Rutger0706
Senior Member
Beste mede Skodarijders,
Zoals al aangegeven in het meet&greet forum heb ik vorige week een Skoda Octavia Combi II 1.4 TSI CAX Elegance Businessline uit september 2009 aangeschaft.
Ik zal hier e.e.a. uitdiepen mbt de aanleiding van de aanschaf en de plannen met de auto.
Mijn eerste auto was een Golf 3 1.8 GL uit 1997. Topauto om mee te beginnen, maar later bleek de tellerstand teruggedraaid te zijn en had hij ruim 2,5 ton gedraaid ipv 180.000. Niet dat dat bij dat blok ook maar enig verschil uit maakt, maar toch zat het niet lekker. De Golf ging eruit en er kwam een Seat Toledo 1M uit 2002 met 128.000 km op de teller. In die auto lag een 1.6 16V AZD handgeschakelde 5-bak. Geen snelheidsduivel maar waar wij hem voor gebruiken was dat prima.
Nu de Toledo de deur uit is durf ik nog steeds te zeggen dat het kwalitatief een goede auto was, al heb ik er best wat aan verspijkerd in 4 jaar tijd. In die 4 jaar heeft hij me in Duitsland langs de A3 1 keer in de steek gelaten toen er een schroef afbrak van de EGR klep, nabij de aansluiting met het inlaatspruitstuk. Ik kocht de Toledo redelijk kaal, maar na 4 jaar is hij toch de deur uit gegaan met wat leuke opties zoals originele cruise control, getint glas, 17 inch Audi RS4 velgen van 1 jaar oud, middenarmsteun, xenon verlichting, bluetooth radio, lederen stuur origineel Seat, verlichte versnellingspook van www.innovativcar-tech.de. originele rubberen matten en een origineel Seat soundsystem incl. subw.
Op onderhoud werd nooit bezuinigd. Ik wist wat er de laatste jaren aan vervangen was en wat er aan zat te komen en dat gaf een prettig gevoel. Matthijs Boeser van Autoservice Boeser in Waddinxveen gaf hier een extra impuls aan met zijn uitmuntende service. Voor mij nooit meer een officiele merkdealer. Boeser is VAG gespecialiseerd en heeft ervaring bij merkdealers. Ook de Octavia gaat na het ophalen rechtstreeks naar Waddinxveen om hem direct goed te laten doorlichten door Matthijs. Ik weet niet of dit adres al op het forum bekend was, maar ik kan het een ieder aanbevelen!
Waarom de Toledo weg en een Octavia aanschaffen?
De EGR klep van de Toledo bleef een bron van aandacht. Ik was gestrand in Duitsland, bleef achteraf storingen krijgen op de EGR klep en er traden wat andere kleine irritaties op. Daarnaast rijden mijn vader, moeder en 2 opa's allemaal in een Skoda en zou de vervanger voor de Toledo dan ook een Golf 6 of een Octavia moeten worden.
Waarom dan geen Golf?
Simpel, prijstechnisch werd dat een verhaal van de lange adem en kwalitatief gezien is er werkelijk geen verschil met Skoda. Daarnaast sprak de diefstalgevoeligheid van een Golf 6 met de opties waarmee ik hem dan graag zou willen me niet zo aan.
De proefrit in de Octavia
Tijdens een bezoekje aan Matthijs kwam het ter sprake en bleek er een Octavia te koop te staan bij De Rooij Autotechniek in Moerkapelle. Voor hem een bekende garagist. Men had in het verleden samen gewerkt bij de merkdealer. De Octavia waar het om gaat bleek een luxe uitvoering te zijn met o.a. xenon, climate control, boordcomputer, multifunc stuur, navi, enz enz. Kilometerstand (97000) en vraagprijs waren reden genoeg om te gaan kijken.
De auto stond buiten, onder het stof en zand. De accu was leeg en de navigatie preventief gedemonteerd tegen diefstal. Erg uitnodigend zag het er allemaal niet uit. Tijdens het rijden lieten de remmen ook horen dat er al even niet was gereden. Het feit dat de banden 4-seasons waren gaven daar ook geen positieve draai aan. Al met al leek het geen verkeerde auto en ook de deskundige hand van Matthijs vond dat. Wel even op de ketting letten hoorde ik, dus daar kom ik zo op...
Na afloop ging ik weg met een inruilvoorstel dat me totaal niet aanstond. Een dag later werd ik gebeld of ik terug wilde komen voor overleg. Men had er over nagedacht en wilde mij een aanbod doen.
Eindstand: Ik neem de auto mee voor een mooie prijs, mijn zomerbanden van de Toledo met nog prima profiel worden omgezet op de velgen van de Octavia (de maat komt immers toch overeen), er komt een verse APK op en omdat ik een nette auto inlever vraag ik om de garantie dat ik geen kat in de zak koop.
Via de dealer (Martin Schilder) waar de auto in onderhoud is geweest krijg ik te horen dat er bij hun geen bijzondere dingen naar voren komen omtrent de auto wanneer zij in hun systeem kijken. Daarbij moet vermeldt worden dat de welbekende distributieketting van het TSI blok nooit is vervangen, maar dat er ook geen terugroepactie op dit type van toepassing blijkt te zijn geweest. Via de dealer kom ik zelfs in contact met de vorige eigenaar, die mij de reden vertelt van het wegdoen van de Octavia. Hierbij kon hij bevestigen dat het in zijn bezit een probleemloze auto is geweest. Ik dacht zelfs een tikkeltje spijt te horen…
De toekomst
23-09-15 haal ik de Octavia op. Volgens het onderhoudsboekje is hij dringend aan een beurt toe. Na het ophalen gaat hij dus direct naar Waddinxveen om hem van boven tot onder, binnen en buiten onder handen te nemen voor zover nodig.
Ik ga ongetwijfeld nog tegen dingen aanlopen of op andere ideeen komen, maar dit is wat ik tot nu toe heb bedacht en waar ik jullie hulp wellicht bij kan gebruiken:
KETTING
Bij het starten met de proefrit dacht ik hem even te horen. Volgens De Rooij kwam dat vanwege het lange stilstaan en moest hij op olie komen. Daarna verdween het dan ook. Zodra hij bij Matthijs staat gaat hij luisteren en beoordelen of vervanging noodzakelijk is. Graag hoor ik jullie mening met betrekking tot het vervangen van de ketting. Ik heb Matthijs meegegeven hem te vervangen bij het kleinste beetje wantrouwen tijdens het starten…
Het blok wordt gespoeld met BG, en na de oliewissel komt er een toevoeging bij de olie.
EGR/CHIPPEN
Ik kreeg de tip eens na te denken over een chiptuning. Ook dit kan gewoon bij Autoservice Boeser en gebeurt puur softwarematig. Ik zou van 122 naar om en nabij de 150 pk gaan. Hoe kijken jullie aan tegen een dergelijke tuning? Is dit verantwoord? Is er sprake van extra slijtage van onderdelen? Is het goed voor de lange termijn?
Daarnaast kan de EGR uitgecodeerd worden. De ervaring met het EGR systeem in mijn Toledo was niet geheel positief, dus hier heb ik wel oren naar. Graag jullie mening.
LONGLIFE/JAARBEURT
Ik rij tussen de 13000-15000 km per jaar. In de nabije toekomst kan ik waarschijnlijk ook nog eens op de fiets naar het werk dus vervallen mijn kilometers van Zoetermeer naar Den Haag en terug. Ik weet dat er een longlife service van 30.000 of 2 jaar op de Octavia van toepassing is. Met de Toledo was ik 15.000/1 jaar gewend.
Wat is hierin jullie advies? Moet ik de longlife aanhouden of is een jaarlijkse oliewissel op zijn plaats?
Verder ga ik de auto met wat kleine dingen “opleuken”, zoals ik dat in mijn vorige auto ook had. Plannen:
Het eerste wat ik ga doen zodra hij terug is is hem eerst eens wassen, kleien, polijsten en waxxen met spullen van Meguiar’s. Voor zover ik heb kunnen zien is hij rijkelijk door de krasstraat gehaald…
Hieronder de foto’s waarmee hij te koop stond, en een fotootje van de oude Toledo:
Zoals al aangegeven in het meet&greet forum heb ik vorige week een Skoda Octavia Combi II 1.4 TSI CAX Elegance Businessline uit september 2009 aangeschaft.
Ik zal hier e.e.a. uitdiepen mbt de aanleiding van de aanschaf en de plannen met de auto.
Mijn eerste auto was een Golf 3 1.8 GL uit 1997. Topauto om mee te beginnen, maar later bleek de tellerstand teruggedraaid te zijn en had hij ruim 2,5 ton gedraaid ipv 180.000. Niet dat dat bij dat blok ook maar enig verschil uit maakt, maar toch zat het niet lekker. De Golf ging eruit en er kwam een Seat Toledo 1M uit 2002 met 128.000 km op de teller. In die auto lag een 1.6 16V AZD handgeschakelde 5-bak. Geen snelheidsduivel maar waar wij hem voor gebruiken was dat prima.
Nu de Toledo de deur uit is durf ik nog steeds te zeggen dat het kwalitatief een goede auto was, al heb ik er best wat aan verspijkerd in 4 jaar tijd. In die 4 jaar heeft hij me in Duitsland langs de A3 1 keer in de steek gelaten toen er een schroef afbrak van de EGR klep, nabij de aansluiting met het inlaatspruitstuk. Ik kocht de Toledo redelijk kaal, maar na 4 jaar is hij toch de deur uit gegaan met wat leuke opties zoals originele cruise control, getint glas, 17 inch Audi RS4 velgen van 1 jaar oud, middenarmsteun, xenon verlichting, bluetooth radio, lederen stuur origineel Seat, verlichte versnellingspook van www.innovativcar-tech.de. originele rubberen matten en een origineel Seat soundsystem incl. subw.
Op onderhoud werd nooit bezuinigd. Ik wist wat er de laatste jaren aan vervangen was en wat er aan zat te komen en dat gaf een prettig gevoel. Matthijs Boeser van Autoservice Boeser in Waddinxveen gaf hier een extra impuls aan met zijn uitmuntende service. Voor mij nooit meer een officiele merkdealer. Boeser is VAG gespecialiseerd en heeft ervaring bij merkdealers. Ook de Octavia gaat na het ophalen rechtstreeks naar Waddinxveen om hem direct goed te laten doorlichten door Matthijs. Ik weet niet of dit adres al op het forum bekend was, maar ik kan het een ieder aanbevelen!
Waarom de Toledo weg en een Octavia aanschaffen?
De EGR klep van de Toledo bleef een bron van aandacht. Ik was gestrand in Duitsland, bleef achteraf storingen krijgen op de EGR klep en er traden wat andere kleine irritaties op. Daarnaast rijden mijn vader, moeder en 2 opa's allemaal in een Skoda en zou de vervanger voor de Toledo dan ook een Golf 6 of een Octavia moeten worden.
Waarom dan geen Golf?
Simpel, prijstechnisch werd dat een verhaal van de lange adem en kwalitatief gezien is er werkelijk geen verschil met Skoda. Daarnaast sprak de diefstalgevoeligheid van een Golf 6 met de opties waarmee ik hem dan graag zou willen me niet zo aan.
De proefrit in de Octavia
Tijdens een bezoekje aan Matthijs kwam het ter sprake en bleek er een Octavia te koop te staan bij De Rooij Autotechniek in Moerkapelle. Voor hem een bekende garagist. Men had in het verleden samen gewerkt bij de merkdealer. De Octavia waar het om gaat bleek een luxe uitvoering te zijn met o.a. xenon, climate control, boordcomputer, multifunc stuur, navi, enz enz. Kilometerstand (97000) en vraagprijs waren reden genoeg om te gaan kijken.
De auto stond buiten, onder het stof en zand. De accu was leeg en de navigatie preventief gedemonteerd tegen diefstal. Erg uitnodigend zag het er allemaal niet uit. Tijdens het rijden lieten de remmen ook horen dat er al even niet was gereden. Het feit dat de banden 4-seasons waren gaven daar ook geen positieve draai aan. Al met al leek het geen verkeerde auto en ook de deskundige hand van Matthijs vond dat. Wel even op de ketting letten hoorde ik, dus daar kom ik zo op...
Na afloop ging ik weg met een inruilvoorstel dat me totaal niet aanstond. Een dag later werd ik gebeld of ik terug wilde komen voor overleg. Men had er over nagedacht en wilde mij een aanbod doen.
Eindstand: Ik neem de auto mee voor een mooie prijs, mijn zomerbanden van de Toledo met nog prima profiel worden omgezet op de velgen van de Octavia (de maat komt immers toch overeen), er komt een verse APK op en omdat ik een nette auto inlever vraag ik om de garantie dat ik geen kat in de zak koop.
Via de dealer (Martin Schilder) waar de auto in onderhoud is geweest krijg ik te horen dat er bij hun geen bijzondere dingen naar voren komen omtrent de auto wanneer zij in hun systeem kijken. Daarbij moet vermeldt worden dat de welbekende distributieketting van het TSI blok nooit is vervangen, maar dat er ook geen terugroepactie op dit type van toepassing blijkt te zijn geweest. Via de dealer kom ik zelfs in contact met de vorige eigenaar, die mij de reden vertelt van het wegdoen van de Octavia. Hierbij kon hij bevestigen dat het in zijn bezit een probleemloze auto is geweest. Ik dacht zelfs een tikkeltje spijt te horen…
De toekomst
23-09-15 haal ik de Octavia op. Volgens het onderhoudsboekje is hij dringend aan een beurt toe. Na het ophalen gaat hij dus direct naar Waddinxveen om hem van boven tot onder, binnen en buiten onder handen te nemen voor zover nodig.
Ik ga ongetwijfeld nog tegen dingen aanlopen of op andere ideeen komen, maar dit is wat ik tot nu toe heb bedacht en waar ik jullie hulp wellicht bij kan gebruiken:
KETTING
Bij het starten met de proefrit dacht ik hem even te horen. Volgens De Rooij kwam dat vanwege het lange stilstaan en moest hij op olie komen. Daarna verdween het dan ook. Zodra hij bij Matthijs staat gaat hij luisteren en beoordelen of vervanging noodzakelijk is. Graag hoor ik jullie mening met betrekking tot het vervangen van de ketting. Ik heb Matthijs meegegeven hem te vervangen bij het kleinste beetje wantrouwen tijdens het starten…
Het blok wordt gespoeld met BG, en na de oliewissel komt er een toevoeging bij de olie.
EGR/CHIPPEN
Ik kreeg de tip eens na te denken over een chiptuning. Ook dit kan gewoon bij Autoservice Boeser en gebeurt puur softwarematig. Ik zou van 122 naar om en nabij de 150 pk gaan. Hoe kijken jullie aan tegen een dergelijke tuning? Is dit verantwoord? Is er sprake van extra slijtage van onderdelen? Is het goed voor de lange termijn?
Daarnaast kan de EGR uitgecodeerd worden. De ervaring met het EGR systeem in mijn Toledo was niet geheel positief, dus hier heb ik wel oren naar. Graag jullie mening.
LONGLIFE/JAARBEURT
Ik rij tussen de 13000-15000 km per jaar. In de nabije toekomst kan ik waarschijnlijk ook nog eens op de fiets naar het werk dus vervallen mijn kilometers van Zoetermeer naar Den Haag en terug. Ik weet dat er een longlife service van 30.000 of 2 jaar op de Octavia van toepassing is. Met de Toledo was ik 15.000/1 jaar gewend.
Wat is hierin jullie advies? Moet ik de longlife aanhouden of is een jaarlijkse oliewissel op zijn plaats?
Verder ga ik de auto met wat kleine dingen “opleuken”, zoals ik dat in mijn vorige auto ook had. Plannen:
- Rubberen matten origineel Skoda
- Kentekenplaten met dikke letters
- LED kentekenplaatverlichting
- DEFA Alarm (Zo’n antidiefstalpaneel voor de RNS is 200 euro, dus dan investeer ik liever in een mooi alarm)
Misschien:
- Hulpveren van MAD (Ik had ze ook onder de Toledo en kon er werkelijk alles in gooien zonder dat de auto te ver doorzakte aan de achterkant. Het verminderde ook nog eens de slijtage van de dempers zelf.
- Verlichte pookknop van www.innovativcar-tech.de
Het eerste wat ik ga doen zodra hij terug is is hem eerst eens wassen, kleien, polijsten en waxxen met spullen van Meguiar’s. Voor zover ik heb kunnen zien is hij rijkelijk door de krasstraat gehaald…
Hieronder de foto’s waarmee hij te koop stond, en een fotootje van de oude Toledo:
Bijlagen
Laatst bewerkt: