlijdt.
Als je tijdens een lange rit de accuspanning zou meten zal je zien dat die niet constant meer is maar varieert tussen c.a. 12,5 V en 14,4V.
Dit is ook de reden dat tegenwoordig de accu's aangemeld moeten worden en dat alleen door de autofabrikant goed gekeurde
types aangemeld kunnen worden.
Je zou dus het start/stop systeem moeten uitschakelen en het laadsysteem aanpassen
 

Kogamyata

Senior Member
Nee, dat kan niet.
De huidige moderne auto's hebben vanwege het veel cycleren van de accu door het start/stop systeem een andere accu nodig
omdat de gewone conventionele auto accu's niet tegen dit soort gebruik kunnen maar je kan tegenwoordig de accu niet meer
los zien van het laadsysteem, dat is veel geavanceerder dan in het verleden en speciaal voor dit soort accu's ontworpen.
Zo word het laden gestopt als de accu volgens het laadsysteem vol is, om dat te kunnen bepalen worden b.v. de accuspanning
en de laadstroom gemeten en indien nodig aangepast of begrensd. Je loopt daardoor het risico dat de gewone accu
niet goed geladen word en dus ook vroegtijdig overlijdt.
Als je tijdens een lange rit de accuspanning zou meten zal je zien dat die niet constant meer is maar varieert tussen c.a. 12,5 V en 14,4V.
Dit is ook de reden dat tegenwoordig de accu's aangemeld moeten worden en dat alleen door de autofabrikant goed gekeurde
types aangemeld kunnen worden.
Je zou dus het start/stop systeem moeten uitschakelen en het laadsysteem aanpassen
Duidelijke taal.
 
@Disaster-Master Ik kan me vergissen, maar heb volgens mij ook gelezen dat voor start-stop systemen de accu uit een combi van gel en gewone accu bestaat. Naar aanleiding van je opmerking even wat gegoogled en ik kom op de site van Victron onderstaande teksten tegen, ik denk dat ik AGM en Gel-accu als één en hetzelfde type heb gelezen. Een AGM accu is ook geen standaard accu, en dat zie je ook wel aan de prijs die echt een stuk hoger ligt dan van een conventionele accu met dezelfde capaciteit.
Je ziet vaak, zelfs bij verkoop websites, dat men AGM en Gel door elkaar gebruikt of het verschil niet weet. Van een combinatie van “gewoon” en gel heb ik nog nooit gehoord. Ik heb tot op heden altijd met AGM accus gewerkt; in autos welke ik in bezit heb gehad, motorfiets en zelfs de 25km snorbrommer is uitgerust met een AGM. er zijn wel goedkopere types zoals (in de link omschreven) flooded accus indedaad goedkoper zijn. Maar die zijn niet bestand tegen het gedrag van de moderne auto met start stop. Want het is alleen het (vele) starten van de motor waar de accu tegen moet kunnen maar ook de hoge stroom toevoer welke de accu word ingepropt tijdens het remmen én het leveren van een hoge stroom terwijl er geen lading plaats vind totdat de motor weer start; en uiteraard tijdens het starten weer flink wat stroom uit de accu trekt..

Hier nog een mooie uitleg; http://bdchargers.com/batterytypes.php
Naar mijn idee zijn er geen echt speciale start stop accus; dit zijn gewoon niks aan de hand AGM accus die al sinds jaar en dag bestaan met een fancy marketing eromheen ;)

Kan het mis hebben maar ik gok van niet :)
 

LdN

Forumguru
Je hebt natuurlijk gelijk AGM accu's zijn niet ontworpen als start/stop accu's maar kunnen vanwege de toegepaste materialen het beste tegen
het cycleren en de andere mishandeling van een start stop systeem al dan niet uitgerust met een systeem om rem energie terug te stoppen
in de accu. De benaming start/stop komt voornamelijk uit de handel- en garage wereld om het verschil te kunnen maken met de "gewone"
start accu.
De techniek achter de AGM accu is dan ook zeker niet nieuw en om andere redenen uitgevonden. In de Industrie worden ze sinds ze zo rond
1990 gemeen goed werden veel toegepast en behoren daar bij de betrouwbaarste lood accu types.
Veel installaties in de petrochemie, data centers, ziekenhuizen, luchthavens en ook de luchtverkeersleiding e.d. worden door dit type accu's in
de noodstroom systemen beschermd tegen netspanning storingen.
In zeer kritische installaties kiest men overigens niet voor loodbatterijen maar voor industriële natte Nickel Cadmium types die nog veel
betrouwbaarder zijn en een levensduur van c.a. 25 jaar hebben.
 

Kogamyata

Senior Member
Je hebt natuurlijk gelijk AGM accu's zijn niet ontworpen als start/stop accu's maar kunnen vanwege de toegepaste materialen het beste tegen
het cycleren en de andere mishandeling van een start stop systeem al dan niet uitgerust met een systeem om rem energie terug te stoppen
in de accu. De benaming start/stop komt voornamelijk uit de handel- en garage wereld om het verschil te kunnen maken met de "gewone"
start accu.
De techniek achter de AGM accu is dan ook zeker niet nieuw en om andere redenen uitgevonden. In de Industrie worden ze sinds ze zo rond
1990 gemeen goed werden veel toegepast en behoren daar bij de betrouwbaarste lood accu types.
Veel installaties in de petrochemie, data centers, ziekenhuizen, luchthavens en ook de luchtverkeersleiding e.d. worden door dit type accu's in
de noodstroom systemen beschermd tegen netspanning storingen.
In zeer kritische installaties kiest men overigens niet voor loodbatterijen maar voor industriële natte Nickel Cadmium types die nog veel
betrouwbaarder zijn en een levensduur van c.a. 25 jaar hebben.

Maar LdN kan ik nou die AGM accu van ca € 150,- 70 Ah voor mijn 1,2 tdiGL Fabia wel of niet gebruiken? Het start/stop systeem schakel ik wel uit. Werkt nu met die stroomverbruikers ook maar halve tijd. € 300- Voor st/st of € 150,- zonder dat verschil haal je er met st/st niet uit.
 

Cordoba

Forumguru
@Disaster-Master Ik heb wel eens begrepen dat er gewone loodaccu's zijn, waar bovenop een gel-accu is geplaatst en dat dit speciaal voor start/stop is. Hoe dat dan gekoppeld is weet ik niet, want als je de gelaccu gewoon parallel aan de loodaccu schakelt, dan heeft die gel accu niet zoveel zin.
 

oco1979

Forumguru
Als er agm of efb in zit is het best deze door idem te vervangen.
Dus geen efb steken waar een agm zat en omgekeerd.

Bij mijn S2 heb ik iets ontdekt.

Bij het verwijderen van stekertje aan de accupool was het start/stopsysteem uitgeschakeld.
Wel foutmelding via obd,maar op het dashboard niets of buiten dat je stil sta het symbool van start/stop met een streep door.
Nu vond ik tijdens het uitlezen(waar de batterijspanning te lezen is)dat deze wat laag stond.

Even de voltmeter op gezet, lading was niet echt ideaal 13,5 V.
Stekker er terug opgedaan ........ 14,5V.
Conclussie stekker blijft er aan en gewoon terug knopje indrukken bij het starten.

(bij men iveco daily werkt deze omgekeerd,constante lading van 14,5V bij verwijderen stekker)

NU is het wel zo dat een AGM met een hogere lading werkt en er ook tegen kan.

Je kan daar een klassieke accu insteken,ga dat werken,ja, ga dat lang meegaan ???????

Het inleren is bij sommige garage allemaal niet nodig :pieker:

Dat je idem accu plaatst zou dat zonder inleren moeten gaan, al zal het wel beter zijn dat je deze inleerd zo kan de ecu weten welke capaciteit deze heeft en daarvan de lading en werking start/stop regelen.

Mijn ervaring(asssistance lang de weg) bij lege accu van agm of efb vraag ik aan de klanten altijd of ze ten eerste start/stopsysteem gebruiken.
Indien ja, is het al opgevallen dat deze aan de lichten/stilstaan "niet" meer spontaan stil valt ???

Mijn conclussie dat de accu defect is, gezien de ecu met een accubewaking zit zal deze zien dat accu bij stillegen weer kan starten.

Sommige merken is de bewakingssensor op de minpool defect(bmw,Mercedes last van)
Intelligente accusensor (IBS)
 

LdN

Forumguru
@Kogamyata Ja natuurlijk kan je de AGM voor de Fabia gebruiken, ik wil alleen maar zeggen dat de AGM accu's niet specifiek als
start/stop accu ontwikkeld zijn. Het is echter wel het accutype wat het best tegen de start/stop perikelen kan en is als zodanig
door de auto industrie ook toegepast.
Verder ben ik het eens met @oco1979 als je hetzelfde type terug plaatst dan heb je de minste problemen te verwachten.
 
@Disaster-Master Ik heb wel eens begrepen dat er gewone loodaccu's zijn, waar bovenop een gel-accu is geplaatst en dat dit speciaal voor start/stop is. Hoe dat dan gekoppeld is weet ik niet, want als je de gelaccu gewoon parallel aan de loodaccu schakelt, dan heeft die gel accu niet zoveel zin.
2 lood accu's parallel in een personen auto? nee.. dat lijkt mij niet.. degene die dat je wijs heeft gemaakt zal er ook het beste er niet van weten ;)

@Kogamyata Ja natuurlijk kan je de AGM voor de Fabia gebruiken, ik wil alleen maar zeggen dat de AGM accu's niet specifiek als
start/stop accu ontwikkeld zijn. Het is echter wel het accutype wat het best tegen de start/stop perikelen kan en is als zodanig
door de auto industrie ook toegepast.
Verder ben ik het eens met @oco1979 als je hetzelfde type terug plaatst dan heb je de minste problemen te verwachten.
Dat is zeker juist. AGM bestaat al sinds jaren 70. Toen waren er nog geen auto's met een start stop systeem anders dan de contact sleutel ;) en idd geen AGM met een (E)FB accu gaan wisselen.. dat is vragen om problemen..
 
Wel als je dan twee accu's in je wagen monteert dan kun je ze beter paralel zetten dan in serie hoor.......
In serie gaat je electronica namelijk niet zo lang meer mee.....:pieker::pardon:
Haha ja dát wel ja maar ik bedoelde meer dat er 2 paralel af fabriek zitten en dat lijkt mij niet..
 

Wouter1

Forumguru
Ben vervolgens bij een vriend van mijn in de garage met zijn Autel Maxisys systeem aan de gang gegaan, ik heb hier dus wel degelijk mogelijkheden gevonden om aan te geven welke accu er in de auto aanwezig is en parameters aan te passen, dit gaat dan onder meer om type accu (AGM, WET, EFB), soort dynamo, plaats accu, merk accu, Ah, etc
Zou het dan niet zo zijn dat als je een ander (goedkoper) type accu correct aanmeld dit wel werkt zodat de spanningsregelaar hier rekening mee houdt?:arghh:
Mogelijk gaan dan wel het start/stop systeem en alle andere CO2 besparende systemen het niet of minder goed doen...
 

skodasuperb94

Forumguru
Zou het dan niet zo zijn dat als je een ander (goedkoper) type accu correct aanmeld dit wel werkt zodat de spanningsregelaar hier rekening mee houdt?:arghh:
Mogelijk gaan dan wel het start/stop systeem en alle andere CO2 besparende systemen het niet of minder goed doen...

Geen idee, ik zou zeggen probeer het uit.
Ik heb nu 155,- voor mijn AGM accu betaald en correct aangemeld, als deze het nu minimaal 6 á 7 jaar volhoudt ben ik tevreden.
 

LdN

Forumguru
Ja dat werkt natuurlijk mits het toegepaste type aangemeld kan worden en ook aan alle andere voorwaarden voldaan kan worden
dus start/stop uitprogrammeren, eventuele regeneratie van remenergie en misschien nog wel meer door koppelingen hiermee.
Je zal dus met een andere auto eindigen.
Wat ik maar niet kan begrijpen is die dwang die veel mensen hebben om gewone slijtage zaken
zoals een slechte accu zo goedkoop mogelijk op te lossen zelfs als dat ten koste van functionaliteit en comfort gaat.
Ja een goede merk accu is duurder maar gaat ook langer mee, in de ervaringen die ik heb met accu's is het in veel gevallen
goedkoop is duurkoop. Je hoeft natuurlijk niet te veel te betalen maar er zijn vandaag de dag genoeg mogelijkheden om uit te
zoeken waar je het juiste type zo goedkoop mogelijk kan verkrijgen.
Het toegepaste accu type en merk is er niet door de fabrikant in gezet met de intensie de gebruiker uiteindelijk veel te laten betalen
voor de vervanging maar was op dat moment de beste combinatie van eigenschappen en prijs, ook een autofabrikant let op de centen.
 
Laatst bewerkt:

Kogamyata

Senior Member
Ja dat werkt natuurlijk mits het toegepaste type aangemeld kan worden en ook aan alle andere voorwaarden voldaan kan worden
dus start/stop uitprogrammeren, eventuele regeneratie van remenergie en misschien nog wel meer door koppelingen hiermee.
Je zal dus met een andere auto eindigen.
Wat ik maar niet kan begrijpen is die dwang die veel mensen hebben om gewone slijtage zaken
zoals een slechte accu zo goedkoop mogelijk op te lossen zelfs als dat ten koste van functionaliteit en comfort gaat.
Ja een goede merk accu is duurder maar gaat ook langer mee, in de ervaringen die ik heb met accu's is het in veel gevallen
goedkoop is duurkoop. Je hoeft natuurlijk niet te veel te betalen maar er zijn vandaag de dag genoeg mogelijkheden om uit te
zoeken waar je het juiste type zo goedkoop mogelijk kan verkrijgen.
Het toegepaste accu type en merk is er niet door de fabrikant in gezet met de intensie de gebruiker uiteindelijk veel te laten betalen
voor de vervanging maar was op dat moment de beste combinatie van eigenschappen en prijs, ook een autofabrikant let op de centen.

LdN ik waag het dan toch om het met de stelling in dit geval "van duurder beter" niet mee eens te zijn. Zo'n 20 jaar geleden had mijn 405 'n andere accu nodig, het banden en apk service bedrijf had voor de 405 'n accu met 2 jaar garantie voor ca fl 130,- en 1 met 1 jaar garantie voor fl 94,-. Ik heb toen die van fl 94,- gekocht die hebben ze er ook nog netjes in gezet en aangesloten en...de heeft het 10 jaar!!! uit gehouden, naar mijn volle tevredenheid. Ander verhaal in Bali rommel Rolex gekocht voor fl. 6,- Alleen de batterij al heeft het > dan 4 jaar volgehouden en precies op tijd. Loopt nog steeds bij kennis.
 

LdN

Forumguru
Natuurlijk is dat ook niet altijd waar maar door de bank genomen helaas wel.
Je hebt destijds de goedkope accu genomen en die heeft het 10 jaar uitgehouden prima natuurlijk maar die duurdere heb je niet geprobeerd,
misschien had die het wel 15 jaar uitgehouden en dan was je uiteindelijk toch goedkoper uit geweest.

Het gaat er meer om dat je tegenwoordig niet meer zo maar elk willekeurige accu in een auto kan stoppen en dat je als je geen verstand
van zaken hebt maar het beste het type kan kiezen wat door de fabrikant is aanbevolen al kost dat dan meer dan die Gamma accu.
En daar bedoel ik niet mee dat die accu's slecht zijn maar niet geschikt voor de toepassing die je nodig hebt.

Helaas is het technische verhaal rondom accu's best wel ingewikkeld en zijn er veel externe factoren die invloed hebben op het functioneren
van zo'n ding en de levensduur die hij haalt. Ook zijn er veel onware beweringen de de wereld in geslingerd die een eigen leven zijn gaan leiden.
Helaas werkt de onbekendheid en/of onkunde van garages en toko's als een shit fit op dit gebied niet mee.

Je hebt het een paar berichten hierboven nog gezien dat er iemand gehoord had dat er een gewone en een gel accu gecombineerd zouden
zijn in 1 behuizing, nou ik kan je verzekeren dat zoiets niet bestaat en uit technisch oogpunt ook nooit kan werken al is het alleen al vanwege
het feit dat die twee accu types door hun verschillende constructies geheel andere inwendige impedanties hebben en dat je daarom nooit
de stroomverdeling tussen die twee delen zou kunnen beheersen.
 
En dan nog is het geen gegeven dat een goede accu langer mee gaat dan een budget accu van dezelfde techniek.

Zo heb ik in mijn motorfiets altijd Yuasa. Heb de motorfiets sinds 2009, ben nu aan de derde accu bezig. De eerste fabriek af hield het 4 jaar vol, de tweede ongeveer één jaar, en de derde zit er nu nog in. In de wintertijd altijd aan een onderhoudslader. Deze laatst genoemde is ook een leuke zijtak-discussie; men haalt de termen acculader, druppellader en onderhoudslader door elkaar en denkt dat het één en het zelfde aparaat is. Nee dus.

Maar mijn accus altijd goed behandeld; het laadsysteem van de motor is in orde, ook de onderhoudslader werkt naar behoren (inmiddels vervangen voor een geavanceerder exemplaar.)
Verder geen hoge spanning of dergelijk die de accu om zeep helpt of sluipverbruikers welke steeds (diep) ontladen; niets van dit alles .

Dus tja; geen peil op te trekken. Nu is de capaciteit van deze accu klein; 10,5Ah en een koude start stroom van 175A. Misschien daarom meer slijtage onderhevig..



Anyway; beetje offtopic maar een duurder merk accu gaat niet perse langer mee dan een merkloze/budget accu.
 

Kogamyata

Senior Member
Natuurlijk is dat ook niet altijd waar maar door de bank genomen helaas wel.
Je hebt destijds de goedkope accu genomen en die heeft het 10 jaar uitgehouden prima natuurlijk maar die duurdere heb je niet geprobeerd,
misschien had die het wel 15 jaar uitgehouden en dan was je uiteindelijk toch goedkoper uit geweest.

Het gaat er meer om dat je tegenwoordig niet meer zo maar elk willekeurige accu in een auto kan stoppen en dat je als je geen verstand
van zaken hebt maar het beste het type kan kiezen wat door de fabrikant is aanbevolen al kost dat dan meer dan die Gamma accu.
En daar bedoel ik niet mee dat die accu's slecht zijn maar niet geschikt voor de toepassing die je nodig hebt.

Helaas is het technische verhaal rondom accu's best wel ingewikkeld en zijn er veel externe factoren die invloed hebben op het functioneren
van zo'n ding en de levensduur die hij haalt. Ook zijn er veel onware beweringen de de wereld in geslingerd die een eigen leven zijn gaan leiden.
Helaas werkt de onbekendheid en/of onkunde van garages en toko's als een shit fit op dit gebied niet mee.

Je hebt het een paar berichten hierboven nog gezien dat er iemand gehoord had dat er een gewone en een gel accu gecombineerd zouden
zijn in 1 behuizing, nou ik kan je verzekeren dat zoiets niet bestaat en uit technisch oogpunt ook nooit kan werken al is het alleen al vanwege
het feit dat die twee accu types door hun verschillende constructies geheel andere inwendige impedanties hebben en dat je daarom nooit
de stroomverdeling tussen die twee delen zou kunnen beheersen.

In ieder geval vond ik 10 jaar lang genoeg om daar het predicaat "Uitstekend" aan te hangen en laat verder de boeren maar dorsen.
 

LdN

Forumguru
Klopt als een zwerende vinger, de levensduur is een van de moeilijkste dingen om te voorspellen omdat het van zo veel
factoren afhankelijk is, en ook gerenommeerde fabrikanten maken wel eens slechte series maar door de bank genomen
komt het daar minder voor dan bij de minder bekende merken.
Overigens maken ook de gerenommeerde fabrikanten vaak meerdere merken in verschillende prijsklassen.
Accu's, je kan er boeken vol over schrijven (en dat is ook gedaan) en iedereen vind er wel wat van.
Voor de laders geld min of meer hetzelfde, ook daar zijn veel verschillen en zijn er de meest exotische manieren bedacht
om accu's te laden of op capaciteit te houden.
Ik ben van huis uit een elektronica man die al heel veel jaren met accu's en de bijbehorende laders/gelijkrichters beroepsmatig
te maken heeft.
Wat men ook belooft met al die exotische laders ik vraag me dan meteen af waarom zien we dit laadprincipe
dan niet terug in de professionele industriële noodstroom systemen, het vervangen van de accu's voor dit soort systemen na een
aantal jaren is n.l. een van de grootste kosten posten, als dit met een speciaal laadprincipe op te lossen zou zijn dan valt er voor
het bedrijf wat die oplossing bied (en bewijst) veel geld te verdienen.
De total costs of ownership is tegen woordig een heet hangijzer bij het bepalen welke fabrikant mag leveren.
Ik denk dat onze R&D mensen dan niet de slimste zijn:D ze hebben een dergelijke oplossing nog niet gevonden.
 

Kogamyata

Senior Member
Klopt als een zwerende vinger, de levensduur is een van de moeilijkste dingen om te voorspellen omdat het van zo veel
factoren afhankelijk is, en ook gerenommeerde fabrikanten maken wel eens slechte series maar door de bank genomen
komt het daar minder voor dan bij de minder bekende merken.
Overigens maken ook de gerenommeerde fabrikanten vaak meerdere merken in verschillende prijsklassen.
Accu's, je kan er boeken vol over schrijven (en dat is ook gedaan) en iedereen vind er wel wat van.
Voor de laders geld min of meer hetzelfde, ook daar zijn veel verschillen en zijn er de meest exotische manieren bedacht
om accu's te laden of op capaciteit te houden.
Ik ben van huis uit een elektronica man die al heel veel jaren met accu's en de bijbehorende laders/gelijkrichters beroepsmatig
te maken heeft.
Wat men ook belooft met al die exotische laders ik vraag me dan meteen af waarom zien we dit laadprincipe
dan niet terug in de professionele industriële noodstroom systemen, het vervangen van de accu's voor dit soort systemen na een
aantal jaren is n.l. een van de grootste kosten posten, als dit met een speciaal laadprincipe op te lossen zou zijn dan valt er voor
het bedrijf wat die oplossing bied (en bewijst) veel geld te verdienen.
De total costs of ownership is tegen woordig een heet hangijzer bij het bepalen welke fabrikant mag leveren.
Ik denk dat onze R&D mensen dan niet de slimste zijn:D ze hebben een dergelijke oplossing nog niet gevonden.

Vasthouder. Niet opgeven. Daar houd ik van. Duidelijk verhaal. Merci!
 
Bovenaan Onderaan