Aanschaf Suberb

Highway

Forumguru
Ik ben op zoek naar een Suberb combi. Een niet zo moeilijk opdracht dacht ik....

Blijkt toch een heel stuk lastiger te zijn. Mijn oog is gevallen op de Suberb 1.8tsi met handbak.

Even wat geschiedenis: mijn huidige auto is een Toyota met 3ZZ-FE motor. Bij aanschaf van deze auto, bleek deze veel olie te gebruiken (1 liter op 800km). Bleek een bekend probleem te zijn bij deze blokken. Enige correcte oplossing - (onder)blok vervangen. Helaas moest ik deze zelf betalen.

Hierdoor heb geleerd vooraf grondig onderzoek te doen naar een auto, en de bekende mankementen.

Terug naar de Superb; van de 1.8tsi motor lees ik dat deze ook olie kan gebruiken. Ik lees hier op het forum een aantal personen die hier last van hebben (gehad). Dit maakt deze auto een stuk minder aantrekelijk voor mij, ik zit nl. niet te wachten op hoge kosten.

De superbs die in mijn prijs klasse vallen, zitten rond bouwjaar 2009-2011.

Is er een manier om op olieverbruik te testen? Ik lees dingen over een cylinder druktest / compressietest maar ook weer dat je hier niet het olieverbruik aan kan aflezen.

Zijn er nog andere punten die slim zijn te controlleren vbij aanschaf van een 2de handse suberb?
 

kansberg

Forumguru
Olieverbruik en ketting zijn inderdaad aandachtspunten voor dit type blok.

Heb zelf een 1.6 TDI dus ben geen ervaringsdeskundige, maar er is voldoende te lezen hier over op dit forum en mijn inschatting is dat het probleem met deze blokken groter lijkt dan dat het in werkelijkheid is, de meesten zijn dik tevreden met hun 1.8 TSI.

Wellicht kun je bovenstaande zaken meenemen in de garantie als je een Superb bij een garagebedrijf aanschaft...
Voor de rest: Doen! Ben tot op de dag van vandaag erg tevreden met de auto, en dat is niet alleen vanwege zijn ruimte, maar ook de bouwkwaliteit, de rijeigenschappen en de betrouwbaarheid, comfort en luxe.

Succes met de zoektocht!
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben eerlijk gezegd erg verbaasd over het olieverbruik van de Toyota, en de manier waarop de klacht is afgehandeld voor je. Als je de verhalen over de 1.8 TSI leest, zul je ook zien dat het kiezen van een andere olie al heel veel verschil maakt. Als ik het goed heb, hoort er motorcode CDA bij dit blok. Je kunt met die motorcode ook gaan zoeken bij VW, Audi en Seat: dan krijg je daar ook de ervaringen met dit motorblok te zien (zoals bijv. in de Passat).
 

CDO

Forumguru
Even overleg met iemand voeren die er verstand van heeft. Volgens mij zijn de "grote" olie problemen vanaf bj 2011 aardig de wereld uit.

Voor 2011 heb je een beetje geluk nodig, of je moet een beetje olieverbuik er bij incalculeren.

Die van mij vebruikt ook wel olie maar ik merk er verder weinig van. Trekkracht en motorloop zijn nog prima. Stel je motor gebruikt 1 liter op de 3.000 / 4.000 km en je rijdt 12.000 km per jaar. Stel 1x beurt per jaar met nieuwe olie en daarna 2 keer een litertje olie er bij kieperen en je bent weer een jaar verder.....

Kost je op jaarbasis een paar tientjes extra als je de olie en beetje goedkoop via het www. haalt.

Oh ja, mijn advies is natuurlijk ook doen!! en ik ben helemaal niet bevooroordeeld:deuk:

Dit is mijn eerste auto waarvan ik gezegd heb: als ik hem vandaag plat rij dan koop ik morgen net zo een weer terug.
 

s-line

Forumguru
Mijn 2011, 1.8tsi gebruikte ook nihil aan olie! Maar alles hangt of staat met hoe je er mee omgaat! Rustig warm rijden en aflaten koelen als je lekker heb doorgereden.
Maar ze gebruiken allemaal wel wat,maar komt ook voornamelijk door de pisdunne olie die gebruikt wordt. Na 2011 zouden ze inderdaad "beter" zijn.
 
Bovenaan Onderaan