Aanschaf PHEV of benzine

mphl1985

Nieuw lid
Hallo allemaal,

ik ben nieuw op het forum en heb een vraag. ik ben benieuwd naar jullie gedachten over het volgende: momenteel ben ik aan het kijken voor een Octavia combi IV en twijfel over de aanschaf van een PHEV of een benzine 1.0. aanschaf van de PHEV is wat meer maar is wel zuiniger, maar de 1.0 is goedkoper en minder zuinig (nog steeds prima verbruik vind ik). Maar met de hoge kosten en de korting die vanaf volgend jaar weg valt ben ik bang dat ik niet zoveel aan de voordelen heb als ik voor de PHEV kies. vind het een lastige keus omdat ik bang ben dat ik straks alsnog met hoge kosten zit als ik voor de PHEV kies, ondanks ik zuiniger rij.
ik kan overigens de auto thuis opladen en af en toe op werk (via de 'normale' stekker) en hebben zonnepanelen die veel terugleveren.

ik ben benieuwd naar jullie meningen :) alvast bedankt!
 

JeSko

Forumguru
Met je zonnepanelen en laadmogelijkheden zou ikzelf altijd voor de PHEV gaan, die behoud ook wat langer een hogere marktwaarde. Zo'n hybride auto is ook gewoon heel lekker, elektrisch in het stad/dorp tot 70 km/h en daarna op Benzine, je bespaart heel wat aan benzine door korte stukjes elektrisch af te leggen, en het rijd relaxed.
 

G.P.

Forumguru
Nieuw of tweedehands? Als je een nieuwe PHEV wilt, zul je een voorraadmodel moeten zoeken. Het is niet duidelijk of/wanneer de PHEV terugkomt in de facelift.
 

Rallye

Forumguru
Je kunt redelijk zien wat de maximale extra kosten voor motorrijtuigenbelasting zouden kunnen zijn door het gewicht van de 1.0 met dat van de PHEV te vergelijken. Mocht er toch een speciaal PHEV-tarief komen, dan zal dat hoogstens lager zijn dan het tarief gebaseerd op het gehele gewicht inclusief accu.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het is een kwestie van sommen maken, heb ik jaren geleden al eens gemerkt. Maar dan wel op basis van alle factoren die meewegen.
Komend vanuit een Fabia Greenline combi stonden we voor de keus om een jong-gebruikte Golf GTE te kopen, of toch een benzineauto in de Fabia/Octavia range. Diesel was geen optie meer vanwege afgenomen jaarkilometrage. De 1000kg trekgewicht van de Fabia was het absolute minimum vanwege de caravan - iets meer zou wel fijn zijn én ik wilde beslist een automaat (na eerdere goede ervaring met mijn laatste dienstauto vóór de privé-Fabia).

De GTE sprak ons na een proefrit erg aan: het reed werkelijk fantastisch. Mogelijkheid om vaak goedkoop te laden via onze zonnepanelen, dus alle boodschappenritjes in een straal van 20km rond ons dorp zouden de benzinemotor niet belasten - en toch onbeperkt bereik, ook met de caravan. TOTDAT: we dóór gingen rekenen en daarbij het na enkele jaren wegvallen van de korting op de MRB in aanmerking namen, plus de aanmerkelijk hogere verzekeringspremie. Zo'n GTE is een vrij dure én vrij zware auto - en beide factoren tellen flink mee in de kosten. Ondanks vrijwel "gratis" laden (althans in de zomer...) bleek het voor ons gebruik toch op jaarbasis aanmerkelijk duurder uit te pakken dan het alternatief, de huidige LeonST met 1100kg trekgewicht. Die rijdt eigenlijk net zo lekker als de Golf en voelt nog ruimer aan ook, met een zeer veel grotere kofferruimte. Dat het met veel minder pk's en Nm onder de voet wat rustiger gaat dan de Golf zou kunnen vind ik niet erg. En mijn vrouw al helemaal niet...

Uiteindelijk zul je zelf je eigen afweging moeten maken - maar zorg er dan wel voor dat je daar álle factoren bij betrekt die invloed hebben op je portemonnee en je rijplezier.
 

JeSko

Forumguru
De PHEV dan, vind dat zelf wel het prijsverschil waard, de 1.0 driecilinders zijn goede blokjes en nog best "rap" icm DSG, maar een 1.4 hybride houd toch meer punch over en word daardoor imo ook comfortabeler, zeker in zo'n grote auto mag het wat meer zijn.
 

mphl1985

Nieuw lid
Het is een kwestie van sommen maken, heb ik jaren geleden al eens gemerkt. Maar dan wel op basis van alle factoren die meewegen.
Komend vanuit een Fabia Greenline combi stonden we voor de keus om een jong-gebruikte Golf GTE te kopen, of toch een benzineauto in de Fabia/Octavia range. Diesel was geen optie meer vanwege afgenomen jaarkilometrage. De 1000kg trekgewicht van de Fabia was het absolute minimum vanwege de caravan - iets meer zou wel fijn zijn én ik wilde beslist een automaat (na eerdere goede ervaring met mijn laatste dienstauto vóór de privé-Fabia).

De GTE sprak ons na een proefrit erg aan: het reed werkelijk fantastisch. Mogelijkheid om vaak goedkoop te laden via onze zonnepanelen, dus alle boodschappenritjes in een straal van 20km rond ons dorp zouden de benzinemotor niet belasten - en toch onbeperkt bereik, ook met de caravan. TOTDAT: we dóór gingen rekenen en daarbij het na enkele jaren wegvallen van de korting op de MRB in aanmerking namen, plus de aanmerkelijk hogere verzekeringspremie. Zo'n GTE is een vrij dure én vrij zware auto - en beide factoren tellen flink mee in de kosten. Ondanks vrijwel "gratis" laden (althans in de zomer...) bleek het voor ons gebruik toch op jaarbasis aanmerkelijk duurder uit te pakken dan het alternatief, de huidige LeonST met 1100kg trekgewicht. Die rijdt eigenlijk net zo lekker als de Golf en voelt nog ruimer aan ook, met een zeer veel grotere kofferruimte. Dat het met veel minder pk's en Nm onder de voet wat rustiger gaat dan de Golf zou kunnen vind ik niet erg. En mijn vrouw al helemaal niet...

Uiteindelijk zul je zelf je eigen afweging moeten maken - maar zorg er dan wel voor dat je daar álle factoren bij betrekt die invloed hebben op je portemonnee en je rijplezier.
Dankt voor je reactie.
heb ik ook over nagedacht, ik ben wel duurder uit met een PHEV het zal niet heel veel schelen maar ik bespaar wel wat geld als ik voor de 1.0 ga. Ik wil er zeker zo'n 6 jaar mee gaan rijden en daarna kijken of ik dan over ga op EV.

Daarnaast ben ik benieuwd of de onderhoudskosten duurder zullen zijn als bij een 1.0.

bij de versies die ik heb gezien, is de PHEV wel echt luxer kwa opties. En zit het grote verschil ook in de schakelbak. 1.0 versie is handschakel en de PHEV automaat (uiteraard)
 
Ik rijd een Leon PHEV, en wil niet meer terug naar volledig Benzine het verbruik ook als je op benzine rijd is gewoon stukken minder(want de electrische motor ondersteunt de benzine motor (voorbeeld 400 km met de caravan is 1 op 11 gemiddeld 100 km met de caravan kom ik op 1 op 25. en gemiddeld zit ik op 1 op 35,36 rij redelijk veel met Hybride)
 

Patron

Senior Member
Ik rij de Octavia PHEV en vorig jaar gemiddeld 1 op 33,3. Ik probeer zo veel mogelijk elektrisch te rijden omdat het comfortabeler is, maar wat @vdmeddy zegt geldt ook voor mij. Als het even kan niet meer terug naar alleen benzine en met caravan is een EV (nog) niet haalbaar met vakanties.
 

Rallye

Forumguru
Is de 1.0 een automaat? Zou je graag een automaat willen? Want die krijg je bij een PHEV “gratis“.

Nog een puntje. Ik zie hier wel vaker storingen langskomen met PHEV‘s. Lege 12v accu‘s, niet willen laden, stekker wil er niet uit, dat soort zaken.
 

Berghuis

Donateur
Die storingen met de PHEV valt ook wel weer mee hoor. Ja er zijn mogelijk wat incidenten mogelijk, maar dat kan mijn inziens net zo goed met de een 1.0 of 1.5 gebeuren. Die van mij heeft een periode niet kunnen laden, tot de accu leeg was en daarna kon die weer laden. Er was dus niks echt stuk.
Belangrijkste is dat de software up to date moet zijn (versie 1941) zodat je geen last hebt van reboots van je infotainment en geen andere false fout- of storingsmeldingen krijgt.

Verder heb ik zowel de 1.0 en de 1.5 E-tec als voorloopauto's gehad tot de RS iV eindelijk werd geleverd.
Met de 1.0 E-tec (DSG) kon ik met regelmaat tussen de 1000 en 1050km op een volle tank rijden, gewoon een rustige rijstijl en veel op de CC rijden. Handgeschakeld denk ik niet dat dat haalbaar is. Met de RS iV tank ik ca. om de 1300km. Tja, is het het dan waard om een PHEV te nemen. Dat hangt er ook van af de afstanden die je rijdt en wat de uiteindelijke kosten zullen zijn. Qua comfort ben ik persoonlijk veel blijer met de PHEV, het rijdt gewoon veel fijner (los van het feit dat het een RS iV is).
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Het blijft altijd lastig om die afweging te kunnen maken. Ik ben nu ruim twee maand onderweg met de Astra PHEV. Het is dan wel een leaseauto, dus ik zit niet met de kosten voor de MRB e.d. maar het rijdt wel heel erg fijn moet ik zeggen. Alle kilometers rond huis elektrisch is echt super, ik heb een laadpaal op de oprit en kan op het werk ook laden. Dat is wel ver weg, dus die kilometers rij ik voor 60-70% op benzine.
Als je echt alleen op de kosten moet letten, dan zul je de meerprijs en meerkosten voor een PHEV er denk ik niet uithalen, zeker als de (straks hogere) MRB en verzekeringspremie ook nog meetelt. Maar hoe fijn de Octavia ook reed en hoe super de 1.0 TSI het ook deed, tegen het heerlijk relaxed rondzoeven in de nieuwe PHEV kan ie niet op. En dat zal je zelf moeten afwegen hoeveel je dat (extra) waard is.
 
Ik heb destijds de O3 weg gedaan en de PHEV genomen. Heb ook nog full EV overwogen; maar dat viel gewoon buiten budget als ik er ook 1 wilde die een beetje fatsoenlijke ruimte achterin en ook in de kofferbak bood.

Het ligt echt aan hoe je de auto gebruikt.
Ik rijd geen woon werk, daar heb ik de Enyaq voor. Mag ik niet prive mee rijden. Dus voor de wekelijkse boodschappen en af en toe ff her en der etc noem het maar gebruik ik de O4.

In de O3 lag destijds de mayonaise-olie vorming op de loer. IK rijd veel korte ritjes. En dan komt zo'n 1.4L (zelfde blok als in de O4 overigens) niet op temperatuur. En dat is gewoon funest op den duur. Daarbij had de auto wat mankementen die ik eigenlijk niet wilde onderzoeken, en ik wilde wat anders, en ik wilde eigenlijk EV, en.. en en ;)

Dus de O4 is het geworden.
Laden kan ik niet gratis, hier in Den Haag geen eigen oprit of parkeerplaats. Dus laden moet ik aan de openbare laadpaal. Kost me pakweg 3 euro per keer. En daar rijd ik dan zo'n 30-40km mee. Alleen elektrisch. de benzinemotor komt eigenlijk bij mij alleen maar in actie als ik wat verder weg moet. Maar als ik rustig aan doe en met een volle accu kan ik gewoon van den haag naar de ikea in delft hiero heen en terug op elektrisch. Kan gewoon 100km/u EV rijden. Ik heb destijds niet mee genomen of een PHEV vanwege gewicht (maar ook vermogen) duurder is in verzekering en MRB. En de MRB gaat toch op de schop. Straks ook met een full-EV ben je aan de beurt.

Maar voor korte ritjes is een PHEV echt ideaal. De laatste keer dat ik getankt heb (en er zit nu nog pakweg een kwart in) is eind september geweest. Tank wel altijd ethanolvrije 98. Dat deed ik met de O3 al, maar nu met de PHEV en de langere tijd dat het in de tank zit zeker. Rijd je gewoon WW dan maakt dat niet uit en kun je uiteraard prima E10 tanken.
 
Mijn ervaring na een week rijden in een Superb iV:

Wat rijdt dat elektrisch heerlijk, zo soepel, zo rustig, zo ontspannen.

Maar wel zowat elke dag die je de auto gebruikt moet je laden. Eerder hoefde ik thuis niets te doen. Met mijn vorige benzine misschien 1x in de 5-6 weken tanken, ik rij niet meer zoveel als vroeger (na corona veel thuiswerk).

Voor de hierboven genoemde meerpijs zou ik altijd de PHEV nemen. Alleen al vanwege de automaat. En rijgenot. En betere verkoopkansen tzt. Dat laatste is maar de vraag, misschien lachen mensen tegen die tijd om een PHEV met 40km bereik.
 
Dat ligt uiteraard aan het gebruik. Rijd je bijv elke dag elektrisch heen en weer naar je werk dan zul je idd elke dag wel moeten laden.. maar indien je altijd als hybride rijd kun je wel zo'n 200km afleggen voordat de accu leeg is.

Even op een zijspoor; ben zelf erg benieuwd wat de nieuwe generatie superb gaat moeten kosten.
Zowel de supber als de tweeling passat staan nog niet in de configuratielijst in de PHEV uitvoering..
Die heeft WLTP 100km elektrisch? Iets van 20-22kW (zoiets) accu die met 3 fasen kan laden en ook 50kW DC slikt..
 

Berghuis

Donateur
Accu pakket is inderdaad 25,7kWh, maar netto is ca. 20 kWh bruikbaar. WLTP wordt er 100km bereik aangeven, 120km ga je niet redden.
 
Bovenaan Onderaan