Aanschaf Fabia RS

Status
Niet open voor verdere reacties.

rocket

Senior Member
Hallo forummers ik heb een vraag; Waar op moet moet ik op letten bij de aanschaf Fabia RS heb er een gezien met bijna een 100000 km op de teller
alvast bedankt

Groeten

Edwin
 

joergarms

Senior Member
Betere vraag, waar moet je NIET op letten. Die auto heeft dus al een ton gedraaid, das voor een tdi opzich geen probleem, maar het grote vraagteken zet ik altijd bij HOE die km's gemaakt zijn. Een RS is toch een beetje een scheurijzer, hoe is de eigenaar met de motor omgegaan, wel goed warmgereden en dan pas planken, of direct de straat uit al op het gas. Is de koppeling en versnellingsbak niet mishandeld?
Onderhoudshistorie?? Beste kun je sowieso met een deskundig iemand eens gaan kijken, luisteren en rijden. Hoe start de auto, braakt ie blauwe/ zwarte of witte rook uit, loopt ie niet te rauw.
Kijk ook of het geen schadeauto is, vloermatten in de kofferbak eruit trekken, in de motorruimte kijken naar eventuele vervormingen. hoe lopen de naden van de deuren?? Is er gerookt in de auto?
Zo kun je een enorme waslijst opstellen van punten, maar vanaf foto's kun je niet goed oordelen, ga naar die auto toe, trek het kenteken na enz.

Veel succes, hou ons op de hoogte.
 

Fabia

† In Memoriam
Hoe zit de binnenkant er uit, hoe ziet de pook er uit, hoe zien de stoelen er uit. Dat is al vaak een eerste indicatie van de status van de auto.
 

neoproject

Actief lid
Ik heb eens gelezen dat je aan de voorruit ook wel wat kan zien (tenminste als die niet vervangen is geweest. Daaraan zou je kunnen zien of een auto effectief 200000 of 100000km heeft gereden. Ik vermoed aan de putjes en ongaafheden op de ruit.
 

joergarms

Senior Member
Ik heb eens gelezen dat je aan de voorruit ook wel wat kan zien (tenminste als die niet vervangen is geweest. Daaraan zou je kunnen zien of een auto effectief 200000 of 100000km heeft gereden. Ik vermoed aan de putjes en ongaafheden op de ruit.

Gaat deels op, dat is net als steenslag, iemand die altijd netjes afstand houdt krijgt zoiets minder, maar dat betekent nog niet dat de auto technisch gezien verder ook netjes behandeld is.
Maar het kan soms inderdaad wel een indicatie zijn.
 

Wallie

Lid
Ik heb eens gelezen dat je aan de voorruit ook wel wat kan zien (tenminste als die niet vervangen is geweest. Daaraan zou je kunnen zien of een auto effectief 200000 of 100000km heeft gereden. Ik vermoed aan de putjes en ongaafheden op de ruit.
Lijkt me nou niet echt een indicatie, die van mij is al 2x vervangen in 128.000km...
 

Gieliovd

Forumguru
Tja... waar moet je op letten. Dat is al zoveel behandeld op allerlei fora.... de standaard vraag.

Waar moet je op letten? Dat je zonder kennis niet een auto probeert te beoordelen, daar moet je op letten.

Heb je er geen feeling voor, dan kan niemand het je uitleggen.

Klinkt beetje cru, maar goed zo is het.

Natuurlijk heb je de standaard dingen... let op de slijtagedelen welke je een indicatie geven van de gesteldheid... schade, oliepeil, bekleding, krassen... pluimen, stinken, hoe loopt de motor, hoe is de koude start, transmissiespeling, noodrem, afwijking, stuurstand, sporing....
 
Hallo rocket,

toen ik je bericht las dacht ik eraan je mijn mooie RS met 75000 km op de teller aan te bieden. de auto is zwart en 4 jaar oud. ik heb hem in apeldoorn bij een dealer gekocht
reden hem te verkopen is het feit dat ik een leaseauto heb. ik vind het een beetje zot om er twee autos op na te houden. Maar ja, als je er een keer in hebt gereden ben je aan deze auto verslaafd... dus doe ik dat toch maar niet.

in plaats daarvan geef ik je liever wat tips bij de aanschaf van de RS.

De RS is een auto die niet makkelijk verkoopt. end as zonde want het is de beste auto waar ik ooit in hrb gereden. het is een goed idee om te vragen of na te gaan hoe lang de auto al in de verkoop staat. en waarom de verkoper er vanaf wil.
de RS is een zeer snelle auto. er is dus sportief in gereden, punt. de vraag is hoe sportief.
in mijn geval zijn er vooral snelwegkilometers mee gemaakt. relatief constante snelheid met een mooi gelijkmatig toerental. maar ook ik heb er af en toe sportief mee gereden. daar nodigt die auto gewoon voor uit.

de motor zelf is oersterk en kan wel tegen een stevige behandeling. let op indicatie voor eventuele schade (ik kan je wel eenpaar tips geven) en let op eventuele rare motorgeluiden tijdens de proefrit. maak altijd een proefrit, waarbij je ook een stukje provinciale weg of snelweg pakt.

let op dat de RS een auto is met een sportieve vering en sportieve banden (205/45 R16). Dit betekent dat de banden meer geluid maken tijdens de rit dan normale banden. ook kun je hieraan horen of de banden slijtage vertonen.

ik hoop dat deze informatie je verder helpt. ga anders een keertje langs bij versluis in zoetermeer. die hebben een mooie rode RS te koop staan voor een leuke prijs.

ik hoop dat je een mooi exemplaar koopt waar je veel plezier van beleeft. neem hem een keertje mee naar duitsland. de weggetjes bij Altenahr zijn aan te raden. en pik ook een stukje Nürburgring mee!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan