Aanschaf Octavia Combi II 1.4 TSI CAX Elegance Businessline

Rutger0706

Senior Member
Beste mede Skodarijders,

Zoals al aangegeven in het meet&greet forum heb ik vorige week een Skoda Octavia Combi II 1.4 TSI CAX Elegance Businessline uit september 2009 aangeschaft.

Ik zal hier e.e.a. uitdiepen mbt de aanleiding van de aanschaf en de plannen met de auto.

Mijn eerste auto was een Golf 3 1.8 GL uit 1997. Topauto om mee te beginnen, maar later bleek de tellerstand teruggedraaid te zijn en had hij ruim 2,5 ton gedraaid ipv 180.000. Niet dat dat bij dat blok ook maar enig verschil uit maakt, maar toch zat het niet lekker. De Golf ging eruit en er kwam een Seat Toledo 1M uit 2002 met 128.000 km op de teller. In die auto lag een 1.6 16V AZD handgeschakelde 5-bak. Geen snelheidsduivel maar waar wij hem voor gebruiken was dat prima.

Nu de Toledo de deur uit is durf ik nog steeds te zeggen dat het kwalitatief een goede auto was, al heb ik er best wat aan verspijkerd in 4 jaar tijd. In die 4 jaar heeft hij me in Duitsland langs de A3 1 keer in de steek gelaten toen er een schroef afbrak van de EGR klep, nabij de aansluiting met het inlaatspruitstuk. Ik kocht de Toledo redelijk kaal, maar na 4 jaar is hij toch de deur uit gegaan met wat leuke opties zoals originele cruise control, getint glas, 17 inch Audi RS4 velgen van 1 jaar oud, middenarmsteun, xenon verlichting, bluetooth radio, lederen stuur origineel Seat, verlichte versnellingspook van www.innovativcar-tech.de. originele rubberen matten en een origineel Seat soundsystem incl. subw.

Op onderhoud werd nooit bezuinigd. Ik wist wat er de laatste jaren aan vervangen was en wat er aan zat te komen en dat gaf een prettig gevoel. Matthijs Boeser van Autoservice Boeser in Waddinxveen gaf hier een extra impuls aan met zijn uitmuntende service. Voor mij nooit meer een officiele merkdealer. Boeser is VAG gespecialiseerd en heeft ervaring bij merkdealers. Ook de Octavia gaat na het ophalen rechtstreeks naar Waddinxveen om hem direct goed te laten doorlichten door Matthijs. Ik weet niet of dit adres al op het forum bekend was, maar ik kan het een ieder aanbevelen!

Waarom de Toledo weg en een Octavia aanschaffen?
De EGR klep van de Toledo bleef een bron van aandacht. Ik was gestrand in Duitsland, bleef achteraf storingen krijgen op de EGR klep en er traden wat andere kleine irritaties op. Daarnaast rijden mijn vader, moeder en 2 opa's allemaal in een Skoda en zou de vervanger voor de Toledo dan ook een Golf 6 of een Octavia moeten worden.

Waarom dan geen Golf?
Simpel, prijstechnisch werd dat een verhaal van de lange adem en kwalitatief gezien is er werkelijk geen verschil met Skoda. Daarnaast sprak de diefstalgevoeligheid van een Golf 6 met de opties waarmee ik hem dan graag zou willen me niet zo aan.

De proefrit in de Octavia
Tijdens een bezoekje aan Matthijs kwam het ter sprake en bleek er een Octavia te koop te staan bij De Rooij Autotechniek in Moerkapelle. Voor hem een bekende garagist. Men had in het verleden samen gewerkt bij de merkdealer. De Octavia waar het om gaat bleek een luxe uitvoering te zijn met o.a. xenon, climate control, boordcomputer, multifunc stuur, navi, enz enz. Kilometerstand (97000) en vraagprijs waren reden genoeg om te gaan kijken.

De auto stond buiten, onder het stof en zand. De accu was leeg en de navigatie preventief gedemonteerd tegen diefstal. Erg uitnodigend zag het er allemaal niet uit. Tijdens het rijden lieten de remmen ook horen dat er al even niet was gereden. Het feit dat de banden 4-seasons waren gaven daar ook geen positieve draai aan. Al met al leek het geen verkeerde auto en ook de deskundige hand van Matthijs vond dat. Wel even op de ketting letten hoorde ik, dus daar kom ik zo op...

Na afloop ging ik weg met een inruilvoorstel dat me totaal niet aanstond. Een dag later werd ik gebeld of ik terug wilde komen voor overleg. Men had er over nagedacht en wilde mij een aanbod doen.

Eindstand: Ik neem de auto mee voor een mooie prijs, mijn zomerbanden van de Toledo met nog prima profiel worden omgezet op de velgen van de Octavia (de maat komt immers toch overeen), er komt een verse APK op en omdat ik een nette auto inlever vraag ik om de garantie dat ik geen kat in de zak koop.

Via de dealer (Martin Schilder) waar de auto in onderhoud is geweest krijg ik te horen dat er bij hun geen bijzondere dingen naar voren komen omtrent de auto wanneer zij in hun systeem kijken. Daarbij moet vermeldt worden dat de welbekende distributieketting van het TSI blok nooit is vervangen, maar dat er ook geen terugroepactie op dit type van toepassing blijkt te zijn geweest. Via de dealer kom ik zelfs in contact met de vorige eigenaar, die mij de reden vertelt van het wegdoen van de Octavia. Hierbij kon hij bevestigen dat het in zijn bezit een probleemloze auto is geweest. Ik dacht zelfs een tikkeltje spijt te horen…

De toekomst
23-09-15 haal ik de Octavia op. Volgens het onderhoudsboekje is hij dringend aan een beurt toe. Na het ophalen gaat hij dus direct naar Waddinxveen om hem van boven tot onder, binnen en buiten onder handen te nemen voor zover nodig.

Ik ga ongetwijfeld nog tegen dingen aanlopen of op andere ideeen komen, maar dit is wat ik tot nu toe heb bedacht en waar ik jullie hulp wellicht bij kan gebruiken:

KETTING
Bij het starten met de proefrit dacht ik hem even te horen. Volgens De Rooij kwam dat vanwege het lange stilstaan en moest hij op olie komen. Daarna verdween het dan ook. Zodra hij bij Matthijs staat gaat hij luisteren en beoordelen of vervanging noodzakelijk is. Graag hoor ik jullie mening met betrekking tot het vervangen van de ketting. Ik heb Matthijs meegegeven hem te vervangen bij het kleinste beetje wantrouwen tijdens het starten…

Het blok wordt gespoeld met BG, en na de oliewissel komt er een toevoeging bij de olie.

EGR/CHIPPEN
Ik kreeg de tip eens na te denken over een chiptuning. Ook dit kan gewoon bij Autoservice Boeser en gebeurt puur softwarematig. Ik zou van 122 naar om en nabij de 150 pk gaan. Hoe kijken jullie aan tegen een dergelijke tuning? Is dit verantwoord? Is er sprake van extra slijtage van onderdelen? Is het goed voor de lange termijn?

Daarnaast kan de EGR uitgecodeerd worden. De ervaring met het EGR systeem in mijn Toledo was niet geheel positief, dus hier heb ik wel oren naar. Graag jullie mening.

LONGLIFE/JAARBEURT
Ik rij tussen de 13000-15000 km per jaar. In de nabije toekomst kan ik waarschijnlijk ook nog eens op de fiets naar het werk dus vervallen mijn kilometers van Zoetermeer naar Den Haag en terug. Ik weet dat er een longlife service van 30.000 of 2 jaar op de Octavia van toepassing is. Met de Toledo was ik 15.000/1 jaar gewend.
Wat is hierin jullie advies? Moet ik de longlife aanhouden of is een jaarlijkse oliewissel op zijn plaats?

Verder ga ik de auto met wat kleine dingen “opleuken”, zoals ik dat in mijn vorige auto ook had. Plannen:
  • Rubberen matten origineel Skoda

  • Kentekenplaten met dikke letters

  • LED kentekenplaatverlichting

  • DEFA Alarm (Zo’n antidiefstalpaneel voor de RNS is 200 euro, dus dan investeer ik liever in een mooi alarm)


    Misschien:

  • Hulpveren van MAD (Ik had ze ook onder de Toledo en kon er werkelijk alles in gooien zonder dat de auto te ver doorzakte aan de achterkant. Het verminderde ook nog eens de slijtage van de dempers zelf.

  • Verlichte pookknop van www.innovativcar-tech.de
Andere ideeen of toevoegingen aan jullie Octavia’s waar ik nog niet aan heb gedacht zijn welkom en hier ben ik zeer benieuwd naar! Ook kwalen waar ik op moet letten zijn welkom.

Het eerste wat ik ga doen zodra hij terug is is hem eerst eens wassen, kleien, polijsten en waxxen met spullen van Meguiar’s. Voor zover ik heb kunnen zien is hij rijkelijk door de krasstraat gehaald… ;)

Hieronder de foto’s waarmee hij te koop stond, en een fotootje van de oude Toledo:
 

Bijlagen

  • IMG_4807.jpg
    IMG_4807.jpg
    96,1 KB · Weergaven: 53
  • IMG_4808.jpg
    IMG_4808.jpg
    89,9 KB · Weergaven: 53
  • IMG_4809.jpg
    IMG_4809.jpg
    56,4 KB · Weergaven: 51
  • IMG_4812.jpg
    IMG_4812.jpg
    47,6 KB · Weergaven: 47
  • IMG_4816.jpg
    IMG_4816.jpg
    51,3 KB · Weergaven: 51
  • IMG_2914.jpg
    IMG_2914.jpg
    144,7 KB · Weergaven: 46
  • IMG_2932.jpg
    IMG_2932.jpg
    141,5 KB · Weergaven: 47
  • IMG_2954.jpg
    IMG_2954.jpg
    129,8 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Zo, uitgebreid verhaal en goed over nagedacht. Dat is altijd goed. De MAD hulpveren kan ik aanraden, maar ik zie nog niet hoe die slijtage van de dempers kunnen verminderen.
Over de chiptuning: als je het extra vermogen aan gaat spreken, zal dat vanzelfsprekend leiden tot extra slijtage. Echter de vraag is, ga je dat merken, want wanneer heb je voor het laatst een auto met versleten zuigerveren of krukaslagers gehad?
 

Rutger0706

Senior Member
Klopt, het is ook gedeeltelijk uit praktisch oogpunt. Voor die EGR uitcodering moet hij bij het regelapparaat zijn, net als voor een eventuele chip. Ik maak veelal snelwegkilometers tussen Zoetermeer en Den Haag. Regelmatig (max 2 keer per jaar) eens op en neer naar Zwitserland en daar blijft het bij. Van trappen cq continu al het vermogen aanspreken is dus zeker geen sprake, al zal hij onderweg naar Zwitserland zo nu en dan best even 'schoongeblazen' worden zegmaar... ;)

Het gaat mij er dus meer om of het (storings)technisch verantwoord is (trekt de bak het bijvoorbeeld) en hoe de meningen hier verdeeld zijn omtrent het wel of niet preventief vervangen van de ketting bij dit blok (1.4 TSI cax 2009). Meer dan 120 pk uit een 1.4 blok blijf ik bizar vinden... Hoe sterk zijn deze blokken op de lange termijn?

Voor de rest kom ik er wel uit, al ben ik wel benieuwd naar jullie toevoegingen cq ideeen voor de Octavia.
 

ertromp

Forumguru
Ga voor jaarlijks onderhoud als je maar die 12 tot 15K per jaar doet
Gooi er een 5W40 van de juiste specificaties in en je hebt een perfect draaiend machientje
 

ertromp

Forumguru
Het getik bij start kan ook de HD benzinepomp zijn.
Maak jaarlijks de ruimte achter de plastic binnenschermen van de voorspartborden schoon
Kijk goed bij de achterklep naar de Kenteken lampjes of daar geen roest zit
Erg mooie upgrade is het aanbrengen van voetverlichting. Led lampjes en bekabeling daarvoor kost ca 20 euri. Wel veel werk om aan te brengen maar o zo mooi
Vervang als dit niet gebeurd is zsm het Motor luchtfilter. Daar staat volgens mij 120.000km voor maar doe dat echt om de 60K. Een TSI houdt van frisse lucht
 

Rutger0706

Senior Member
Ik ga het allemaal uitvinden. Ben wel benieuwd naar het kettingverhaal en of er nog tips/meningen zijn mbt chippen...
 

Rutger0706

Senior Member
Net bericht vanuit Waddinxveen dat er nu niets mankeert aan de ketting! Ik hou rekening met vervanging in de toekomst maar steek die centen voor nu dus nog ff in m'n zak..!
 

Rutger0706

Senior Member
De auto is inmiddels klaar bij Autoservice Boeser. Goed onder handen genomen voor zover nodig. De ketting bleek op dit moment niets te mankeren. Gewoon in het achterhoofd houden dus.

Er blijkt niet eens een EGR in te zitten dus wegcoderen hoeft niet eens. Al met al valt het dus reuze mee. Chippen denk ik nog even over na... Eerst de auto even leren kennen, al wil ik er niet te lang mee wachten mocht ik besluiten het wel te doen.

Binnekort gaan we sowieso voor een DEFA alarm.

Ik had nog wat vragen die hier wellicht beantwoord kunnen worden:
- Hoe is jullie ervaring met superskoda.com?

- Waar moet ik rekening mee houden met het installeren van LED dagrijverlichting en LED kentekenverlicting ivm Canbus?

- De originele xenonlampen in mijn auto.. 4000, 6000, of 8000K?

- Ik kwam gister ergens op het forum een ludieke vorm van bescherming van de achterbumper tegen bij de achterklep. Er was folie op aangebracht en naar mijn weten was dat amper te zien, maar dus toch beschermd. Ik kon het zo gauw niet meer vinden. Kan iemand me naar dat topic verwijzen? Ik ben er nog niet uit of ik zoiets doe of een originele strip van superskoda.com

- De display in de boordcomputer is Engelstalig. Is dit te veranderen/upgraden naar Nederlands? Is er iemand op het forum die dat kan?

- Ik kwam in een ander topic al wat zaken tegen die met VCDS kunnen worden geprogrammeerd. Is daar een overzicht van te krijgen met de coderingen erbij?

- Euro 95 of 98 tanken? Wat raden jullie aan?
 

GJ M

Forumguru
Mooi complete auto! :thumbsup:

Wat betreft een lijst met de coderingen voor vcds, of deze. Of bepaalde dingen mogelijk zijn weten @ertromp en @Antera vaak.

Voor led verlichting moet je goed kijken dat ze inderdaad canbus proof zijn.

Ervaringen met superskoda heb ik zelf niet, maar wat ik lees zijn de ervaringen goed.

Met de bescherm folie, bedoel je deze post?
 

ertromp

Forumguru
- Waar moet ik rekening mee houden met het installeren van LED dagrijverlichting en LED kentekenverlicting ivm Canbus?

Weerstanden

- Ik kwam in een ander topic al wat zaken tegen die met VCDS kunnen worden geprogrammeerd. Is daar een overzicht van te krijgen met de coderingen erbij?

http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html en zoek daar maar eens op octavia 1Z

- Euro 95 of 98 tanken? Wat raden jullie aan?

Echte 98 (BP ultimate) of zelfs brandstof met een nog hoger octaangehalte (als je vlak bij DLD woont dan de ARAL 102)daar houdt een TSI wel van.

En de overige vragen zijn al beantwoord zie ik :D
 
Bovenaan Onderaan