ABS sensor ?

brepus13

Forumguru
De vrouw had de sup gisteren mee en stuurde mij een mooie kerstfoto van het dahsboard... overal branden mooie lampjes.... jullie zullen het herkennen dat zoiets altijd gebeurd als de vrouw de auto mee heeft, zucht...

de volgende lampjes gingen aan:

ABS/ESP
DTC
Stuur ( stuurbekrachtiging)
lamp ( lichtbundelhoogteverstelling)
bandenspanning

tevens heb ik 1 keer melding ESP storing gezien en een keer storing bochtenverlichting? ( stond als tekst in maxidot. Na wegrijden blijven alleen DTC en ABs lamp over.

Bij uitlezen komen er uiteraard diverse meldingen naar voren waarbij toerentalsensor linksvoor de boosdoener lijkt. De rest lijkt allemaal terug te herleiden naar de abs sensor dus.

de vrouw moest vanochtend er nog mee weg en toen nog steeds alle genoemde foutmeldingen. ik pak vanmiddag de auto, krijg na starten genoemde foutmeldingen. Ga rijden en na een paar 100 meter gaan alle lampjes uit. Bij herstarten is nu ook alles uit en blijft uit. Dat is natuurlijk fijn maar geeft het volgende probleem: is de sensor nu stuk ( blijkbaar kan hij nu wel signaal geven ) is het raadzaam om hem alsnog te vervangen of wellicht alleen schoonmaken?

Advies of soortgelijke ervaring zou welkom zijn.

( ja, ik weet dat als er een abs storing is de abs uitgeschakeld is en ja het zou beter zijn er niet in te rijden, hoeft dat iig niet meer benoemd te worden ;) )
 

brepus13

Forumguru
ja, die is voor zover ik weet gewoon goed! toevallig vanmiddag de startstop zowaar eens gebruikt en volgens mij werkt dat niet als de accu minder is. Tevens geen indicatie voor krachtverlies tijdens starten oid.
 

Duijzer

Donateur
Oke. Zo’n kerstboom is typisch een signaal voor spanningsverlies, zeker als ze na een paar km’s uit gaan.
Soms wordt een storing door de auto zelf uit het scherm gehaal na een aantal keer starten en goed signaal. Maar dan heeft er toch ergens iets niet lekker gezeten.
Starten gaat overigens wel met een matige accu, maar diverse sensors krijgen dan net even te weinig spanning omdat alles naar de startmotor gaat. Kan net een storing geven, maar om daar achter te komen moet je één voor één uitsluiten.
Accu doormeten, sensor schoonmaken, desnoods vervangen, en zo puzzelen.
 

brepus13

Forumguru
alle meldingen die ik vond waren wel terug te relateren naar de abs sensor... bij uitlezen stond er ook duidelijk mechanisch gebrek bij abs sensor. morgen middag ga ik de boel wel even los halen en schoonmaken. Mocht het dan goed blijven dan is dat mooi. anders is een nieuwe abs sensor er zo in gezet. Dank voor het meedenken! ( zal sowieso toch even de accu doormeten, kan geen kwaad )
 

brepus13

Forumguru
Oke. Zo’n kerstboom is typisch een signaal voor spanningsverlies, zeker als ze na een paar km’s uit gaan.
Soms wordt een storing door de auto zelf uit het scherm gehaal na een aantal keer starten en goed signaal. Maar dan heeft er toch ergens iets niet lekker gezeten.
Starten gaat overigens wel met een matige accu, maar diverse sensors krijgen dan net even te weinig spanning omdat alles naar de startmotor gaat. Kan net een storing geven, maar om daar achter te komen moet je één voor één uitsluiten.
Accu doormeten, sensor schoonmaken, desnoods vervangen, en zo puzzelen.

Euhm, misschien zit je toch op het goede spoor! Stationair meet ik 14.2 ongeveer. Alles uit slechts 11.9 ongeveer :cry:

Moet een nieuwe accu aangemeld worden via vcds? ( als je exact hetzelfde terugplaatst qua vermogen?)
 

Zwapp

Forumguru
Je kunt eventueel de abs sensoren uitlezen met vcds, in de betreffende meetwaardeblokken kun je de snelheid per wiel aflezen.
Bij een defecte sensor of absring zul je de snelheid zien dippen naar 0.
 

Duijzer

Donateur
Ja, accu moet aangemeld worden. Gezien de spanning die je meet zou dat m’n eerste verdachte zijn. Met de winter op komst zeker iets om goed naar te kijken.
Er zijn vast wel leden bij je in de buurt met vcds.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zie het topic nu pas, mijn ervaring is dat uitvallende stuurbekrachtiging wel vaak het gevolg is van een accu met (op dat moment) onvoldoende spanning. Er zijn natuurlijk ook gevallen met de hoeksensor en dergelijke, maar accu is volgens mij de meest voorkomende oorzaak. Overigens betekent dat niet altijd dat je direct de accu moet vernieuwen, ik heb bij de vorige auto volgens mij nog zeker een jaar doorgereden met de oude accu: eerst had ik even kort het probleem met de stuurbekrachtiging en na herstart was het weer in orde. Een half jaar later nog een keer, en een aantal maanden later kwam het met enige regelmaat voor, en was het tijd om de accu echt te vervangen (accu was toen ook bijna 12 jaar oud).
 

brepus13

Forumguru
Met lopende motor geeft hij 14.2V dus dat lijkt me genoeg. Ik kwam gister thuis na een rit van 70km en had toen dus 11.9V na afsluiten auto. Vanochtend was dit gezakt tot 11.6V ongeveer. Auto starte overigens nog steeds prima!

Alle eerder genoemde storingen kwamen gister avond ook weer terug. Het begon met een schommelende cruise control, deze kon snelheid niet meer vasthouden en ging pendelen tussen volgas en gas los waarna hij hem vanzelf uitzet. Tevens een schommelende snelheidsmeter. Na een minuut of 5 kreeg ik alle foutmeldingen terug en reed de auto weer normaal ( de cc )
De ABS zal op dat moment uitgeschakeld zijn maar verder geen beperkingen waargenomen. Vanmiddag even achter een nieuwe accu aan. Daarna eens kijken of de abs sensor nog nodig is.
 

Highway

Forumguru
Mijn ervaring - als ik aan de auto heb gewerkt waarbij ik de accu los heb gekoppeld, krijg ik ook diverse foutmeldingen. Na stukje rijden gaan ze weg. Zoals jezelf ook hebt geconstateerd: mogelijk accu slecht.

Bij start-stop dien je de accu aan te melden, geen start stop hoeft dat niet. 14.2 v bij lopende motor lijkt ok, die van mij is na starten 14.2 tot 14.4. 11.9 direct na afsluiten van de auto is te weinig.

Hoe meet je deze voltage? Goede multimeter op de accu?
 

brepus13

Forumguru
gewoon een multimeter op de accupolen idd. bij stationair schommelt het idd tussen 14.2 en 14.4 maar ik dacht laat ik de laagste waarde maar aanhouden ;)

ik begrijp het aanmelden, zeker als het een accu is met andere waardes. ik kan het echter technisch voor mezelf niet verklaren waarom aanmelden zou moeten als je exact dezelfde accu terugplaatst met dezelfde waardes. Ik ga iig eens informeren bij de accu boer/dealer wat dit geintje nu weer gaat kosten.
 

andrehj

Forumguru
Soms ben je zo blij met je (iets oudere) TSI van 2011, waar je gewoon voor 100 euro een nieuwe A-merk accu in kan zetten, zonder aan dat je ook maar iets aan hoeft te melden. :jaja:
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
Van de zomer ook de fabia accu vervangen. 70€ was ik klaar... wel bijzonder detail trouwens, nog nooit heb ik accu’s hoeven te vervangen en nu sinds een jaar 2 Skoda’s en bij beide de accu op.... mijn vrouw vroeg zelfs of dat hoort bij skoda’s :pieker:
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
mijn vrouw vroeg zelfs of dat hoort bij skoda’s
Dat denk ik niet, hoor. Ik heb in 15 jaar tijd 4 Skoda's gereden: F1 - 5,5 jaar, O2 - 3,25 jaar, F1 - 5 maanden (tussenauto), F2 - 7 jaar.
Bij elkaar een klein half miljoen KMS en al die tijd nooit een nieuwe accu nodig gehad.

Trouwens ook niet in alle VAG-auto's die sinds medio jaren '70 hieraan vooraf gingen. Maar misschien komt dat mede doordat ik bijna altijd met dimlichten aan reed, ook overdag, zodat er bij voortduring redelijk wat stroom werd verbruikt?
Geen idee of dat invloed kan hebben op de levensduur :pieker:, maar het gegeven op zich frappeert wel.
 
Bovenaan Onderaan