ABS systeem met kuren.

Cordoba

Forumguru
Zoals al eerder gemeld, heeft mijn ABS de laatste weken kuren:
- het begon met een brandend ABS lampje
- na checken van zekeringen kwam daar ineens een motormanagement lampje bij
- auto was door de dealer niet uit te lezen en geen enkel systeem kon door de dealer bekeken worden met de VASkast, niet direct een duidelijke oorzaak te vinden
- diezelfde middag na een ritje met een korte tussenstop, was het motormanagementlampje weer normaal (met contact aan-aan, bij starten uit)
- na enkele dagen via forum op het idee gekomen om de zekeringen op de accu te checken en daar was inderdaad zekering nr. 6 van de ABS-pomp gebroken
- ik had een paar dagen geen tijd om een nieuwe zekering bij de dealer op te halen, en in de tussentijd is het ABS-lampje er ook mee gestopt: geen ABS-lampje bij het rijden, maar óók niet als je het contact aan zet :mad:
- vanmorgen heeft de dealer een nieuwe poging gedaan om de auto uit te lezen, resultaat: verschillende systemen waren toegankelijk maar zonder foutcode, alleen het ABS-systeem was niet uit te lezen:mad:
- op de rit naar huis onderweg even gestopt voor een paar boodschappen, rij ik bij de winkel weg, zie ik bij het starten ineens in een flits mijn ABS-lampje aangaan, en direct uitgaan terwijl ik start
- nadat ik thuis geparkeerd had, nog een gecheckt en auto op contact gezet, inderdaad het ABS-lampje brandt en gaat na een paar seconden uit gelijk met de andere controle lampjes.

Ik heb eens lopen peinzen
:crazy:
volgens mij kan het haast niet anders dan een kabelbreuk en/of losse stekkerverbinding zijn. Weet iemand waar we (ik/dealer) het beste kunnen beginnen met zoeken?

Monteurtje

Forumguru
Zou beginnen bij de ABS pomp, de stekker controleren op eventueel vocht. En er is in een regelapperaat waarin MWB staan waar je kan zien welke regelapperaten er allemaal CAN bus verbinding heeft. Maar weet zo uit mijn hoofd even niet in welk regelapperaat die staan bij de Fabia. Of in de motorreg. of boordnet.

Cordoba

Forumguru
Fabia I (2003) heeft toch nog geen canbus?
Wat bedoel je met 'MWB' ?
Stekker van de ECU is bij de eerste keer dat het uitlezen niet wilde lukken al bekeken door de monteur, en zijn conclusie was dat het op het eerste gezicht in orde was, geen sporen van water/corrosie.

Monteurtje

Forumguru
De Fabia heeft zeker wel CAN bus. MWB = MeetWaardeBlok. Als er geen vocht in de stekker zit, dan is zo lastig te beoordelen wat het kan zijn. Kabelboom onder de accu, vanaf motorregelapperaat is ook al ontdaan van tape?

Cordoba

Forumguru
OK, ik dacht dat CAN bus pas vanaf Fabia II was. Er is nog geen tape verwijderd, het feit dat het de laatste dagen ineens wel weer goed werkt, terwijl er (hier) net zoveel water is gevallen als in de laatste 2 maanden, geeft mij het idee dat het niet met vocht, maar met een losse kabel te maken heeft. Komende week weinig tijd om actie te ondernemen, dus het zal even duren voor er actie komt.

Zodra ik meer weet zal ik het terugkoppelen hier.

Cordoba

Forumguru
Vandaag is de auto bij de dealer geweest, om de kuren met het uitlezen proberen te achterhalen. Ik had verder geen klachten meer, alles functioneert naar behoren, toevallig vorige week een noodstop moeten maken op een natte weg, en de ABS kwam er ook gewoon in.

Resultaat: de dealer kon weer geen enkel systeem bekijken met de VASkast (zelfde monteur als de eerste keer, toen de monteur ook nergens toegang kreeg). OBD-stekker gecheckt, en is volgens de monteur 100% in orde.
Conclusie van de dealer: boordnetregelapparaat kapot, reparatiekosten 500€. Gezien het feit, dat alle functies gewoon worden uitgevoerd, er geen enkele foutmelding op het dashboard is te zien, lijkt dit mij een opvallende conclusie. Ik ga in elk geval kijken of ik bij een andere garage wel een oplossing krijg, die hout snijdt. Ik heb vooral vragen over de monteur en de OBD-unit die ie heeft gebruikt.

Andres

Lid
Nou daar ga je dan, monteur zoekt het probleem dus alleen bij de klant en gaat ervan uit dat zijn zijn apparatuur dus niet met een defect te kampen zou kunnen hebben.

Een second opinion kan kan nooit geen kwaad, zeker als je als klant al je twijfels hebt.

Succes.

groet Andres

Cordoba

Forumguru
Vanmorgen naar de Seatdealer geweest om de auto uit te laten lezen. In eerste instantie waren de systemen van de auto niet toegankelijk, daarna in 2 minuten de radio eruit (had ik thuis al voorbereid) en systemen waren direct toegankelijk en geen foutmeldingen te zien. (tip die ik op het Seat-Online forum kreeg)

Op advies van de Seatmonteur kabel van het A-blok van de ISO-aansluiting doorgeknipt en afgetaped, nu zou de auto ook zonder radio verwijderen, gewoon uit te lezen moeten zijn.

Bovenaan Onderaan