Aantal km met banden fabia

willen aangeven WAAROM de argumenten voor jouw standpunt TOCH zwaarder wegen................ hoewel het niet aan te raden is, je zou het eens kunnen uitproberen, overtuigender bewijs is er niet, toch?
 

Max5

Senior Member
Kan iemand uitleggen hoe je met een voorwielaangedreven wagen, met het zwaartepunt voorin, de achterwielen kunt laten uitbreken???
(Aangenomen dat voor en achter dezelfde banden liggen.)
 

Skoody Boo

Actief lid
hoewel het niet aan te raden is, je zou het eens kunnen uitproberen, overtuigender bewijs is er niet, toch?

Als je had teruggelezen wist je dat ik dit min of meer in mijn praktijk ook van zelf doe. Bij mij zijn nog nooit achterwielen uitgebroken, niet met meer profiel voor, niet met meer profiel achter. Volgens mij zijn dit dingen die vooral goed lukken op een slipcursus, of als je echt gewoon niet anticipeert op bochten.

Tja, en een eerlijke test-opzet... hoe zou die er volgens jou uit moeten zien? Beetje ingewikkeld niet waar? Soms is een deugdelijke theoretische benadering toch praktischer...

In reactienummer 29 staat de goede theorie met een verkeerd voorbeeld. Het voorbeeld met de fiets is natuurlijk geen goede vergelijking. Maar de theorie klopt wel:

Uit krachtenoogpunt genereert elke meerassig voertuig per defenitie de meeste remkracht aan de voorste as, dus is het zorg om daar de wielen te monteren die het meeste kracht kunnen overbrengen op de ondergrond en (helaas voor jou) zullen dat toch echt de banden zijn met het meeste profiel. V.w.b. aquaplaning is het ook beter dat de banden met het meeste profiel het meeste water verplaatsen, de achterbanden rijden daarna door het "drogere" spoor van je voorbanden.

In reactie nummer 24 verwoord ik waarom ik denk dat het belangrijker is om meer profiel te hebben op de voorwielen, dit hangt mijns inziens namelijk af van welke situatie het vaakst voorkomt of het moeilijkst te voorkomen is:

Kijk, als die achterkant eenmaal is uitgebroken, dan is dat natuurlijk een moeilijk te corrigeren situatie. Maar de meeste bochten waarin hier serieus kans op is, die zie je aankomen. Dat is bijna nooit een onverwachte situatie. Dus daar moet je dan gewoon rustig in gaan. Als je rechtdoorgaand zo snel mogelijk stil moet staan, dan heb je het meest grip nodig voor. Van de mogelijke onverwachte situaties vallen er veel hieronder. Dus dat pleit dan weer voor meer grip voor.

Niks moet hoor. Maar ik zou het jammer vinden als dit nou blijft liggen, want dan is de rest van de voorgaande discussie ook een beetje voor niks geweest.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Skoody Boo (#39):

Wat mij betreft: gewoon praktijkervaring. Niet alleen van mezelf trouwens, maar ook wat ik regelmatig hoorde uit kringen van de professionele rij-instructie voor gevorderden (specifieker: gericht op bij- en nascholing voor beroepschauffeurs) - en daar heb ik de laatste 10 à 12 jaar van mijn werkzame leven nogal eens mee te maken gehad.
Voor mij bevestigt het één het ander, en vice versa. Dus ik hou het er voorlopig maar bij, totdat ik iets anders ervaar.
 

Canon-Eye

Forumguru
Kan iemand uitleggen hoe je met een voorwielaangedreven wagen, met het zwaartepunt voorin, de achterwielen kunt laten uitbreken???
(Aangenomen dat voor en achter dezelfde banden liggen.)

Stel je voor: een weg met redelijk dikke sneeuwprut, waarin een bocht zit die "indraait" (dus geleidelijk scherper wordt). Begin als ter plaatse niet bekende met een ietwat hoge snelheid aan die bocht (stom, maar dat kán natuurlijk gebeuren).
Door het scherper worden ervan realiseer je je vervolgens dat je te snel gaat: afhankelijk van het type auto zal wellicht de voorkant iets naar buiten schuiven. De meeste automobilisten hebben geen rallyecursus gevolgd of zoiets, dus de natuurlijke reactie is dan meestal om van het gas af gaan - en dát is het cruciale punt.
Bij (minstens) twee van de 4 wielen treedt er dan een wijziging op in het krachtenspel: van aandrijvend via neutraal naar afremmend. Dit naast de zijdelingse krachten verbonden met het doorlopen van de bocht. Door die wijziging kan een wiel dat zojuist nog nèt voldoende grip had, nu nèt iets tekort komen.

Bij meer profiel vóór en minder achter, dus onder deze omstandigheden meer (zijwaartse) grip voor dan achter, zal de voorkant sterker geneigd zijn in het spoor te blijven of terug te keren dan de achterkant. Bij meer profiel achter, zal juist de achterkant minder snel geneigd zijn om uit te breken, uitgaande van dezelfde auto, ongeacht of deze nu voor-, achter- of 4-wielaangedreven is. Noot: die types verschillen onderling uiteraard wel, maar dáár gaat het nu even niet om.

Terug naar de geciteerde vraag:
een Astra station (voorwielaandrijving, redelijk wat bagage achterin) met z'n behoorlijk nieuwe banden vóór en nog een goeie 2mm achter ("dat kan toch nog prima?") ging onder de hiervoor geschetste omstandigheden finaal achterstevoren en ik zag het voor m'n ogen gebeuren. Locatie: Vaanplein (A15 bij Rotterdam, afslag stadinwaarts vanuit westelijke richting). Datering: toen we met z'n allen nog gewoon het hele jaar door "banden" eronder hadden, en geen zomer- of winterbanden. Dié ontwikkeling met steeds maar groeiende verschillen tussen die types is tenslotte nog niet zo heel oud...
 

EdK

Forumguru
ja wanderer allang gezien maar men doet aan zelfregulering hier zoals laatst je al verteld te hebben
Maw het verhaar komt straks weer terug op aantal Km met banden
wat mijn inziens een lucht topic is hoor !

veel teveel variabelen dat je er geen enkele zinnige conclusie uit op kan maken !
 
nog één keer een reactie op banden met profieldiepte voor of achter, lees de inhoud van deze site; /www.bandengids.nl/over_banden/
 

Canon-Eye

Forumguru
topic kaping, zie HIER

ja wanderer allang gezien maar men doet aan zelfregulering hier zoals laatst je al verteld te hebben
Maw het verhaar komt straks weer terug op aantal Km met banden
wat mijn inziens een lucht topic is hoor !

veel teveel variabelen dat je er geen enkele zinnige conclusie uit op kan maken !

Ach, zolang er een discussie over banden (en indirect dus over profieldiepte: hoeveel ligt er waar) wordt gevoerd, moet je m.i. niet al te spastisch doen...
 

Fabia

† In Memoriam
Conclusie van Bandengids: Wij adviseren om de banden met het meeste profiel achter te plaatsen voor een betere grip in de bochten en meer veiligheid.
 

EdK

Forumguru
Ik heb die vraag al eens eerder gesteld maar nooit beantwoord gezien.
Maar als je ESP hebt is het dan nog steeds zo nodig om de banden met meeste profiel achter te zetten ?
Bij eventueel uitbreken treed namelijk je ESP toch in en corrigeert die de boel ?
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij eventueel uitbreken treed namelijk je ESP toch in en corrigeert die de boel ?

Ja - binnen grenzen. En waar het hier om gaat speelt zich nou net af in het grensgebied.
ESP schuift die grens een eindje op, maar neemt 'm niet weg. Te hard is op een bepaald punt gewoon te hard en dan helpt ook het ESP niet meer.
 

Skoody Boo

Actief lid
nog één keer een reactie op banden met profieldiepte voor of achter, lees de inhoud van deze site; /www.bandengids.nl/over_banden/

Ja precies.... Gewoon nog maar weer eens een keertje herhalen en vooral niet ergens op ingaan.

Tijd om even na te denken bij hoe objectief de bronnen totnogtoe zijn (bandenverkoperts en mensen die daar voor werken).

De echte argumenten voor het verhaal zijn dit: Als de banden aan de achterkant het meest profiel moeten hebben, terwijl ze aan de voorkant harder slijten dan betekent dat:
a. dat er meer arbeid verkocht kan worden bij vernieuwing van banden, omdat er banden van voor naar achter zouden moeten. Helpt de omzet omhoog.
b. mensen dan eerder geneigd zijn om in 1 keer ook de voorbanden maar mee te vervangen. De helft van de banden wordt voortijdig vervangen. Helpt ook de omzet omhoog.

Och jongens, wat was ik toch altijd weer verrast over die veranderde balans... >> kom op, je weet toch dat er iets verandert is met je banden, en dat voel je toch ook gewoon aan al lang aan voor je ooit bij dat aller uiterste grensje bent aanbeland... En ja, ik geloof ook dat je met meer profiel op de achterbanden nog nooit met je auto bent omgevallen. Geeft echt een geweldig inzicht in uw interpretatievermogen van testresultaten. Heeft misschien iets te maken met dat auto's uberhaupt minder snel omvallen dan een fietsen?

Voor mensen die kunnen anticiperen en marge nemen valt hier geld te besparen als ze niet in dit soort broodje-aap verhalen geloven. Niet dat het niet waar is, maar het effect is domweg nihil. Daarbij is er een ander effect dat negatief is, en dat van meer belang is omdat het in situaties een rol speelt die zich niet laten voorspellen. Zou fijn zijn als de bandenboeren eens aan de veiligheid van de consument gingen denken in plaats van de eigen winstmarge.

Zo, nu ben ik ook wel weer klaar met deze mening ventileren. Iedereen die terug leest kan het nou weten. Ga maar weer lekker praten over hoe lang je met je fabrieks-af geleverde fabia-banden doet.
 

Canon-Eye

Forumguru
a. dat er meer arbeid verkocht kan worden bij vernieuwing van banden, omdat er banden van voor naar achter zouden moeten. Helpt de omzet omhoog.

Klopt niet - althans niet bij mij. Ik heb nog nooit ook maar een cent extra op de rekening gezien omdat er 2 extra wielen worden verzet. Hoogstens voor een keer extra balanceren, als dat nodig is - meestal niet trouwens.

b. mensen dan eerder geneigd zijn om in 1 keer ook de voorbanden maar mee te vervangen.

Klopt ook niet. De profieldiepte bepaalt - voor mij althans - of een band vervangen wordt. En als je, zoals ik, geen tussentijdse wisselexcercities doet om gelijkmatige slijtage te bevorderen (die trouwens ook extra arbeid opleveren, dus waar hebben we 't eigenlijk over...) dan is het verschil bij een min of meer normale rijstijl wel zodanig dat de achterbanden best nog een tijdje meekunnen op de vooras. Als dat niet zo was, zou je ze sowieso moeten vervangen - óók als ze achter blijven liggen, want anders moet je binnen afzienbare tijd wéér naar de bandenboer. En dan heeft die alsnog z'n arbeid en omzet, en jij moet er bovendien extra voor rijden.
 

Skoody Boo

Actief lid
Canon-Eye, je komt in vorm! Als jouw opmerking bij a. voor iedereen geldt heb je een punt! :laugh: Maar ik laat het dus verder zitten. Meer over ESP kan je trouwens hier vinden.

Wanderer, had jij ook nog iets te melden over de slijtage jouw banden dan? Je hebt in ieder geval een fabia, toch? Dan doe je zelf ook even iets aan dit topic in plaats van roepen dat het allemaal niet goed gaat.
 

Max5

Senior Member
Het heeft lang geduurd maar het kwartje is eindelijk gevallen.:grin:

Wannabe-moderer...
 

Max5

Senior Member
De twee overstuur voorbeelden die je noemt zijn juist gevallen waarbij achter duidelijk slechtere banden zitten.

Bij regelmatig wisselen (2x per jaar met de zomer/winter banden wissel) zal dat niet gebeuren, slijten de banden regelmatig en kunnen ze alle 4 gelijk vervangen worden.
2 nieuwe en 2 oude banden lijkt mij juist een verre van wenselijke combinatie!
Daarbij heb je het risico dat het oude type niet meer te krijgen is. Dan zit je met verschillende banden voor en achter, kun je afhankelijk van de weersomstandigheden onder of overstuur hebben...
 
Bovenaan Onderaan