Accu-advies Octavia II 2.0TDI 140pk (gechipt door TVS naar 185pk)

BuB

Lid
Hi all,

3 jaar geleleden (half dec 2020) is de accu in mijn Octavia vervangen door het garagebedrijf waar de auto in onderhoud is. Er is destijds een 63Ah Bosch accu in gelepeld. Die is na 3 jaar vermoedelijk zo goed als stuk, nadat ik vanavond voor de tweede keer in korte tijd met een platte accu stond. Ik vind dat opvallend snel, al vind Skoda zelf dat accu's om de 5 jaar vervangen zouden moeten worden aldus de handleiding.

Als ik de onderdelenboeren (winparts etc) eens raadpleeg dan komen die op de proppen met accu's van tenminste 70Ah maar meestal zo'n 74-77Ah. Als ik bewust even niet op kenteken zoek maar net doe of ik een 2.0 FSI heb, komen er inderdaad accu's van 60/63 tot max zo'n 70Ah naar voren.
Mij bekruipt het gevoel dat ze destijds een verkeerd type accu geplaatst hebben. Ik ga ze sowieso even bellen, maar de vraag aan de Octavia Dieselrijders: Wat ligt er bij jullie in? Wat adviseren jullie aan min / max Ah?

Klopt mijn vermoeden dat de accu (inderdaad) te licht is en vermoedelijk gewoon kapot is getrokken omdat hij te zwaar belast is?
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Verkeerde accu (te licht) voor jouw wagen!
Zou me niks verbazen dat deze ook nooit is ingeleerd/aangemeld…
 
  • Leuk
Waarderingen: BuB
63Ah is echt veel te licht voor deze motor, zeker met kouder weer merk je dat de startmotor er een flinke slinger aan moet geven,
Heb zelf een 77Ah Bosch S5 008 accu erin zitten.
In de Scout zit geen kunststof accubak maar een hoesje om de accu, als je wel een accubak hebt moet je wel een goed op de maten van de accu letten.
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij zijn het hoesje en de bak even groot…

Na de facelift van de O2 is de kunststof accubak wegbezuinigd.
 

Tees

Donateur
63 Ah is idd wat licht voor deze motor. Volgens ETKA is de lichtste accu die standaard in de O2 zit (gek genoeg staat er in ETKA geen onderscheid naar motor, maar naar PR code) een 62 Ah / 300 CCA, en de zwaarste (PR code 2JD of J0T) een 70 Ah / 400 CCA. En dan is er nog de optie wel of geen EFB accu, denk dat dat aan S/S gekoppeld is.
 

Pindasaus

Forumguru
Belangrijker dan de capaciteit (in Ah), is de koudstartstroom (CCA). Verder moet het type (AGM of EFB) correct zijn of moet je daarvoor corrigeren bij het aanmelden van de accu.
 

BuB

Lid
Belangrijker dan de capaciteit (in Ah), is de koudstartstroom (CCA). Verder moet het type (AGM of EFB) correct zijn of moet je daarvoor corrigeren bij het aanmelden van de accu.
Hoe weet ik of ik de goede accu te pakken ga krijgen? De handleiding gaat letterlijk niet verder dan: "Kijk op de accu en monteer een accu met dezelfde waarden". Wat dus in mijn geval de wet van behoud van ellende is...
 

Slider

Forumguru
Heb zelf een O2 pre-FL 2.0 TDI gehad, weet niet meer precies hoe zwaar de accu was, maar dacht inderdaad 77 Ah

Daarna een O2 FL 1.4 TSI (geen start-stop) die had een 70 Ah accu
yhKxo4p.jpg



Die bleek bij aanschaf van de auto al kapot te zijn, kreeg via Brezan een nieuwe op kostte van de garage. Een 44Ah accu! Ding was veel te zwak, maar andere kreeg ik niet van ze. Deze hoorde er in vonden ze en daarmee moest ik het maar doen.
Net een jaar later auto moeten verkopen met vele problemen, accu was ondertussen alweer stuk uiteraard.
 

BuB

Lid
Zo... nieuws op het accufront. De garagist die de accu plaatste kan/wil niks doen en vraagt voor een nieuwe accu plus monteren 272 euro. Niks coulance of wat dan ook.

De dealer maar eens gebeld: "Wat hoort er eigenlijk in dit voertuig?"
Op basis van het chassisnummer en de info van Skoda zélf: "61Ah, meneer. Een groter type accu (formaat) past ook niet."

Ja leuk, maar dan zit ik mogelijk weer met de brokken. Waarop Skoda aangeeft: "Als de accu binnen 4 jaar stuk gaat, vervangen we 'm kosteloos. Is garantie."

Tja als de merkdealer dit zegt dan lijkt me dat dat klopt. Vrijdagmiddag mogen ze de klus gaan doen. 4 tientjes duurder dan de bovenstaande garagist, maar ik ben er klaar mee, ik wil goed spul in het vooronder want voor de rest is het een prima wagen.
 

Tees

Donateur
Merkwaardig, aangezien de 61 Ah niet in ETKA staat. Is toch een VAG systeem...

Overigens kan je voor pak m beet €100 ook zelf de accu vervangen! Inleren hoeft niet aangezien je geen S/S hebt, en dan kies je zelf wat erin gaat. Tis écht geen rocket science, kwestie van paar steeksleutels kunnen vasthouden. Enige wat je moet checken is welke afmetingen je huidige accu heeft, dan weet je wat erin past. En niet schrikken van de foutmeldingen daarna, even een blokje om en ze zijn als het goed is weg (voor de stuurhoeksnesor stuur even voluit links en rechts draaien).

Overigens geloof ik helemaal niets van dat verhaal dat als een accu binnen 4 jaar kapot gaat, dat bij de dealer onder garantie valt. Er gaan massa's accus (vooral met S/S) binnen die tijd kapot, en ik heb hier nog nooit iemand over garantie horen praten. Sowieso...Pon en garantie...:nono:
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
als een accu binnen 4 jaar kapot gaat, dat bij de dealer onder garantie valt.
JAwel hoor !!
Alleen als je dan naar de dealer rijd dan gooien ze eerst een accutester er op en die geeft aan dat de accu nog goed is !
Ja staat hij lekker warm in de garage....
Dus krijgt geen nieuwe, en volgende dag sta je weer en dan moet je ANWB bellen ( als je lid bent) en hun hem laten testen in de buitenkou.
En ja hoor defecte accu ! Dan meteen een uitdraai vragen aan ANWB monteur en met dat bonnetje weer terug naar dealer ....
Dan is het evengoed nog wat over en weer gepraat , maar uiteindelijk krijg je dan toch onder garantie een nieuwe accu er in !!

Maar is niet alleen geval met VAG hoor, collega heeft nu 4 maanden een nieuwe Mercedes Citan en gaat morgen voor zijn tweede nieuwe accu.
Heeft ook hele rare storingen van begin er in met dat verlichting blijft branden terwijl je met sleutel buiten staat en wagen al op slot staat.
Maar eerste keer hadden ze al netjes een rekening verstuurd voor de accu en vermoed zo maar dat dit morgen weer gebeurt.
Dus kijk gewoon bij een accucenter op site wat ze hebben in de maatvoering dat hij past in de wagen en de polen op juiste plek zitten en dan de zwaarste in AH bestellen en er zelf inzetten....
Wat tegenwoordig van de fabriek afkomt is veel te ligt .....
 

Captain Hook

Forumguru
@BuB Dus ik begrijp dat de garage je nu ruim 300 euro rekent voor het vervangen van een 'gewone' accu? Wow. :rolleyes:

Zoals @Tees al aangaf; zo duur zijn die accu's niet.
En zeker bij een auto waarbij je gewoon 1-op-1 de accu kunt vervangen, zonder al dat inleergeneuzel, ben je zo klaar.

Bijvoorbeeld een Varta accu van 70Ah kost rond de 100 euro. Wel ff checken of 'ie er in past natuurlijk en of de plus/min pool op de goede plek zitten.
Daarna een kwestie van de oude eruit, de nieuwe erin en klaar! Hooguit een kwartiertje werk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Eltjo

Forumguru
Accudienst.nl is goedkoop en je hebt de volgende dag, zo niet dezelfde dag een accu thuisbezorgt.
Evt. info van dagteller etc. noteren, accu wiselen, klok e.d. instellen, starten en rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik bestel meestal ook bij accudienst, prima zaak! Net even de accu in mijn O2 met 1.2 TSI nagezocht (1.5 jaar terug daar besteld): was een Varta Blue E11 van 74 Ah voor €80. Snel verdiend!
 

Eltjo

Forumguru
Daar voor mijn auto (ook een 2.0TDI motor) een 74Ah Varta (3 jaar garantie) of Bosch nu voor €100.
Een paar jaar geleden, tijdens Corona 1, was ik ook €80-85 kwijt. Diezelfde accu was destijds bij de lokale onderdeelleveranciers ook €120-150 en dan moest ik hem nog gaan halen.

Dat is dan 3 voor de prijs van 1. Wel exclusief zeeeer ingewikkelde montage.
Mijn broer is een keer naar de accudienst gegaan met een accu die defect was en kreeg een nieuwe terug zonder al te veel problemen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan