Aanschaf Skoda Fabia 1.2 TDI (2010) waar moet ik opletten?

Distributieriem en waterpomp worden voor aflevering vervangen. EGR klep zit in ieder geval 12 maanden in de garantie.

Eens kijken of we het financieel ook eens worden. Morgen weten we meer
 

Canon-Eye

Forumguru
Klinkt wel goed. Nog op de verlichting (projectorkoplampen?) gelet, oftewel proefrit bij duisternis gereden?
 

RefleCs

Forumguru
Je kan altijd de kaarslichtjes vervangen voor een setje aftermarket Xenon. Dat is vrij simpel zelf te doen en je hebt een bak meer licht.
 

RefleCs

Forumguru
Philips XtremeVision lampjes erin scheelt ook...

ik kan uit ervaring spreken dat xenon veel meer scheelt. Daarbij is de levensduur van de xenon langer. Ik heb ze er 3 jaar in gehad zonder issues. Sterker nog nu zitten ze in onze Mini Cooper en ze doen het nog steeds. (ook alweer 1,5 jaar)
 

Canon-Eye

Forumguru
ik kan uit ervaring spreken dat xenon veel meer scheelt.
Dat geloof ik best, maar ik ben voor mezelf geen voorstander van aftermarket xenon in een koplamp die daar niet voor is ontworpen. Die XtremeVisions zijn qua uitvoering gewoon halogeenlampen, maar dan met extra lichtopbrengst.
Zal ik over 2 of 3 jaar misschien weer een paar tientjes moeten uitgeven - boejûh... :pardon:

Overigens, zoals ik al eerder vermeldde had ik bij de aankoop van de Fabia ook xenon op mijn verlanglijstje staan maar dat heb ik op aanraden van Vepreda in Spijkenisse toch niet gedaan: de projectorlampen zouden (blijkbaar dankzij een of andere modificatie) praktisch even goed zijn als de xenon dimlichten die ik in mijn laatste O2C bedrijfswagen had, dus xenon vond hij zonde van het geld. Wat mij betreft heeft de verkoper gelijk gekregen, ik heb de xenons niet echt gemist. En het is in mijn huidige woonomgeving over het algemeen behoorlijk donker: voornamelijk onverlichte landweggetjes en geen stedelijke of agrarische lichtvervuiling in de buurt...
Dat ik ben overgestapt op die XtremeVisions ligt niet zozeer aan de auto, maar meer aan mijn ogen. Die worden er nu eenmaal niet jonger op.;)
Bij een volgende auto zal dat uiteraard een punt van overweging zijn - voor het moment ben ik tevreden met wat ik nu heb.
 
All,

Sinds 31 januari rijden wij rond in onze Skoda Fabia. Helaas geen gelegenheid gehad om in het donker een proefrit te maken. Gelukkig is er een prima lichtopbrengst in het donker.

Helaas kwamen we er in het donker wel achter dat de verlichting van de snelheidsmeter (de klok) tot aan de 60km onverlicht is en blijft. De naalden van de tank inhoud / temperatuur knipperen (of zijn uit) en gaan na een paar minuten vrolijk mee doen. Dealer gebeld, afspraak is gemaakt probleem gaat verholpen worden.

Verder tot op heden niks anders dan lof over de dealer, de auto en het verbruik. Inmiddels de winterbandjes opgehaald die we vandaag gaan plaatsen .....

Een ieder bedankt voor zijn inbreng. Een eventuele tuning is bij mij nog een twijfel geval, maar dat kan ik altijd nog doen. Ben gewoon een beetje huiverig voor wat er onder water gebeurd ....
 

greenlinediesel

Senior Member
Hi @Slompie ,

Wat fijn dat je tevreden bent over jullie Fabia!

Ik heb er zelf een uit mid 2011 (facelift model) en al 50k probleemloze kilometers erop zitten. Vorig jaar in maart gekocht met net 100k op de klok. Al met al een prima auto! Ik vond zelf de lichtopbrengst erg tegenvallen (ik heb projectorkoplampen) en dus de boel vervangen door Xenon/LED combi. Bevalt mij stukken beter :-)

Over het verbruik ben ik ook zeer tevreden. Ik rijd steevast 1l/20km en heb een redelijk zware rechtervoet, altijd 130+ maar 90% snelweg. Net terug van wintersport uit Oostenrijk, en het verbruik was heen en terug 1l/19.7km ! (met winterbanden, helemaal volgeladen en het hele stuk 144 op de cruise)

Heel veel rijplezier!
 
Bovenaan Onderaan