Abs+msr+asr+esp

Maarten

Forumguru
Bezuinigen op veiligheid is nooit een goed idee.
Dus als je het geld ervoor hebt, zou ik zeggen; doen.
Besef wel dat als je 'normaal' rijdt, je deze optie's zelden zult gebruiken.
ABS is onmisbaar en vaak al standaard.
 
het zou niet gaan om een greenline. Wij hebben het model 2011. Een abs zou standaard zijn, maar de ESP enz is optie. We zouden er meer last mee hebben(esp) Hij vond het overbodig omdat we zoweinig PK's hebben.
Ik ben ook voor veiligheid! Maar heb geen euro's te veel, er zijn nog dingen natuurlijk.

groeten en bedankt
 
nee, in belgie gaan wij deze week het nieuwe model bestellen 2011.
Leverbaar in juli/augustus 2010

google maar eens op Skoda Fabia Combi 2011

groeten
 

Neptukker

Forumguru
We zouden er meer last mee hebben(esp) Hij vond het overbodig omdat we zoweinig PK's hebben.
Wat een l*lkoek!
ESP heeft niet enkel nut vanaf 150 pk of zo.

Wikipedia zegt: Effectiviteit van het systeem
De technologie wordt door experts omschreven als de belangrijkste veiligheidsbijdrage sinds de autogordel en de airbag. Heel wat internationaal onderzoek toont aan dat minstens 40 procent van alle verkeersongevallen met fatale afloop veroorzaakt wordt door slippen. Volgens deze onderzoeken kan ESP het risico op slippen verminderen met 80 procent. Bij een ADACtest in 2010 werden twee bijna identieke auto's getest, waarvan een met en een zonder ESP. De auto met ESP kwam heelhuids door de elandtest, de auto zonder vloog uit de bocht en kwam op het dak tot stilstand.
Volgens een studie van de Universiteit van Keulen kan de standaardinvoering van ESP in Europa alleen al elk jaar 4.000 levens redden en 100.000 gewonden voorkomen. Een onderzoek van Mercedes toont aan dat door het standaard installeren van ESP op al haar modellen het aantal ongevallen met 1 voertuig met 29% gedaald is. Volgens datzelfde onderzoek is het aantal auto-ongevallen algemeen met 15% gedaald. Volgens een onderzoek van Toyota in Japan vertonen voertuigen met ESP 35% minder ongevallen met 1 voertuig en 25% minder frontale botsingen. [1].
Het ‘European New Car Assessment Program’ (Euro NCAP) benadrukt het belang van ESP en heeft daarom sinds februari 2009 hun safety rating aangepast. Nu kunnen nagenoeg enkel voertuigen met ESP nog 5 sterren halen in de tests. De beschikbaarheid van ESP per automerk kan nagegaan worden op de website van EuroNCAP. [2]
Momenteel loopt er in Europa een informatiecampagne over ESP onder de naam “Choose ESC!”. ESC, een andere benaming voor ESP, staat voor Electronic Stability Control. Deze campagne wordt ondersteund door zowel EuroNCAP als de Europese Commissie met Michael Schumacher als boegbeeld. Het Europese Parlement heeft ondertussen het voorstel om ESP verplicht te maken goedgekeurd. Zo moeten vanaf 1 november 2011 alle nieuwe modellen en vanaf 1 november 2014 alle nieuwe wagens uitgerust zijn met ESP

Ook met 60 pk aan boord kun je een overstekende fazant proberen te ontwijken met alle gevolgen van dien ...........
 

Wallie

Lid
Of het nou wel of niet standaard... vind het het geld waard... tja, als je een keer in nat weer onverwachts flink moet uitwijken zal je het het geld dubbel en dwars waard vinden, maar aan vooruitkijken en anticiperen heb je meer. Ik heb het nog nooit nodig gehad (en heb 't ook niet).
 

Captain Hook

Forumguru
Veiligheidssystemen (zoals ESP) zijn nou juist bedoeld voor die onverwachte situaties waarop je NIET kunt anticiperen en/of vooruitkijken!

Zeker is het het geld waard!

Als het goed is, zul je het nooit nodig hebben... :super:
 

van_der_P

Senior Member
Tegenwoordig zijn auto's zeker in vergelijking met auto's van vroeger veel veiliger.
Alle auto's hebben veilgheidsgordels, kreukelzones, balken in de deur, ABS, 1 of meerdere airbags, enz.
Als je een beetje geluk hebt zul je ze nooit nodig hebben. Maar het is toch wel fijn dat het er is als je het nodig hebt.
De overweging om het erbij te bestellen zul je zelf moeten maken.
Zonder gaat ook, vroeger wist men niet beter.
 

Hetzer

Forumguru
Raar dat in België geen standaard ESP zit, dit verklaart misschien wel enigszins het verschil in prijs. In Nederland is het in ieder geval standaard, de Fabia facelift word aangeduid als modeljaar 2011.
 

Tallguy

Forumguru
Als een dealer mij zo'n uitleg zou geven, zou ik 'm even vernietigend aankijken en zeggen dat hij per direct een potentiele klant kwijt is en weglopen. Wat een b.llsh.t verhaal zeg! Die gast heeft ooit eens iets gehoord over een klok en een klepel. :shocked:

ESP is een veiligheidsaspect dat je wel of niet wilt nemen, maar net zoals airbags standaard zijn geworden zal dat ook voor ESP gaan gelden (zoals hierboven beschreven is). Het is net als met airbags, zelf spannende gordel en al die andere zaken...het zit erin, je kiest ervoor en je hoopt het nooit nodig te hebben, maar ALS je het nodig hebt, ben je maar wat blij DAT je het hebt!

Veiligheid mag eigenlijk geen prijs hebben en natuurlijk kunnen we geen van allen in elkaars portemonnee kijken om te zien of je het wel of niet moet kiezen.
ASR+MSR+ABS zit volgens mij al bijna standaard op elke moderne auto (nog niet allemaal maar veel wel), alleen heet het soms iets anders (dat is een andere discussie). ESP is meer en meer een onderdeel van een standaard pakket, maar dus nog niet op alle auto's / modellen.
* Heb jij een gezin, kies ESP
* Wil jij uit je auto kunnen stappen na een ongeluk waarbij je moest uitwijken? Kies ESP. Je behoudt nl meer de controle over je wagen dan zonder ESP. Zoek maar eens op YouTube op Tiff Needell van 5th Gear die met een Jaguar op sneeuw een uitwijkmaneuvre (vanaf 6min in het filmpje) doet mét en zonder ESP. Als je het verschil ziet weet je meteen waarom je het zou moeten kiezen (ongeacht of het droog, nat of sneeuwerig is).

Mijn standpunt moge duidelijk zijn. Als je veel jaren met die auto wil gaan rijden en veel veilige km's wilt maken voor jezelf en je gezin...en je kan het betalen..kies dan ESP.
 

corsaar

Senior Member
Dat filmpje is zeer overtuigend, dat moet een dealer eigenlijk
tonen aan de twijfelaar !!!
 
Bovenaan Onderaan