Aanschaf winterbanden

arjahoekstra

Actief lid
Velgen gewoon bij de dealer in Alkmaar, gevraagd of ze nog iets in het magazijn hadden liggen, en de banden bij autobanden.com.
Totaal €825.-- kwijt.
 

EdK

Forumguru
Denk dat het komt omdat de velgen Alu bij de dealer vandaan komen en de banden via het internet
En ja dan die bekende kosten eromheen leggen wat je niet verkocht hebt en uitbalanceren etc
 

arjahoekstra

Actief lid
Kan inderdaad wel goedkoper, maar deze banden hebben loadindex 94, en zijn geschikt voor hogere snelheden(klasse V)
Je kan ook niet originele velgen kopen, maar dan weet je niet zeker of alles past/vrijloopt, ook in combinatie met sneeuwkettingen.
 

pverm

Lid
Privé? Dan is een extra set velgen aanschaffen veel goedkoper (en makkelijker) dan steeds je banden van de velg halen. Bovendien blijven de banden dan veel beter.
Ik zou hiervoor een set aluminium velgen aanschaffen, maar let wel op de "wintertauglichkeit". Op de site van bijv. Autec staat hier wel info over. Een set alu velgen is veel mooier dan staal en nauwelijks duurder, omdat je de wieldoppen er ook bij moet tellen.

Waar je op moet letten:
1. Koop velgen met de juiste ET waarde (voor toegelaten maten zie dit document)
2. Sneeuwkettingen mogen alleen om de banden met breedte 205.
3. Koop velgen die sterk genoeg zijn (minimaal belastingindex 94 oftewel 670 kg)
4. Let op de bouten. De originele bouten zijn zgn "kugelbund", oftewel, de onderkant van de boutkop is kogelvormig, terwijl de meeste aftermarket velgen konische bouten nodig hebben. Je zult dus vaak ook een extra set bouten nodig hebben (zitter er vaak bij).
5. De juiste velgmaat is overigens 7J x 16 H2 ET 45-50 5x112 x 57.1

Ik zou ze gewoon zelf kopen, via internet, en dan bij voorkeur in Duitsland, omdat daar de keus veel groter is, de prijzen lager, en je door de TUV regels (ABE documenten) zeker bent van de juiste kwaliteit en pasvorm.

Dan de band:
Ik rij al jaren op Michelin Alpin A2 banden en zou nu blind de allernieuwste A4 kopen. Die zit bij de absolute top (zelfs testwinnaar bij ADAC/ANWB) en gaat ook nog eens verreweg het langst mee. Maar de Dunlop en Conti TS830's zijn ook erg goed.
Let bij alle typen op dat je geen oude rommel krijgt. Bij Michelin kan het nog wel eens voorkomen dat je de oude A3 variant krijgt, die veel minder goed is dan de splinternieuwe A4.

Hallo ik ben ook op zoek naar een set velgen en banden voor mijn Superb combi, heb je soms een betrouwbare site in Duitsland ? Ik heb momenteel 225/45 17 van Dunlop zomerbanden. Als ik het goed lees moet je dus niet breder dan 205 gaan om sneeuwkettingen te kunnen leggen ?
 

EdK

Forumguru
pverm: Wat FredV bedoelt te zeggen is dat er veel in je manual van je wagen te vinden is.
Daar staat namelijk op één van de vele blz welke winterbanden geadviseerd worden met en zonder kettingen en handboeien.

Dan heeft het forum een zoekfunctie die aangeduid wordt met search , als je die eens gebruikt heb je in algemeen al voor 80% kans dat je je antwoordt er tussen hebt.

En als je bandenboer adressen wil hebben, ach lang leven Google etc , dan gaat er een internet wereld voor je open

Ik zou zeggen succes met lezen en zoeken , en mochten daarna nog vragen zijn dan zal FredV je gaarne helpen en ook in zijn bewoording een stuk genuanceerder zijn !

Maw je was net die druppel van die ene emmer !
 

pverm

Lid
Ok, het was maar een vraag he. :) Ik zal wel eens verder zoeken, als er iemand positieve ervaring had met een specifieke banden+velgen leverancieer in Duitsland, dan is dat meegenomen.
 

corsaar

Senior Member
Zijn ook voordelig in Nederland te verkrijgen Otosam heeft bijvoorbeel banden
velgen balanceren en uitlijnen + opslag in de aanbieding
 
Bovenaan Onderaan