Aanschaf winterbanden

Gege

Lid
Voor het begin van de winter ben ik van plan om mij winterbanden aan te schaffen voor de SII.

Waarop moet ik letten ?
Best doen via Skoda-dealer of onafhankelijke bandenman ?
Velgen: mooi sportief (en duur )aluminium of toch maar gewoon staal ?
Voorkeur voor bepaalde merken en types van winterbanden voor de SII ?

Graag jullie ervaringen ?

Alvast bedankt !

Gege.
 

FredV

Banned
Pas op met bestellen via internet. Let dan op het juiste type band. Vaak worden types goedkoop verkocht die al jaren uit productie zijn en types die bijv in Brazilië zijn vervaardigd. Daar zitten vaak schoonheidsfoutjes in of zijn slecht te balanceren.
Het kan, ik zeg niet dat het altijd zo is.
 

kwaazaar

Actief lid
Via autobandenmarkt.nl of online-velgen.nl kun je complete sets kopen. Wil je toch bij je dealer aanschaffen, dan kun je ze in ieder geval met de prijzen van die sites onder druk zetten.

De bijlagen zijn screenshots die ik een maand of 3 geleden heb gemaakt op de sites.

NB: ik vertegenwoordig die sites dus niet en heb ook geen idee in hoeverre ze te vertrouwen zijn. Ben zelf ook nog niet tot aanschaf over gegaan, dus zelf nog geen ervaring met 1 van hen opgedaan.
 

Bijlagen

  • WinterbandenInclVelg-Autobandenmarkt.jpg
    WinterbandenInclVelg-Autobandenmarkt.jpg
    19,6 KB · Weergaven: 33
  • WinterbandenInclVelg-OnlineVelgen.jpg
    WinterbandenInclVelg-OnlineVelgen.jpg
    19,3 KB · Weergaven: 26

ddejonge

Actief lid
Ik bestel ze gewoon via de merkdealer (Broekhuis Emmen) en laat de winterbanden om het standaard lichtmetaal leggen.
De zomerbanden neemt de dealer in opslag.
 
Achter autobanden.nl zit Delticom AG, een bedrijf dat in 35 landen online autobanden verkoopt.
Ik bestel alweer een aantal jaar banden bij hun, altijd goed geprijsd en snelle levering.

Bij online-velgen.nl een keer stalen velgen besteld maar werd wekenlang aan het lijntje gehouden. Niet reageren op emails, en na eindelijk via telefoon contact te hebben gekregen bleek dat ze leverings problemen hadden met deze velgen. Toen maar geannuleerd voordat de winter over was.
 

FredV

Banned
Achter autobanden.nl zit Delticom AG, een bedrijf dat in 35 landen online autobanden verkoopt.
.
Daar kan het probleem zitten , als ik op die site banden zoek, krijg ik overjarige modellen.
Vaak kunnen het banden zijn die buiten Europa zijn geproduceerd en soms b-kwaliteit zijn. Hetgeen aanleiding tot hoogteslag e.d. kan geven.
Check dus op de site van het bandenmerk wat aangeboden wordt, of dit nog een gangbaar type is.
 

hemi24

Forumguru
Of je wacht nog even, de dealer komt vast weer met een geschikte aanbieding van winterbanden op staal of LM...

Afgelopen winter was er een aanbieding van € 545,- per 4 (montageklaar) dacht ik...
 
@FredV: Zelf kijk ik wanneer ik winterbanden nodig heb naar de test van dat jaar van o.a. de ADAC en ANWB. Of de test van het jaar daarvoor.
Een aantal van de geteste banden met de beste scores heb ik altijd kunnen vinden op de site van autobandenmarkt, geen ouwe meuk dus.
 

FredV

Banned
@FredV: Zelf kijk ik wanneer ik winterbanden nodig heb naar de test van dat jaar van o.a. de ADAC en ANWB. Of de test van het jaar daarvoor.
Een aantal van de geteste banden met de beste scores heb ik altijd kunnen vinden op de site van autobandenmarkt, geen ouwe meuk dus.
Dan is het goed:)

Overigens is de site die je bedoelt autobandenmarkt.nl
want autobanden.nl linkt door naar Hankook.
Op autobandenmarkt kom ik bijv op Conti TS800, inmiddels is dit type vervangen door TS830. Maar ook dat is geen garantie, in de band moet een merkteken staan waaraan je kunt zien of de band in europa danwel elders is geproduceerd.
 

Captain Hook

Forumguru
Daar kan het probleem zitten , als ik op die site banden zoek, krijg ik overjarige modellen.
Sorry hoor, maar wat een kul. Heb je er daadwerkelijk ervaring mee? Ik wel. Twee maanden geleden een 4-tal spiksplinternieuwe Goodyear Optigrips bij ze besteld. Die waren binnen vier dagen in huis (rechtstreeks uit Duitsland). Met een dot-nummer van amper een paar maanden geleden (= productiedatum)
Niks mis mee. En voor een zeer scherpe prijs.
 

FredV

Banned
Sorry hoor, maar wat een kul. Heb je er daadwerkelijk ervaring mee? Ik wel. Twee maanden geleden een 4-tal spiksplinternieuwe Goodyear Optigrips bij ze besteld. Die waren binnen vier dagen in huis (rechtstreeks uit Duitsland). Met een dot-nummer van amper een paar maanden geleden (= productiedatum)
Niks mis mee. En voor een zeer scherpe prijs.
Ja, heb er ervaringen mee. En zoek maar op de conti, dan krijg je type TS800 terwijl nu TS830 gangbaar is.

Edit:
Herstel: TS830 is daar wel leverbaar,
Maar zocht op merk en type en dan kwam de TS800 tevoorschijn en geen TS830 die maat die ik nodig heb, is er alleen als TS800
 

Captain Hook

Forumguru
Ja, heb er ervaringen mee. En zoek maar op de conti, dan krijg je type TS800 terwijl nu TS830 gangbaar is
Net getest:
gezocht op winterbanden 205/55/16 en wat krijg ik dan als ik Continental wil als merk?
Zowel de TS810 en TS830. Dus...? Wat is het probleem? :ahum:
 

Constant

Erelid
Niet alleen de bandmaat is relevant, bij de zwaardere auto's heb je soms de versterkte versie (meer draagvermogen per as) nodig. En natuurlijk de snelheidsindicatie.

Een band uit de top 3 van de ADAC test is altijd een hele goede keuze.

staal of LM...
Op een mooie auto als de Superb zou ik LM kiezen. Je rijdt immers bijna 6 maanden per jaar met die velgen, het oog wilt ook wat. Staal zou ik alleen kiezen als je er ruige dingen (rally in de sneeuw oid) mee wilt doen. Staal is verre van mooi, zelf een auto op leeftijd verdient beter.
 

arjahoekstra

Actief lid
Daar kan het probleem zitten , als ik op die site banden zoek, krijg ik overjarige modellen.
Vaak kunnen het banden zijn die buiten Europa zijn geproduceerd en soms b-kwaliteit zijn. Hetgeen aanleiding tot hoogteslag e.d. kan geven.
Check dus op de site van het bandenmerk wat aangeboden wordt, of dit nog een gangbaar type is.
Heb ook banden besteld bij Autobanden.nl(Delticom) Dunlop Wintersport 3d, snelle levering en banden van productieweek 34 van 2010. Geproduceerd in Duitsland. Mankeert helemaal niets aan.
 

FredV

Banned
Heb ook banden besteld bij Autobanden.nl(Delticom) Dunlop Wintersport 3d, snelle levering en banden van productieweek 34 van 2010. Geproduceerd in Duitsland. Mankeert helemaal niets aan.
Dit is ook hun reactie toen ik er expliciet om vroeg:
"Via onze "Zoekmachine" kunt u de juiste complete wielen voor uw wagen uitzoeken. Elke band wordt vers gemonteerd en gebalanceerd op een velg. De levertijd bedraagt ongeveer 6 tot 14 werkdagen.
Sinds enige jaren moeten de verkochte banden in Europa aan een strenge Europese kwaliteitsnorm voldoen. De banden met een E op de zijkant voldoen aan deze norm."

Ik vroeg naar een complete set voor mijn auto omdat die uitvoering (Greenline) helaas niet op hun site staat (15") maar helaas, verkeerde antwoord.
 

RogerS

Forumguru
Vandaag bij de lokale bandenboer geweest (niet bij kwikfit die er naast ligt).
4* 16 inch lichtmetalen velgen (ik had keuze uit verschillende modellen) met Vredestein Snowtrac besteld. Volgende week komen de velgen binnen en dan kan ik bellen wanneer ik ze erop wil laten leggen. Dit alles voor 770 Euro inclusief montage en opslag zomerbanden.
 

andrehj

Forumguru
Waarop moet ik letten ?
Best doen via Skoda-dealer of onafhankelijke bandenman ?
Velgen: mooi sportief (en duur )aluminium of toch maar gewoon staal ?
Voorkeur voor bepaalde merken en types van winterbanden voor de SII ?

Privé? Dan is een extra set velgen aanschaffen veel goedkoper (en makkelijker) dan steeds je banden van de velg halen. Bovendien blijven de banden dan veel beter.
Ik zou hiervoor een set aluminium velgen aanschaffen, maar let wel op de "wintertauglichkeit". Op de site van bijv. Autec staat hier wel info over. Een set alu velgen is veel mooier dan staal en nauwelijks duurder, omdat je de wieldoppen er ook bij moet tellen.

Waar je op moet letten:
1. Koop velgen met de juiste ET waarde (voor toegelaten maten zie dit document)
2. Sneeuwkettingen mogen alleen om de banden met breedte 205.
3. Koop velgen die sterk genoeg zijn (minimaal belastingindex 94 oftewel 670 kg)
4. Let op de bouten. De originele bouten zijn zgn "kugelbund", oftewel, de onderkant van de boutkop is kogelvormig, terwijl de meeste aftermarket velgen konische bouten nodig hebben. Je zult dus vaak ook een extra set bouten nodig hebben (zitter er vaak bij).
5. De juiste velgmaat is overigens 7J x 16 H2 ET 45-50 5x112 x 57.1

Ik zou ze gewoon zelf kopen, via internet, en dan bij voorkeur in Duitsland, omdat daar de keus veel groter is, de prijzen lager, en je door de TUV regels (ABE documenten) zeker bent van de juiste kwaliteit en pasvorm.

Dan de band:
Ik rij al jaren op Michelin Alpin A2 banden en zou nu blind de allernieuwste A4 kopen. Die zit bij de absolute top (zelfs testwinnaar bij ADAC/ANWB) en gaat ook nog eens verreweg het langst mee. Maar de Dunlop en Conti TS830's zijn ook erg goed.
Let bij alle typen op dat je geen oude rommel krijgt. Bij Michelin kan het nog wel eens voorkomen dat je de oude A3 variant krijgt, die veel minder goed is dan de splinternieuwe A4.
 

arjahoekstra

Actief lid
Winterklaar

Nieuwe Spectrum velgen met Dunlop Wintersport 3D. (205/55/16), en de lak behandeld met een nano-verzegeling.
 

Bijlagen

  • winterbanden.jpg
    winterbanden.jpg
    24,1 KB · Weergaven: 42
  • P1010702.jpg
    P1010702.jpg
    16,6 KB · Weergaven: 41
Bovenaan Onderaan