Aanschaf Skoda superb 1.8 TSI Ambition bj 2010

CDK

Forumguru
+1 @Octavia32, met een goede chip zou het wel kunnen, maar een 1.8 of een 2.0 is stukken gretiger.
@Roberbg, Probeer flink af te dingen omwille van het olie issue bij deze motoren en reseveer 3000,- voor een revisie of voer die preventief uit bij Hartog Tuning en je hebt een fantastische auto waar je jaren plezier van kan hebben.
Succes met het maken van je keuze.
 
Allen bedankt voor het reageren. Ben nog terug geweest maar helaas de verkoper waarmee ik evt. onderhandel is ziek, ikzelf ook daarom wat late reactie. Volgende week komt hij weer terug.
Op het boven genoemde, van de mn Spinal dat een 1.4 TSI gechipt naar 145 pk en 250 nm, het gaat erom dat ik zonder peentjes zit te zweten, de caravan 1500 kg beladen, kan trekken naar Oostenrijk, dan mag de 1.4 TSI gechipt nog maar 1400 kg trekken.
Vwb de Dist.ketting is dat een hoge kostenpost. Ik vraag maar want vind het nog steeds een mooie grote auto.

Gr Robert
 
Laatst bewerkt:

Spinal

Forumguru
De ketting hoef je alleen te vervangen als hij rateld. Goed luisteren tijdens een koude start (en kijken in de boekjes, misschien is hij al vervangen)
Ik meen dat vervangen rond de €800 kost.
 

Jan Krukas

Senior Member
Robert ik rijd ook een Superb 1.8 TSI combi met 167000 km van 2010 en deze gebruikt nog
Steeds geen druppel olie wel doe ik elk jaar voor dat ik met de caravan naar Italia ga er
Nieuwe olie en olie filter in (Long live) want 30000 km vind ik teveel mischien is dit de reden
Dat hij geen olie gebruikt maar het is in ieder geval goed koper dan een motor revisie.
Gr.Jan.
 

andrehj

Forumguru
@Jan Krukas : Dat is positief nieuws. Heb je de auto vanaf nieuw (oftewel, heeft deze auto vanaf nieuw altijd elke ca 167000/7= 24.000 km nieuwe olie gehad)?
En rij je veel korte of juist veel lange stukken?
 

Jan Krukas

Senior Member
Nee niet nieuw gekocht wij rijden niet echt veel lange stukken wel 2 X per jaar naar Italie,
Met de caravan van 1500 kg 2.50 br en 7mtrlang dus dan moet hij wel even zij best doen denk ik.
 
Sorry dat ik zo laat reageer. Ben even weg geweest en wat inlog problemen gehad. Ik ben nog in de rees voor de 1.8 Tsi superb. Het bericht van Jan Krukas heeft mij een beter beeld gegeven van Superb 1.8 Tsi. U hoort nog van mij echter volgende week weer, oppassen kl.kinderen in N.Holland.

gr
Robert
 

Cootje

Lid
Het lijkt er op dat 'gewoon' elk jaar (in mijn geval elke 16.000 km) onderhoud een positieve invloed heeft op het olieverbruik. Ook laat ik elke twee jaar een motor flush doen tijdens de onderhoudsbeurt.
Olieverbruik is een litertje per ca. 14.000 km.
De teller staat nu op 123.000 km.

Succes met de aanschaf.
 

luissies

Senior Member
De 1.8 TSI geweldige auto. Maar ik helaas ook de revisie gehad. En er word gezegt: goed luisteren naar de ketting.
Nou dat is niet helemaal waar. Die van mij nooit gerateld en op 1 op andere dag paar tanden erover heen. Ook olieverbruik was hoog. Gelukkig nu niet meer.wou foto toevoegen van de ketting.
Maar krijg dit niet voor elkaar
IMG
.of jullie moeten dit kunnen openen
ntaxskv730m6e.jpg
iitoqxnzpiq5u.jpg
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
@luissies : Hoe zagen de zuigerveren er uit? En weet je toevallig wat voor zuigerveren er teruggeplaatst zijn (die met grotere gaten, of die met de wafelstructuur)?
En over je S2: Van welk bouwjaar en -maand was die en wat was je kilometerstand?
 

luissies

Senior Member
Mijn kmstand was 116000 . Ik heb hem nog steeds dusss.. maar bouwjaar 11-2009 de cdaa motor is het. Probleem motor van de VAG kwam ik later achter. De vernieuwde zuigerveren zijn toegepast met wafelstructuur. Verder heb ik helaas geen foto's van de zuigerveren. Weet ook niet hoe doe eruit zagen. Maar twas drama dat weet ik wel. 850km 1 liter olie..
 

andrehj

Forumguru
Bedankt voor het delen van deze gegevens. En mooi dat het nu weer opgelost is. Waar heb je deze revisie overigens laten doen?

Om deze ellende bij mij te voorkomen heb ik de volgende voorzorgsmaatregelen genomen:
  • Kettingspanner gewisseld naar nieuwste type.
  • Inlaat bij 35.000 km preventief chemisch laten reinigen, en een volgende reiniging met walnotengranulaat staat gepland bij 100.000 km.
  • Oliewisselinterval verkort naar 10.000 km, inclusief een flush bij de eerste twee wissels.
Of deze cocktail aan maatregelen effect heeft weet ik over 6 jaar...
 

Cordoba

Forumguru
Probleem met de zuigerveren kondigt zich alleen aan als je het olieverbruik nauwkeurig volgt. Wat de distributieketting betreft, volgens mij heeft @andrehj een topic gemaakt, hoe je de slijtage van de distributieketting kunt zien via een inspectiegat, of haal ik nu dingen door elkaar?
 

luissies

Senior Member
Mijn garage heeft dit laten doen bij nuvelstijn auto's in dedemsvaart. Deze zijn ook dealer van Hartog Tuning.
Overigens perfect voor elkaar. Week geduurd. Maar super tevreden over. Was nadien carterpakking lek. Deze weer gemaakt. Tevens winterbanden plus de lampen af laten stellen. Voor de prijs van niks. Voor het ongemak. Dus hoop nu 5 jaar probleemloos te rijden. En dan maar inruilen. Voor ja waarschijnlijk toch een alfa gulia☺☺
 

andrehj

Forumguru
Wat de distributieketting betreft, volgens mij heeft @andrehj een topic gemaakt, hoe je de slijtage van de distributieketting kunt zien via een inspectiegat, of haal ik nu dingen door elkaar?
Nee hoor, dat klopt. Door dat inspectiegat kun je inderdaad zien hoe ver de ketting al is opgerekt, en welk type spanner je hebt. Dat betreft overigens dit topic.
Maar voor het overspringen van de ketting van @luissies zijn volgens mij twee mogelijke oorzaken:
  1. Falende kettingspanner (belangrijkste oorzaak)
  2. Ketting zodanig opgerekt dat deze buiten het bereik van de spanner kwam (weet niet helemaal zeker hoe vaak dit voorkomt)
 

JeroenHamann

Forumguru
Bedankt voor het delen van deze gegevens. En mooi dat het nu weer opgelost is. Waar heb je deze revisie overigens laten doen?

Om deze ellende bij mij te voorkomen heb ik de volgende voorzorgsmaatregelen genomen:
  • Kettingspanner gewisseld naar nieuwste type.
  • Inlaat bij 35.000 km preventief chemisch laten reinigen, en een volgende reiniging met walnotengranulaat staat gepland bij 100.000 km.
  • Oliewisselinterval verkort naar 10.000 km, inclusief een flush bij de eerste twee wissels.
Of deze cocktail aan maatregelen effect heeft weet ik over 6 jaar...

@andrehj
Kettingspanner gewisseld? Moeilijk of makkelijk? Hoe kan ik zien welke ketting/spanner ik heb?
Bij 35k laat je preventief chemisch reinigen wat doe je dan? en wat is reiniging met walnotengranulaat?

Ik heb de oliewissel al verkort na 15.000km. ik heb de lambda motorflush toegepast en nieuwe olie van Addinol en tot nu toe geen druppel Olie!
 
Bovenaan Onderaan