Aanschaf Skoda Octavia

Hoe kan ik zien of de Skoda ik wil kopen de 3e of 4e generatie is?
eerste toelating in Nederland 06-01-2014 met een 1395 cm2 TSI motor ( dus distributie riem?)

de auto die ik op het oog heb heeft kenteken 1-sxt-28

gelijk een vraag, ik heb een OBD stekker en laptop. welk programma moet ik downloaden voor uitlezen van de motormanagment en de DSG bak?
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Bouwjaar uiteraard, en door op google de verschillen te zoeken, zijn in looks compleet andere auto's ook. Je hebt de O3 die van 2013-2017 liep, en dan van 2017 ergens tot 2019 liep de facelift. Dan vanaf ergens in 19' kwam de O4 uit.

Zo uit m'n hoofd
 

JeSko

Forumguru
Links is de O3 , rechts de O3 facelift, o.a. te herkennen aan de gespleten hertekende koplampen.

octavie.jpg.7e1ed90f93f14e4d15965215469a53ae.jpg

De O4

Skoda_Octavia_IV_liftback_(cropped).jpg

De O4 facelift

skoda-octavia-2024.jpg
 

JeSko

Forumguru
Klopt, prima auto's hoor, de O4 vind ik persoonlijk heel wat knapper, maar de O3 is een sterk bewezen auto die veel waarde voor uw geld bied. 1.4 TSI van die generatie zijn prima blokken ook.
 

Tees

Donateur
Gegeven de eerste datum toelating was de correctere vraag of het een O2 of een O3 was. De O2 liep namelijk tot 2013, in de loop van 2013 is de O3 op de markt gekomen. Maar het optische verschil tussen de O2 en de O3 is heel duidelijk.

En zoals @JeSko al aangaf, is de O3 een prima auto, deze blokken zijn goed en betrouwbaar. Tis wel een vroege O3, maar volgens mij waren er niet heel veel kinderziektes bij de O3.
 

hemi24

Forumguru
@Herzog Jan : inderdaad, zo goed had ik de wagen nog niet bekeken, maar lijkt op beschadigingen aan beide kanten op vrijwel dezelfde plaats.
Alsof de stagiaire de auto even van de brug heeft laten stuiteren. (of alsof de auto met een spanband opgetild is).
 
Jullie hebben de auto beter bekeken dan ik. Ik ga morgen de auto bekijken en een proefrit maken. Bedankt alvast voor alle reacties.
 
De verkoper bevestigd aan beide kanten een deuk in de dorpels.
Ik begin flink te twijfelen. Kilometerstand, deukjes, bijna 2 jaar niet gereden. Is dat de bijna 11000 euro waard ?
 

Herzog Jan

Forumguru
Bij twijfel niet inhalen.
Als die deukjes jou niets uitmaken hoef je de auto niet te laten staan. Maar bedenk wel dat als je de auto weer eens zou willen verkopen dat de volgende eventuele koper er wel over valt.
Kilometerstand wil niets zeggen.
En of het die 11k waard is ? Voor sommigen niet, voor anderen weer wel.
Over het algemeen ziet de auto er niet afgeragd uit.
 

Tees

Donateur
Een volledig gave auto van die leeftijd is sowieso heel moeilijk te vinden. En zo'n deuk in de dorpel...heb er ook zo een ingereden toen ik m'n wagen een maandje oid had....:angry:.
Bedoel maar dat zoiets je ook zomaar zelf kan overkomen.
 

Herperduin

Forumguru
Ik vind persoonlijk bijna 11.000 euro voor een auto uit 2014 wel erg veel. Ik zou eerder kijken naar een nieuwere 1.0 tsi met minder of gelijk aantal km. Hoeft niet heel veel meer te kosten. Blijft echter persoonlijk. De door jou aangehaalde 2014 heeft een 1.4 motor en is in populaire kleur grijs. Ik vind dat zelf niet zo belangrijk maar als je bijvoorbeeld caravan wil gaan trekken of vaker met een volle auto rijdt en vlot vooruit wil komen, kan de 1.4 weer wél belangrijk zijn voor je.
Gewoon veel zoeken, kijken, afwegen en uiteindelijk besluiten. En zoals @Arjan1985 al zei; liefde maakt blind dus goed nadenken maar wel zorgen dat je óók liefde voelt want genoeg centen die je uitgeeft dus gevoel moet ook goed zijn en niet alleen ratio
 
Bovenaan Onderaan