aanschaf octavia III 5E5 1.0 tsi 115pk

beste leden, onlangs bij een verkoop punt geweest voor het bezichtigen van een nog in te voeren Octavia 3 Combi.
De auto is met zijn slordige 158000km nog in super conditie met weinig dingen op aan te merken.
Het betreft een ex leasebak uit Belgie met de onderhoud historie van de Skoda Dealer.

Auto ziet er van binnen en buiten echt supernetjes uit.

nou ben ik niet bang om TSI te rijden aangezien de 1.0blokjes in het algemeen zeer betrouwbaar zijn.
echter vraag ik me af of het misschien verstandig is om een flush uit te voeren ?
wetend dat ook nog de distributie wel nog moet worden vervangen.
hun tegenmoetkoming daarvoor is dat ze dat best voor 500euro extra, willen laten uitvoeren door hun garage waar ze alles aan uitbesteden.
in hun ogen velemalen goedkoper als bij de dealer of lokale garage volgens hun. zal wel een kern van waarheid in zitten uiteraard.

mij gaat het nu echt om het flushen en daarna volgens boekje de passende olie er weer in.

iemand nog suggesties ?


ohhja om nog wel even op aan te merken....... dat er in de kofferbak ruimte onder de plank wel een of andere bak zit waar een klein mini compressor zit voor de banden een krikje geloof ik, een sleephaak en weet ik nog wat, maar geen reserve wiel, laat staan een thuiskomer ? is dat tegenwoordig normaal ofzo dat er niks meer in zit ? achteraf vergeten om fotos van de maken. maar zo te zien past daar helemaal geen reserve wiel of thuis komer in.
 
Laatst bewerkt:

Maggy

Forumguru
Je bedoelt een motorflush? Waarom zou je? Als onderhoud gewoon goed is uitgevoerd, dan is dat heel niet nodig. De huidige olie is prima in staat het blok schoon te houden.
( uiteraard verdient een 15k interval de voorkeur boven ll)
De distributie hoeft in principe niet vervangen te worden, wel vanaf de 200 k bij elk onderhoud inspectie van de riem.
Dat er geen reservewiel inzit, dat kan kloppen. Dan heb je een setje met dichtmiddelzooi en compressortje. Als je band echt kapot is moet je de anwb bellen.
 

Tees

Donateur
Als je band echt kapot is, moet je zorgen dat er een reservewiel in de auto ligt ;).

Verder wel eens met @Maggy: een motor flush lijkt mij echt totaal niet nodig. Sterker nog, bij flushen schijnt nog wel eens vuil dat op een onschuldige plek zat los te komen en op een plek terecht te komen waar t wel kwaad kan. In dit geval geldt volgens mij: if it ain't broken, don't fix it.
 

hemi24

Forumguru
Als je het mij vraagt volledig zinloze handeling om de 1.0 te flushen; wat verwacht je eruit te halen wat met een gewone oliewissel niet mee zou komen?
 
Ok duidelijk heb er geen ervaring mee met flushen. Nog nooit laten doen. Was ook maar een vraag vandaar ook info inwinnen. Verder nog andere dingen waar ik op mag/ moet letten bij de ze auto ?
 

Slider

Forumguru
Geen idee of je een hand bak of DSG neemt, maar DSG zou je met die km stand goed moeten testen op slippen en schokken.
Motor zelf zal het probleem niet zijn, rij hem zelf ook (handbak) met nu bijna 150k op de teller.
Net weer probleemloze rit vanuit Frankrijk naar België (tussenstop) gedaan vandaag :giggle:

Ook hier vul setje, geen reservewiel.
 

serum

Forumguru
Bedoelen ze niet het flushen van de DSG? 500e voor een flush van de motor zou ik een onbenullig bedrag vinden, maar goed, dat vind ik van het vervangen van mistlampjes voor 120e ook.. :ROFLMAO:
 
Nee geen DSG bak. Gewoon handgeschakeld. Ben van mening dat een dsg met een 1.0 geen goede keuze is als je redelijk wat stadsverkeer rijdt
 
Laatst bewerkt:

Maggy

Forumguru
Nee geen DSG bak. Gewoon handgeschakeld. Ben van mening dat een dsg met een 1.0 geen goede keuze is als je redelijk wat stadsverkeer rijdt
En dat, vindt ik dan een rare keuze. Juist als je veel stadsverkeer gaat rijden ( pak een fiets, of motor), is een automaat boven een handbak te verkiezen. Je word dat vele schakelen en koppeling indrukken gauw zat.
 
Ja het gaat eigenlijk meer om dat je in een handbak zelf onder controle hebt hoeveel toeren de motor draaid en in welke versnelling jij blijft rijden is stads verkeer. Je hebt in lage toeren wat dan weer de DSG bepaald, ook weer meer kans op roetvorming in je blok na langere duur. Daar is de tsi niet gek op. Geen enkele auto overigens. Correct me if im wrong.
 
Bovenaan Onderaan