ACC niet vrijgegeven

Maar ik had het "voordeel" dat mijn uit Duitsland geimporteerde Superb werkelijk ALLE opties had, dus ook ACC.
Dat is de reden dat ik gestopt ben met lease auto’s. Steeds minder mogelijk. En kwa koop zijn Nederlanders verkeerd zuinig. Dus laat die ACC dan maar zitten want bij de dealer wordt als ze dan penny wise pound foolish zijn wel 3000 euro minder uitgegeven. En dan zit je daarna 10 jaar of jaar met lease. Kut had ik nu maar AirPlay. Had ik nu maar acc had ik nu maar stoel verwarming. Duitsers rijden vaak langere stukken en zijn ook vaak meer auto minded dan portemonnee minded. Het moet goed en degelijk zijn. Vandaar de voor ons als Nederlanders volgehangen import auto’s een feest zijn. Wel leren bekleding. Wel een panorama dak. Wel een goede installatie. Wel een climatronic ipv airco. Enz. Dat is de reden dat ik werkelijk alles heb aangevinkt bij mijn auto. Dat ik niet later een omvormer moet kopen voor een 230 aansluiting of we. Honden rek moet kopen tov een bagagescheidingsnet. Alhoewel ik die 230 stekker niet gedaan heb. Was maar 90 euro maar de overige stekkers in de kofferbak zijn voldoende en ik had nog een omvormer. Maar het gaat om het idee.

Het enige van ACC is, dat je de ruimte voor je maar een beetje kunt aanpassen. Op mijn eerste auto waar ik het op had moest ik vanuit Maarssen naar Oostrum redelijk vaak. En stond ik nog in Utrecht en was heel Nederland er tussen gedoken en al in Den Bosch. Als dat via een OBDEleven aan te passen is om er nog een paar meter af te halen zodat niet iedereen er tussen duikt dan zou het helemaal top. Zijn. Maar goed dealers zeggen ook altijd tegen mij met een glimlach: aha alleen steenslag onder de bumper

Tees

Donateur
Ik ben wel van het afstand houden, maar mij is ook opgevallen dat de kortste afstand op de snelweg net wat groter is dan soms handig is. Eén tikje korter zou ik ook wel fijn vinden. Ik ga nog eens uitzoeken of dat softwarematig mogelijk is, maar een snelle zoektocht lijkt daar niet op te wijzen.

Op de binnenwegen en in de stad heb ik de afstand trouwens een stuk groter staan. Ik heb gemerkt dat de auto dan ook gelijkmatiger afremt en (in mijn geval vanwege de Stop&Go / fileassistent) versnelt. Ik vind de remactie in de kortere afstanden telkens net ff wat te heftig.

JJ te G

Donateur
Met hoeveel het opplussen gaat is gelukkig in te stellen met VCDS/OBDeleven (mits geen SFD2), bij de Enyaq gaat het standaard per 10, maar dat heb ik al aangepast naar per 1 km/u, en lang vasthouden gaat per 10.

Ik ben wel benieuwd waar je niet aan kon wennen @EdK? Voor mij was er weinig aan te wennen, behalve als je perse continu de maximum snelheid wilt rijden, want ja, dat is precies wat 'ie niet doet als je voorganger dat ook niet rijdt...
Opplussen en Afminnen bij de Enyaq standaard met 1 én 10 kilometer: naar je toehalen 1+, knopje 1-, hendel naar boven 10+, hendel naar beneden 10-
Standaard CC is handig op snelweg met drukte: ACC houdt een te grote veilige afstand aan waardoor auto’s er tussen kruipen of bij het naderen van een voorligger houdt de wagen te vroeg in.

P.S.
Antera heeft de standaard cc naast de acc geprogrammeerd.

Tees

Donateur
Dan heb jij een andere hendel / instelling dan ik: bij mij is naar je toehalen Resume en van je af Cancel. Boven/beneden was bij mij +/- 10, en is na mijn aanpassing +/- 1 en +/- 10 bij langer vasthouden. Ik heb een MY22 model (eind '21 geproduceerd) met de losse hendel voor ACC (maar ik dacht dat alle ACC-modellen dat hebben?)

Rallye

Forumguru
Grappig dat men hier die dode hoek-waarschuwing zo fijn vindt. Voor mij is die altijd te laat/ijlt teveel na. Weer zo’n ding dat luiheid (geen “Schulterblick”) faciliteert.

ACC is juist vooral buiten de snelweg fijn voor mij. Hoewel sinds ik ACC heb die rechts inhalen voorkomt de scherpe kantjes ervan er op de snelweg ook af zijn. Die afstand is bij een vooruitziende rijstijl, zeker op de snelweg als je even in wilt lopen op je voorganger om daarna naar links te gaan, wel een puntje: dan moet je af en toe de ACC echt overrulen.

Tees

Donateur
Het grappige vind ik dus dat ik bij normale CC véél vaker moet ingrijpen dan bij ACC: als je tenslotte harder gaat dan je voorganger moet je in beide gevallen (tijdig) van baan wisselen, maar als daar geen ruimte voor is zorgt ACC ervoor dat je er niet bovenop knalt, terwijl de normale CC eraf moet op zo'n moment.
Rechts inhalen is sowieso verboden in NL (en de meeste Europese landen), dus ik vind het prima dat ie dat niet doet. Dat was voor mij ook vaak een reden om de CC eraf te halen. Ik doe dat in principe alleen als er een vrije baan tussen zit als veiligheidsmarge, en zo doet de ACC het ook. Alleen als ik het echt irritant vind en er geen ruimte is om netjes links in te halen doe ik t wel eens rechts. En dan is t een kwestie van heel even gas geven en je bent door die beperking heen.

Overigens heb ik t idee dat veel hier voortkomt uit haast, onrust, of de wens om altijd de maximumsnelheid (of wat meer) te rijden. Naar mijn ervaring is het tijdsverlies die ACC creëert door soms wat langzamer te rijden minimaal, en bovendien makkelijk te voorkomen, en voor mij weegt de rust in het rijden vele malen zwaarder.

Bovenaan Onderaan