Aanschaf Fabia III

Hoi allemaal,

Zoals in mijn voorstelpost aangegeven ben ik op zoek naar een mooie Fabia III Combi voor maximaal 12.500 euro (inclusief inruil huidige auto). Ik hoop er zo'n 10 jaar zonder al te veel groot onderhoud mee te kunnen rijden (ong. 10.000 km/jaar). Vandaar dat ik zoek naar een ex-lease-auto met 1 of 2 eerdere eigenaars.

Mijn eisen:
- Geen import
- 2018 of jonger met maximaal 120.000 op de teller (wat is belangrijker?)
- 1.0 TSI
- Ik ben gecharmeerd van de 'Clever'-uitvoering en alle bijbehorende extra's
- Achterbank in delen opklapbaar
- Carplay
Verder is een trekhaak leuk (anders laat ik hem er ooit later zelf onder zetten). Maar niet essentieel.

Ik heb een paar occasions in het vizier maar zou een second opinion erg op prijs stellen... Het is de eerste keer dat ik een occasion ga kopen dus ik weet niet zo goed waar ik op moet letten. Het gaat me met name om de afweging leeftijd - kilometerstand. Ook natuurlijk onderhoudshistorie, ervaringen/indruk. Ik heb wel al zelf wat plusjes en minnetjes toegevoegd per advertentie.

Zouden jullie eens kunnen meekijken?

Dank en groet,
Koen


https://www.autovanduinen.nl/occasions/?url=https://voorraad.autovanduinen.nl/occasion/skoda/fabia/combi-10-tsi-clever/occ19489613-b92174d7
+ Laatste onderhoud net uitgevoerd
+ Zakelijk 1 eerdere eigenaar
- Leeftijd vs. kilometerstand

https://www.muysautos.nl/occasions-kopen/38100238
+ Goed onderhouden
+ Veel extra's
+ Prijs
- 3 eigenaars zakelijk

+ Leeftijd
+ Onderhoud net geweest
- Prijs

https://janvanveenautos.nl/occasion...si-clever-climate-control-parkeersensoren-dab
+ Leeftijd en kilometerstand beide relatief laag
+ Prijs
+ Deze dealer heeft nog meer Fabia's staan onder de 12.500
- Garantie/beurt exclusief
 

1983jeroen

Forumguru
Ik zou vooral naar opties en kleur kijken en uiteraard de algehele staat van de auto. Qua kilometers ontlopen ze elkaar weinig.
Climate control zou ik bijvoorbeeld niet meer willen missen, net als cruise control.

Die laatste staat zo te zien op niet originele velgen (niet erg, maar niet zo fraai vind ik) en heeft zeer waarschijnlijk hulpveren omdat die achter wel heel hoog staat. Als je er geen zware aanhanger achter gaat hangen zou ik die extra veren laten verwijderen.
 
Dankjewel. Dus volgens jou geen evidente addertjes onder het gras? Ik kan het maar moeilijk inschatten.
Nu je het zegt, de laatste auto staat vrij hoog. 15 inch lichtmetalen velgen, staat erbij. Is dat niet standaard bij deze uitvoering?
 

1983jeroen

Forumguru
15 inch zou best kunnen, maar het design lijkt mij een after market velg.
Is niet erg verder hoor. Maar vind deze zelf echt niet mooi bij de auto.
Deze heeft wel climate control zag ik.

Ik heb afgelopen jaren een paar keer een occasion gekocht. Heb er ook niet veel verstand van. Vooral gekeken naar de juiste opties, mooie leeftijd/kilometerstand in combinatie met de prijs. Ter plaatse altijd wel kritisch geweest op de uiterlijke staat ook, maar daar geeft de 1 helemaal niets om en ik vind het wel belangrijk dat hij als nieuw is voor zover redelijk voor de leeftijd.

Veel dealers adverteren zonder garantie. Houdt daar rekening mee.

Heb de 1.0tsi gehad. Fijne motor, maar wel rond deze kilometerstand de waterpomp laten vervangen. Weet niet of dat voor de 95pk versie ook een gevoelig punt is?
 
Geen idee hoe het zit met de waterpomp. Maar om die reden vind ik het aantrekkelijk om een auto te kiezen die is geleased en - indien mogelijk - recent onderhoud heeft gehad. Mocht de waterpomp aan vervanging toe zijn geweest, dan zou dat daarmee zijn verholpen.

Vaak kun je garantie wel bijkopen. Maar soms ook weer niet. Doorzichtig is het allerminst.
 

1983jeroen

Forumguru
Bij mij zat garantie in de prijs evenals onderhoud. Van dat laatste had ik alleen de kleine lettertjes gemist. Minimaal 15.000km onderhoudsvrij stond er waardoor ik de olie nu eerder moet laten vervangen dan de eerstvolgende beurt...
 

Pindasaus

Forumguru
Als de leasemaatschappij het goed heeft gespeeld, zijn hun auto's nét toe aan onderhoud op het moment van verkoop. 15" velgen zijn dan het gunstigst, want de bijbehorende banden zijn aanzienlijk goedkoper dan in 16" of 17". Overigens heb ik in meerdere Fabia 3's proefgereden en eentje sprong eruit - die voelde versleten. Dat was de auto met trekhaak.

Als aanvulling op de proefrit, zou je een aankoopkeuring uit kunnen laten uitvoeren.

Laat je geen afleverpakket aansmeren, als je dat niet wilt. Voor consumenten moet worden geadverteerd met de prijs inclusief alle onvermijdbare kosten. Enige vorm van garantie heb je altijd, want een product moet conform zijn.
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel.
Betekent het “100% onderhouden”-keurmerk daar nog iets in, @Pindasaus? En er is een auto bij waar bij staat dat hij pas zo'n 6000 km geleden onderhoud heeft gehad (3e link). Dat lijkt me dan mee te tellen.

En hoe 'voelt' een auto versleten, vraag ik me af? Ik heb echt geen idee waar ik op zou moeten letten.
 
Laatst bewerkt:

Pindasaus

Forumguru
Ik weet niet wat zo'n keurmerk betekent. Een ex-leaseauto is over het algemeen dealeronderhouden. Voor de staat van onderhoud zou je een uitdraai van het (online) onderhoudsboekje kunnen vragen. Een eventuele aankoopkeuring geeft ook informatie (banden, remmen, uitlaat) en de meneer die dit uitvoert kan je helpen om het onderhoudsboekje te interpreteren.

Bij de 'versleten' auto voelde de aandrijflijn versleten. Een zacht rrrrr-geluid dat gepaard gaat met trillingen bij elke 'r'. Alsof de tandwielen of homokineten speling hebben (?). Als je erin rijdt, merk je het wel.
 
Laatst bewerkt:

Herperduin

Forumguru
Ik weet nog een Fabia maar wel met meer kilometers en dus ook goedkoper. 12 maanden Bovag garantie en uit eigen ervaring een prettige en betrouwbare garage. Wellicht een optie. Mocht je er vragen hebben over hebben dan laat maar weten.
Van de laatste dealer die jij opsomt weet ik dat laatst iemand ook heel tevreden was over aflevering en service.
 

Arjan1985

Senior Member
Probeer in minimaal 2 of 3 van je geselecteerde opties proef te rijden. Dan kun je het verschil ook merken in rij gedrag.
Soms kan een auto op papier de juiste zijn maar ga je rijden valt het soms tegen.
Ook probeer ik op de foto’s dik in te zoomen en nog eens heel kritisch te kijken. Je gaat dingen zien die je eerst niet zag.

Ik heb de garage gebeld waar m’n auto in onderhoud geweest was. Die konden zo opsommen wat het laatste onderhoud was.

Eerste advertentie is al van de site. Wellicht verkocht?

Had je die deuk gezien in die laatste advertentie?

IMG_5199.jpg


Die auto rijders heeft weinig moeite genomen wat meer foto’s te maken. Ik zie er maar stuk of 8. En de bekleding vind ik wat ingezakt. Puntje om wat van de prijs af te halen.

IMG_5200.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zouden de geoefende ogen nog eens kunnen meekijken?

Ik vind deze zwarte Fabia erg interessant. Relatief duur vwb leeftijd (2018), maar met facelift en voor mij de sweet spot tussen leeftijd, kilometers, opties en garantie.

Dank alvast!


Zoals @Herperduin al opmerkte zou ik voor deze prijs ook naar een Scala kunnen kijken. Iets minder kofferbak ten gunste van de beenruimte achterin, absoluut. Maar de betaalbare Scala's zijn vaak basismodellen, die ik - ondanks de jongere leeftijd - toch wat spartaans vind ogen qua opties (geen bluetooth en cc). Bovendien zit hij net in een andere belastingschaal. Maar ik word graag overtuigd.
 
Laatst bewerkt:

1983jeroen

Forumguru
Lijkt mij een mooie auto.
Scheelt een hoop geld dat er al een trekhaak onder zit. (Al is dat ook een mooi item om mee te onderhandelen)
Als alle opties er op zitten die je wilt en zwart geen bezwaar vind zou ik gewoon eens gaan kijken.
Weet niet of de prijs hoog is voor een Fabia.
Of het redelijk is hangt natuurlijk ook af van de algehele staat van in- exterieur.
Ben zelf wel bereid iets meer te betalen voor een echt keurig exemplaar
 

Arjan1985

Senior Member
Ik sluit me aan bij @1983jeroen. Super mooie bak. Ik heb geen dingen kunnen vinden met inzoomen.
Enige dat opviel was een bijna lege benzine tank en een wat smoezelige achterbak.

De prijs kun je zelf checken via marktplaats of andere sites door te filteren op type Fabia, jaartal en kilometers (bepaalde bandbreedte).

Ik zou tijdens het kijken/rijden die opties controleren waar mee wordt geadverteerd. Zitten ze er wel op, etc.

Succes!
 

higgy

Forumguru
Weet je zeker dat je voor de 1.0 gaat? Ben je een rustige rijder en bereid op tijd onderhoud te laten plegen?
 

Tees

Donateur
De 1.0 TSI ligt ook in de Octavia, en er rijden er hier genoeg mee met een caravan erachter. Lijkt me dat die voor de Fabia prima voldoet. En bovendien een blok met zeer weinig bekende problemen. Ik zou 'm zo in m'n Octavia leggen ;)
 

1983jeroen

Forumguru
De 1.0 is in ieder geval een super zuinige motor. Ik heb hem te kort gehad om iets over betrouwbaarheid te zeggen.

Heb nu de 1.5, maar die is stukken minder zuinig. Als ik dat vooraf had geweten had ik misschien toch weer een 1.0 genomen met DSG.
 

EdK

Forumguru
Nagenoeg dezelfde gehad !
Had alleen nog stoelverwarming erop zitten
En 3 pittertje 1000cc is echt een fijn blokkie
Heb alleen zeer snel de fabrieksupdate bij VAG Techniek erin laten zetten
Heb je net wat meer PK's en Nm waardoor het nog geen racemonster is maar net even soepeler rijd
En ja wat erg fijn is als het er niet standaard in zit is een vast reserve wiel
En anders misschien uit onderhandelen....
En de prijs ? Ja het zijn de prijzen die men momenteel er voor vraagt, maar goed je kunt altijd nog kijken wat je er nog vanaf kunt krijgen
 
Bovenaan Onderaan