Aanschaf Octavia combi benzine of mhev

Skodaatje1980

Actief lid
Goedemorgen allemaal,

Sinds enkele dagen volg ik dit forum omdat we wel toe zijn aan een andere auto.

Volkswagen golf 6 Variant (2012) 1.6 TDI

Bijzonder fijne auto en enorm van genoten (doen we nog steeds) maar de kosten aan de wegen blasting elke maand (€142!) rijzen wel echt de pan uit. Ik rij 5 dagen per week 120 km heen en weer voor mijn werk en dan een keer met het gezin op vakantie in de zomer en wat uitjes door het jaar heen. Laten we zeggen 35.000km per jaar dan.

We hebben zonnepanelen en de eerste gedachte ging dan ook uit naar een elektrische auto maar nu 2026 eraan zit te komen en grotendeels je voordeel gaat verliezen als je voor elektrisch kiest ben ik enorm gaan twijfelen.

Morgen ga ik een proefrit maken in een Skoda Octavia Combi 1.0 e-tsi mhev uit 2022. Met automaat

Diesel kies ik in ieder geval niet meer dat is niet meer te betalen, alleen benzine is een optie maar waarom geen mhev? Je bespaard toch een kleine 10% brandstof op een tank heb ik gelezen. Het is vrijwel overal 80/100km weg van huis naar werk dus ik zal af en toe eens 120/130 rijden tijdens andere ritjes.

We willen in de nieuwe auto minstens wel weer 8-10 jaar rijden aangezien de immens hoge aanschaf prijs van een auto. Waar we toen nog €11.000 voor deze fijne auto betaald hebben gaan we nu richting de €23k voor de volgende!

Zouden jullie ook een mhev versie kiezen boven de benzine of juist niet? Alle tips en ervaringen zijn erg welkom.

Ben vooral heel benieuwd naar de proefrit morgen
 

Tukkerdad

Actief lid
Ik heb zelf de 1.0 mhev met dsg,, belvalt uitstekend. Als t om verbruik gaat, begrijp ik uit stukjes op internet dat dat niet zóveel zou schelen.
 

Bakkertje

Forumguru
Hoe zit het met het gewicht van de 2 versies?
Het zou me niet verbazen dat de mild hybrid zwaarder is en daarmee net een schaal hoger uitkomt qua belasting?
Maar geziens je kilometers haal je dat er wel uit lijkt me..
 

jongetje

Forumguru
De mhev is "gewoon" een benzine auto, je kunt geen cm elektrisch rijden zoals met bijv. een corolla wel kan. Die 600Kwh accu is echt puur voor in theorie wat energie om de auto "aan" te laten met uitrollen (dan gaat namelijk de motor uit in de D stand). Maar als ik voor een verkeerslicht sta dan gaat de motor na een tiental seconden alweer aan.
Ik geloof iig niet dat je 10 procent bespaart tov een normale 1.0 motor. Zeker niet met zoveel snelweg km's.

Verder is er weinig keuze, de handbak is een gewone benzine en de automaat de mveh.
 

Sneeuwwitje

Senior Member
op stukken waar je regelmatig snelheid moet minderen zal het 0.6kWh accuutje wel iets helpen. Rij zelf met een 1.5mhev, die is best zuinig, maar als je van een 1.6tdi komt zal het wel tegenvallen. Een iV zou ook nog een optie kunnen zijn. Zolang er nog salderen is en je stroom over hebt goedkoop rijden. Denk dat je met dat aantal kilometers het verschil aan wegenbelasting golf tdi tov octavia benzine weer kwijt bent aan extra kosten benzinekosten (iets hoger verbruik en literprijs)
 

1983jeroen

Forumguru
Om alleen te besparen zou ik het niet doen als de Golf nog prima is.
Ben zelf 2 jaar terug overgestapt van diesel naar benzine en rijd ook 35.000 per jaar.
Benzine is dan echt niet goedkoper. Brandstof is duurder en je komt minder ver per liter.
Denk dat het daardoor ongeveer gelijk is qua maandelijks kosten.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ik had 8 maanden een Hyundai 1.0 automaat met 48 volt mhev systeem.
Technisch perfect maar met gelijk rijgedrag over gelijke snelweg zeker niet zuiniger dan de Scala 1.0 DSG business.
Met de Scala heb ik zelf op de boordcomputer 1:24 gehaald toen het doodstil op de snelweg was. Dus met ACC kon ik in één keer over 180 km doorkachelen zonder ingrijpen. Normaal was 1:20 haalbaar tegenover de Hyundai Bayon 1:18.

Maar mss is Skoda beter, dat kan ik niet beoordelen.

Grtsss
 

Skodaatje1980

Actief lid
op stukken waar je regelmatig snelheid moet minderen zal het 0.6kWh accuutje wel iets helpen. Rij zelf met een 1.5mhev, die is best zuinig, maar als je van een 1.6tdi komt zal het wel tegenvallen. Een iV zou ook nog een optie kunnen zijn. Zolang er nog salderen is en je stroom over hebt goedkoop rijden. Denk dat je met dat aantal kilometers het verschil aan wegenbelasting golf tdi tov octavia benzine weer kwijt bent aan extra kosten benzinekosten (iets hoger verbruik en literprijs)

Met mijn 1.6 TDI rij ik rond de 1000km op een tank. Ongeveer 55 liter inhoud meen ik. De wegen belasting is drastisch lager dan benzine ik ga van €140 per maand naar €70. De brandstof kosten ja benzine is duurder dan diesel maar het verschil in de mrb is groter.

De auto is nog prima maar er komt wel een reparatie aan van dik €1000/1500 (remschijven) etc.. als we nu een auto zouden aanschaffen hebben we die kosten niet meer.

Naarmate 2026 dichterbij komt gaan mensen wellicht veel minder ev’s aanschaffen omdat de mrb eraan komt en die liegt er niet om. En dan gaan mensen dus veel meer niet-elektrische auto’s kopen waardoor de prijs weer zal gaan stijgen van benzine/hybride.

Dus ik denk dat het voor ons wel het juiste moment is en aangezien ik geen diesel meer ga doen (wil er minimaal 8 jaar in rijden) zal het toch een benzine variant gaan worden.

+- €25.000 voor een vrij nieuwe occasion is voor heel veel mensen immens veel geld, en dus ook voor ons. Het moet een goede investering zijn voor 8-10jaar want voordat we dat bedrag weer bij elkaar gespaard hebben zijn we ook wel weer heel wat jaren verder ;)
 

Bakkertje

Forumguru
@Skodaatje1980 voor phev's geldt tot 2026 dat je 50% korting krijgt op de belasting, die vervalt dan ook. Dus ook die auto's wordtn wellicht minder interessant op de 2e hands markt. Ik rijd er zelf 1 en weet dat mijn belasting met 30 euro per maand omhoog gaat. Dat weegt nog steeds niet op tegen de uitgespaarde brandstof (ik rijd met, veel stekkeren, met gemak 1 op 40).
Dan rijd ik wel relatief korte stukken tot zo'n 45 km (woon-werk).
 

Skodaatje1980

Actief lid
Proefrit gehad! Heerlijke auto en die automaat is superfijn. Sport onderstel is ook leuk om een keer gebruik van te maken want hij trekt dan wel heel snel op! Maar hoe zit het met het verbruik? Iemand met deze 1.0 mhev motor die me kan vertellen hoeveel km je ongeveer kunt rijden met de tank van 45 liter?

Ik probeer daar nog even een beeld van te schetsen. Ik haal nu met de diesel 1000km op een tank van +-55 liter.

Excuses ik zie dat er al een topic over is.
 

Skodaatje1980

Actief lid
Gekocht! Trekhaak moet er nog onder en ze gaan de banden achter wisselen naar voren. Voor 4mm profiel nog en achter meer dus die omwisselen dan kan ik nog ruim een jaar erop rijden (all seasons 16”)

Zodra hij er is zal ik me voorstellen en verslag doen! Erg veel zin in! Super veel plezier gehad aan de Vw golf maar nu tijd voor de Skoda
 

MY00

Senior Member
Proefrit gehad! Heerlijke auto en die automaat is superfijn. Sport onderstel is ook leuk om een keer gebruik van te maken want hij trekt dan wel heel snel op! Maar hoe zit het met het verbruik? Iemand met deze 1.0 mhev motor die me kan vertellen hoeveel km je ongeveer kunt rijden met de tank van 45 liter?

Ik probeer daar nog even een beeld van te schetsen. Ik haal nu met de diesel 1000km op een tank van +-55 liter.

Excuses ik zie dat er al een topic over is.
De tank is iets groter dan 45 liter volgens mij. Indien er alleen 100 wordt gereden op de snelweg en het is rustig ga je richting de 1000 kilometer. Meestal rijden wij ronde de 850 kilometer met een tank.

Gefeliciteerd met de aankoop.
 

JeSko

Forumguru
Gefeliciteerd met je mooie aanwinst, die bandenwissel zou ik echter niet maken, de banden met het meeste profiel dienen achteraan te liggen, ookal denken heel veel mensen dat het andersom is.

 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Skodaatje1980

Actief lid
Waarom dan? Ze zeiden dat je juist voor het meeste profiel moet hebben omdat het daar het hardst slijt. Daarom mijn verzoek om ze om te wisselen. Maar jij zegt van niet?
 

JeSko

Forumguru
Staat in het artikel ..

"Als we alles afwegen dan heeft wat ons betreft de beste banden op de achteras de voorkeur. Een achterwielslip (overstuur) is heel wat moeilijker te corrigeren dan een voorwielslip (onderstuur). Daarom verdient het aanbeveling de beste banden achter te monteren. Daarbij komt ook dat het gedrag van de banden op de vooras eerder signalen aan de bestuurder afgeeft over gebrek aan grip, dan de banden op de achteras.

Een auto met de beste banden vóór geeft op het stuur en in de pedalen een (schijn)veilig gevoel waardoor al snel harder wordt gereden dan voor de achterbanden verantwoord is. Als de achterzijde dan uitbreekt is er vaak geen redden meer aan.

Stabiliteit

Natuurlijk zijn er ook situaties die in het voordeel spreken van de beste banden vóór, maar doorslaggevend is toch het zoveel mogelijk voorkomen van de achterwielslip.
Het is verstandig om banden bij een groot verschil in profieldiepte tijdig te vervangen, want nóg beter dan de beste banden op de achteras, is óók goede banden op de vooras."
 

Skodaatje1980

Actief lid

Allereerst bedankt voor het meedenken! Ik ben geen kennen en moet het dus doen met expertise van jullie kant en die van de garage. Zojuist dit verhaal nog voorgelegd en ze zeiden dat dat ook een optie is. Het is alleen wel een voorwiel aangedreven auto en dus slijten de banden daar het hardst. Bij optrekken etc is worden de voorbanden dan het eerst belast. Er zit nog 4 mm op en achter 6/7. Ik laat het eerst zo dat we dus de banden met meeste profiel voor plaatsen en achter de 4mm. Zodoende kan ik iets langer rijden met deze set zodat ze gelijkmatiger slijten.

Mocht ik het toch anders willen moet ik dat tijdig laten weten, dus ik slaap daar nog een nachtje over.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

1983jeroen

Forumguru
Gefeliciteerd!
Met 35.000 per jaar zou ik sowieso afstappen van de all season banden.
Heb er qua slijtage slechte ervaringen mee. Dan is het dus prima om ze eerst alle 4 op te rijden en dan een setje goede (zomer en winter) banden te kopen
 

Sneeuwwitje

Senior Member
En als je er bijvoorbeeld mee op wintersport wilt moeten ze bij 4mm al vervangen worden om ze als winterband te gebruiken. Dan zijn de voorbanden al op.
 
Bovenaan Onderaan