AC thuisladen 11kW

Vlakko

Lid
Twee weken geleden werd mijn Skoda Elroq Sportline 85 afgeleverd. Intussen heb ik hier nu zo'n 400 km mee gereden, een heerlijke ervaring, zonder meer. Maar het was nu wel tijd voor de eerste laadsessie. Op het infopaneel kon ik zien dat er nog 33% lading aanwezig was in de accu, met nog 136 km te gaan. Ok, kabel aangesloten en de laadsessie gestart. Tot mijn verbazing gaf het infopaneel nu opeens 25% lading aan. Rara, wat gebeurt hier? Na afloop van de laadsessie (gemaximaliseerd op 80%) zag ik echter in mijn Skoda app dat de accu 87% vol was. Kan iemand mij vertellen wat hier aan de hand is, waar moet ik nu van uit gaan als het gaat om de vulling van de accu en de bijbehorende actieradius?

inansn

Nieuw lid
Verschil in accupercentage tijdens laden (van 33% → 25%)
Dit lijkt op een herkalibratie van het batterijmanagementsysteem (BMS). Wat dat inhoudt:

Het BMS berekent continu de laadstatus (State of Charge, SoC) van de accu.

Als je de accu diep ontlaadt of lange tijd niet hebt opgeladen, kan het systeem tijdelijk een minder nauwkeurige inschatting geven.

Zodra je begint met laden, wordt die inschatting bijgesteld, wat in jouw geval resulteerde in een plotselinge correctie van 33% naar 25%.

Dit is normaal gedrag bij een nieuwe of recent geüpdatete auto. Het systeem leert nog hoe jouw accu zich gedraagt in de praktijk.

Verschil tussen auto-display en Skoda-app (80% vs. 87%)
Dit verschil ontstaat mogelijk doordat:

De auto de laadsessie afrondt op 80% (bijvoorbeeld ingesteld als maximum via het infotainmentsysteem).

De app de laatste waarde weergeeft inclusief eventueel natrickelen of afronding (sommige laadstations stoppen iets later of laden net iets verder door).

Of er is een tijdverschil tussen het moment van stoppen met laden en uitlezen in de app.

Overigens: sommige auto’s gebruiken een veiligheidsmarge (buffer) in hun accuweergave om de accu te beschermen, wat ook tot kleine verschillen kan leiden.

Vlakko

Lid
Verschil in accupercentage tijdens laden (van 33% → 25%)
Dit lijkt op een herkalibratie van het batterijmanagementsysteem (BMS). Wat dat inhoudt:
Het BMS berekent continu de laadstatus (State of Charge, SoC) van de accu......
Bij deze een update na 3 keer laden. Bij het koppelen van de laadkabel op 46% ging het weergegeven percentage nog wel omlaag naar 39%, maar na afloop van de laadsessie werd wel het juiste percentage weergegeven, netjes 80% zoals ingesteld als maximum, zowel in de auto als in de app. Het lijkt er nu dus op dat de kalibratie succesvol is afgerond.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan