Aantal praktische vragen inzake Olie, Koelvloeistof, Winterbanden

Vorige week zaterdag onze nieuwe Fabia Combi sprint 1.2 TSI 63 kw opgehaald.

Aangezien we van de zomer naar Frankrijk gaan wil ik graag een liter koelvloeistof en Olie meenemen. Daarnaast is het natuurlijk ook handig om op voorraad te hebben.

1) Heb vandaag bij de Action 1 ltr G12+ koelvloeistof gekocht a €2,05. Kan ik deze indien nodig gewoon mengen met hetgeen er al aan koelvloeistof in zit. Ik kan nergens vinden wat het precies is, maar het is roze en op het reservoir staat G12. Zag dat er nu ook al G12++ is?

2) Ik wil ook 1 a 2 liter liter Olie op voorraad hebben. Nu zag ik bij de dealer prijzen van 28,95 per liter!!! Aangezien ik VOI heb moet ik volgens mij Castrol EDGE 5W30 Professional longlife III hebben toch? Op Marktplaats en diverse sites kost een 1 liter tegen de 10/11 euro, komt vaak nog wel verzendkosten bij trouwens. Is dit te vertrouwen of hebben jullie wellicht een vertrouwd (goedkoop) adres? Mijn broer woont in Delft en zag dat daar http://www.motor-olie.com/product.php?id_product=50 zit.

3) Zit op marktplaats ook eens te kijken naar goede winterbanden. Maar welke maat kan danwel mogen er onder? Er zitten nu zomerbanden onder de Fabia, Premium Contact 5 185/60/R15 T op stalen velg. Betekend dat automatisch ook dat ik die maten moet aanschaffen als winterband of heb ik keuze uit meer smaken?
 

EdK

Forumguru
Wat betreft de koelvloeistof zou ik zeggen dat dit gewoon bijgemengd kan worden.
Met de olie is er ergens op t forum al eens gesproken en ingekocht via webwinkels en met de zoek functie moet dat zeker terug te vinden zijn.
En winterbanden...... Als je in de manual leest van je wagen die je ook betaald hebt dan staat daar ergens iets over welke banden en eventueel velgen je kunt gebruiken met winterbanden en wel of niet met gebruik van sneeuwkettingen.
 

ertromp

Forumguru
Je mag absoluut geen G12+ en G12++ mengen aangezien er een silicaat vrijkomt als je beide zou mengen die de koelkanalen gaat verstoppen.
Je auto zal gezien het bouwjaar met G12++ afgevuld zijn maar dat zou ik als ik jou was bij de dealer opvragen.

Die 5W30 is inderdaad een longlife olie dus voor VOI

Wat wil je betreffende band? Je kunt er voor kiezen om voor de zomer een stel LMV aan te schaffen en de winterbanden in de maat 185/60/15 op de stalen velgen te leggen die nu onder je auto zitten.
Afhankelijk van de ET waarde van de te kiezen LMV kun je voor 16 of 17" kiezen.
 
Ik zou beide niet meenemen. Voor vertrek olie en koelvloeistof controleren en klaar. Is er een echt defect dan heb je aan zo'n litertje niet genoeg. Al die extra ballast kost alleen maar brandstof. Heb je het toch nodig koop je het aldaar.
 

ertromp

Forumguru
Inderdaad waarom wil je koelvloeistof reserve meenemen?
Olie een litertje reserve kan ik me wel voorstellen want als je de motor wat meer gaat belasten in een vakantie dan is het altijd prettig om wat reserve bij je te hebben en zeker als je een nieuwe auto hebt en je weet nog niet wat voor een olieverbruik zo'n auto heeft.
 

hpolie

Senior Member
Olie? ik kreeg bij de aflevering tegelijk 1 liter olie gratis mee. Ik stond wel even vreemd te kijken maar verder niets er over gezegd, om dat ik het heel vreemd vond dat ik dat kreeg bij een nieuwe auto en ik er van uitging dat die dus geen olie mag verbruiken. Daar ik dat nooit eerder had meegemaakt dat je 1 liter olie krijgt bij een nieuwe auto.
Maar na dat ik dit forum goed gelezen heb blijkt het dus regelmatig voor te komen dat ze in de begin periode wel degelijk olie kunnen verbruiken. Maar ik heb er gelukkig geen last van, zie hier onder mijn handtekening.
 
ik zal de dealer eens mailen wat ze nu aan koelvloeistof erin hebben gedaan. Zie langzamerhand door de bomen het bos niet meer wat betreft soorten.

Olie lijkt me duidelijk al zal ik dat ook gelijk maar vragen.
 

Joske

Forumguru
gezien de leeftijd van je wagen zal er vast en zeker G12++ inzitten, de zogenaamde longlifekoelvloeistof om het kind maar een naam te kunnen geven. De 'oude' G12+ mag er een jaar of 5 - 6 op blijven zitten, hoe het nu zit met de G12++ weet ik niet.
 
Zojuist antwoord gehad van de dealer waar de auto gekocht heb en er zit G13 aan koelvloeistof in. Olie is idd de vol synthetische longlife 5w/30 50400/50700.

Kan die G12+ van de action weer retour, als ik het schema van boven bekijk. Eens googlen waar de G13 betaalbaar is.
 

Joske

Forumguru
G13 = G12++

is te zien wat je betaalbaar noemt, maar een origineel busje bij VAG techniek is iets van een €15 voor een liter en een half
 

ertromp

Forumguru
Maar koelvloeistof is het laatste wat ik als reserve zou meenemen met een nieuwe auto.
Kijk voordat je op vakantie gaat nog een keer goed naar het niveau in de expansietank.
In de periode dat je de auto nieuw hebt afgenomen en het moment van controle is eventueel lucht in het systeem er wel uit.
Een meewerkende/denkende dealer zal bij te laag niveau zeker kosteloos wat van de vloeistof bijvullen
 
Bovenaan Onderaan