Aanschaf Fabia II 1.2 TDI

hars73

Nieuw lid
Mijn eerste post hier... Op dit moment rij ik een Ford Focus 1.6 TDCI uit 2007 die ik wil gaan vervangen door een iets compactere, jongere en zuinigere station, aangezien ik binnenkort weer meer woonwerkverkeer heb (nu zo'n 15.000km per jaar, straks zo'n 25.000/27000km per jaar). Ben inmiddels zo'n 1.5 jaar geleden gescheiden, dus heb niet zomaar even in korte tijd een paar duizend euro extra op de plank liggen helaas. Dus mijn zoektocht naar auto's is redelijk beperkt.

Hierbij kwam ik uiteraard bij de Skoda Fabia GL, Seat Ibiza ST en Renault Clio. De Skoda Fabia 1.2 TDI heeft hierbij mijn voorkeur vanwege meer ruimte binnenin de auto, meer dan voldoende keus op de 2e handsmarkt en vrij lage aanschafprijzen. Ik zoek een Fabia Station voor een prijs rond de 6.500-8.000 euro.

Ik heb in het forum inmiddels al allerlei topics gelezen en weet ongeveer welke issues er met dit model kunnen voorkomen. Vooral de EGR is volgens mij een veel voorkomend issue. Heb trouwens ook op mijn Focus al een keer de EGR klep laten vervangen, dus het is niet perse een VAG issue. Ik heb verder zelf eigenlijk niet veel technische kennis wat auto's betreft, dus moet het doen met kennis van anderen of garages.


Maar ondanks alle topics heb ik toch nog wel wat vragen:

1. Ik zal uitkomen op een Fabia uit bouwjaar 2010-2012 waarschijnlijk. Ik zie km standen van zo'n 80.000-125.000km. Wat is verstandig om te doen? Een auto uit 2010 met 80.000 heeft vermoedelijk kleinere stukjes gereden, dus motor en roetfilter meer vervuild? Maar met een km stand van 80.000 kan ik in vergelijk met 125.000km natuurlijk weer zo'n 2 jaar extra rijden.

2. Welke verplichte/grote onderhoudsissues zouden er uitgevoerd moeten worden zo rond de 100.000km? Dus waar moet ik op letten wat er al uitgevoerd is, zodat ik niet binnen 10.000km alsnog een hele dure verplichte onderhoudsbeurt moet uitvoeren.

3. In het onderhoudsschema van mijn Focus moet ik elke 120.000km het roetfilter verplicht vervangen. Hoe zit dat met de Fabia? Zit deze in een verplicht onderhoudsschema?

4. Als ik een Fabia ga aanschaffen heb ik het plan om hem bij VVT in Marum te laten tunen naar 100PK en de EGR uit te laten schakelen. Hiermee zou ik de EGR issues in ieder geval kunnen voorkomen. Is dit verstandig om te doen, heb nog nooit een auto laten tunen?

5. Ik zie Fabia's met 2 verschillende soorten boordcomputerschermpjes in het dashboard. Soms een half groen schermpje, maar soms ook een groter zwart schermpje met witte letters. Waar komt dit verschil vandaan? Uitvoering? Of bouwjaar?


Vermoedelijk komen er nog wel meer vragen de komende tijd.. maar voorlopig is dit even wat ik nu op dit moment kan bedenken.
 

CDK

Forumguru
Voor wat betreft puntje 3 en 4.... Tunen en EGR wegschrijven zou ik zeker doen, zeer waarschijnlijk kan je ook probleemloos het roetfilter leeg laten halen en daarna weer terug plaatsen. In dat geval ben je van veel ellende verlost ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zie Fabia's met 2 verschillende soorten boordcomputerschermpjes in het dashboard. Soms een half groen schermpje, maar soms ook een groter zwart schermpje met witte letters. Waar komt dit verschil vandaan? Uitvoering? Of bouwjaar?
Nee, dat was een optie tegen meerprijs (althans in 2011 toen ik de mijne kocht).
Ik zou daar te allen tijde de voorkeur aan geven, tenzij je er een met groen schermpje treft die verder wel hééél erg mooi is.

Ik heb voor de (zwarte) "maxidot" gekozen omdat je daarmee nuttige informatie voor kunt zetten die je bij het groene schermpje niet te zien krijgt.
Ik heb standaard het actuele verbruik voorstaan, maar als ik de caravan (1000kg) erachter heb dan wissel ik dat zeer regelmatig af met de olietemperatuur. Met het verbruik in combinatie met het toerental kan ik bv. realtime zien of de weg soms stiekum iets begint te klimmen en zo beter bepalen of het tijd is om terug te schakelen voordat ik te veel snelheid heb verloren. De olietemperatuur is voor mij (ook zonder caravan trouwens) maatgevend bij de vraag of bij een stop na een snelwegrit (bv. bij tankstation of pauze) de motor al uit kan. Ik laat hem altijd draaien zolang de olie 100 graden of meer is; bij 99 mag-ie uit.

Alvast nog een tip: bedenk dat (in ongetunede staat) vanaf ca. 1750/1800 toeren minstens 80% van het maximumkoppel beschikbaar is. Da's handig om te weten als hij er flink aan moet trekken (bergen, caravan): zodanig opschakelen dat je in de volgende versnelling niet beneden die 1800 toeren terechtkomt, dan heeft-ie het 't beste naar z'n zin.

De mijne (nog niet te koop) is nu bijna aan 140.000 km, geen motorische narigheid van betekenis ondervonden. EGR heeft zich nog niet gemeld, roetfilter ook niet. Gebruik is afwisselend: ritten variëren van incidenteel 2x 4km, vaker 2x 10 à 15km, maar vrij regelmatig ook 100 tot 250 km in één keer, met meestal geruime tijd zo'n 120-125 km/u (gps) op de cruisecontrol. Vermoedelijk is dit voldoende om het roetfilter goed schoon te houden - ik heb althans nog nooit daarvan zelfs maar een lampje zien branden.
('t Zou natuurlijk ook kunnen dat de dealer dit als extra service al bij de afleverbeurt had leeggehaald... ;) ...maar dat zal toch wel niet?)
 

hars73

Nieuw lid
Een caravan zal ik niet gaan trekken. Mijn ritten zullen voornamelijk dagelijks 2x 37km snelweg zijn met hier en daar een keer kortere ritjes voor boodschappen of m'n kids naar school brengen oid.

Vakantie's gaan over het algemeen naar Italie met de tent en alle spullen, dus zal er in dat geval wel een dakkoffer op gaan plaatsen. Heb ik nu in m'n Focus net niet nodig, maar met de Fabia zal ik niet alles in de auto kunnen krijgen denk ik.

Wat het roetfilter betreft, laten leeghalen, betekent dat niet dat er meer roetuitstoot is tijdens APK bijvoorbeeld? Want ik las al dat per 1 juli 2017 het verwijderen van het roetfilter niet meer toegestaan is:
http://www.autoweek.nl/nieuws/verwijderen-roetfilter-per-juli-2017-verboden/

En hoe zit dat met de software update van de 'sjoemelsoftware'? Want als ik een tune laat doen en een paar maanden later moet ik verplicht bij de dealer een software update doen, dan is m'n tune natuurlijk weer weg. Volgens het RDW (heb een willekeurige Fabia gecheckt), is er een terugroepactie wat betreft die software.
 
Laatst bewerkt:

Wouter1

Forumguru
Ik zou me niet al te veel laten leiden door km standen. Ik zou gewoon de meest nette en complete auto binnen het budget uitzoeken.
Ik heb een kleine 2 jaar geleden een F2 combi 1.2tdi gekocht van (juli 2011)met nog geen 40.000km. En nog geen seconde spijt van gehad. Ik had de keus met of zonder garantie en rijklaarmaakkosten, het verschil was 1000 euro. Aangezien de auto eigenlijk nog geen beurt nodig had heb ik hier van afgezien onder het mom van voor 1000 euro kun je heel wat repareren.
Tot nu toe heb ik aan onvoorziene kosten een set gloeibougies (vorig jaar) en een turboslang (vorige maand). En de auto staat inmiddels op ruim 90000 km.
Bij mij wordt de auto hoofdzakelijk gebruikt voor woon werkverkeer ca 100 km per dag hoofdzakelijk snelweg.
Ik wacht de sjoemel terugroepactie af en zal de egr klep hierna weglaten schrijven. Of ik ook laat tunen weet ik nog niet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Een caravan zal ik niet gaan trekken.
Dat heb ik ook decennialang gedacht: tentkampeerders waren wij, we hadden een mooie Karsten 220 oppomptent met zo'n slurf - en nevernooit zouden we zo'n sleepvilla nemen.
Maar de leeftijd en de rug eisen op een gegeven moment hun tol, toen het steeds lastiger werd om in de tent continu gebukt te lopen. Dus op een gegeven moment toch maar de knoop doorgehakt en voor een klassiek modelletje caravan gegaan - de enige waarmee ik in het openbaar en zonder vermomming gezien wil worden.
En het bevalt nog goed ook...

zal er in dat geval wel een dakkoffer op gaan plaatsen. Heb ik nu in m'n Focus net niet nodig, maar met de Fabia zal ik niet alles in de auto kunnen krijgen denk ik.
Dat kon nog wel eens goed meevallen. Hij is toch redelijk hoekig opgebouwd, dus er gaat meer in dan je op het eerste gezicht zou denken.

Wat die tuning vs. update betreft heb je 2 mogelijkheden: tuning uitstellen tot na de update, of een tuner uitzoeken die na de update de tuning gratis of voor weinig weer herstelt.
Die update kan overigens nog niet plaatsvinden, hoorde ik van mijn dealer - is voor de 1.2 Tdi nog niet vrijgegeven. En niemand wil of kan zeggen hoe lang dat nog gaat duren.
 
Nummer 2: de Fabia heeft bij de 120.000 een nieuw luchtfilter en brandstoffilter nodig, maar dit kost niet zo veel. Verder geen bijzonder onderhoud rond deze kilometerstand. De distributieriem hoeft pas met 210.000.

Nummer 3:
Het roetfilter van de 1.2 TDI hoeft niet vervangen te worden bij een bepaalde kilometerstand zoals bij de 1.6 Ford motor. Zolang hij goed werk mag hij blijven zitten.

Mijn Fabia staat inmiddels op 230.000 en doet het nog prima. Wel heb ik recent de koppeling moeten vervangen en is de ventilatormoter een keer de vervallen. Verder is het een prima auto met dito motor!
 

hars73

Nieuw lid
Even contact met VVT gehad en die rekenen 50 euro voor het terugplaatsen van de tuning na een software update. Zijn ze zo'n 45 minuten mee bezig, dus lijkt me niet meer dan logisch.

En goed te weten dat rond de 120.000 een brandstoffilter en luchtfilter in ieder geval vervangen moeten worden. Kan onderdeel uitmaken van een deal eventueel :jaja:

Nou geloof dat ik er dan wel ongeveer uit ben. Komende maanden op zoek naar een complete businessline achtige uitvoering tot zo'n 120.000km tot maximaal zo'n 7500/8000 euro, bij voorkeur met onderhoudsboekje. Zou moeten lukken.
 

Roedie76

Senior Member
Ik heb begin februari een 1.2 tdi overgenomen van mijn zus.
En ik moet zeggen het valt me helemaal niet tegen.
Onder de 2000 toeren in zijn 5 gebeurd er niet heel veel als je gas geeft, maar even terugschakelen helpt behoorlijk.

Verder scoor op een rit van rond de 30 kilometer woon werk en vice versa een verbruik van tussen de 1op 18 en 1 op 22.
Dit is gewoon met het verkeer mee en wel de cruise control gebruikend.

Verder vind ik de auto op 15 inch wielen prettiger rijden als op de 16 inch die er bij aanschaf onder zaten.
Maar dat kan ook door de versleten voorbanden komen.
 

Huibert

Forumguru
Vorige Faab doorgereden tot ruim 250000 km en naast de egr bij 200000 km weinig bijzondere uitgaven gehad. Huidige Fabia gekocht met 70000 km en staat nu op 120000 en nog niets meer dan 2 standaard beurten gehad. Gemiddeld verbruik zit nu op 1 op 21,5 km heb wel een 1.6TDI.
 

hars73

Nieuw lid
Nou ik ga a.s. zaterdag m'n eerste proefrit maken en kijken naar een Fabia Combi 1.2 TDI uit 2011 met 107.000 op de teller.

Nog dingen waar ik aan moet denken of op moet letten?

En met deze kilometerstand, welke onderhoudszaken zou ik minimaal moeten laten uitvoeren? Luchtfilter en brandstoffilter in ieder geval?
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
welke onderhoudszaken zou ik minimaal moeten laten uitvoeren? Luchtfilter en brandstoffilter in ieder geval?
Als de onderhoudshistorie volledig aanwezig is, zou ik daar eerst eens naar kijken. Als hij niet op longlife-basis is onderhouden maar gewoon al zijn 15/30k beurten gehad heeft (behalve misschien de 15k-beurt bij 105.000, die zou er met verkoop in zicht wel eens bij ingeschoten kunnen zijn) dan is de eerstvolgende grote beurt bij 120k.
Als alle vloeistoffen op peil zijn dan zou ik me er niet al te druk over maken - misschien alleen even de remvloeistof laten controleren op evt. vochtgehalte voor de zekerheid.
 

hars73

Nieuw lid
Als de onderhoudshistorie volledig aanwezig is, zou ik daar eerst eens naar kijken. Als hij niet op longlife-basis is onderhouden maar gewoon al zijn 15/30k beurten gehad heeft (behalve misschien de 15k-beurt bij 105.000, die zou er met verkoop in zicht wel eens bij ingeschoten kunnen zijn) dan is de eerstvolgende grote beurt bij 120k.
Als alle vloeistoffen op peil zijn dan zou ik me er niet al te druk over maken - misschien alleen even de remvloeistof laten controleren op evt. vochtgehalte voor de zekerheid.

Op de foto van het onderhoudsboekje is de laatste beurt te zien en daarop is te zien dat de volgende nu bij 108.000 uitgevoerd zou moeten worden. Vorige stand is 15k minder, dus hij zal op basis van 15k interval zijn onderhouden. Eerste eigenaar, altijd in onderhoud geweest bij deze garage, vanaf de eerste aanschaf. Hij zal dus nu toe zijn aan z'n 105.000km beurt.
 

hars73

Nieuw lid
Dat ga ik dan wel voorstellen, maar vermoed dat dat voorstel ook wel vanuit de garage zelf zal komen.
Wie weet.. binnenkort een Fabia rijder erbij in Nederland :jaja:
 

hars73

Nieuw lid
En inmiddels de aankoop gedaan, krijg as zaterdag een Fabia GL uit 2011!

Eerste eigenaar, goed onderhouden, egr en druksensor(toch?) waren al aan de beurt geweest. Wel wat bekende issues, ruitenwisserarm waarvan het metaal begonnen te bobbelen, A en B stijl waarvan het folie barstte. Wordt allemaal gefixt inclusief een bijbehorende beurt.

Vond hem qua rijvermogen uiteraard wel iets minder dan mijn huidige 109pk Focus, maar als je een beetje toeren maakt, rijdt het prima. Ook ruim genoeg vond ik, ook al ben ik 1.96m lang.

Climate control, extra getinte ramen, parkeersensoren, swing met mdi/usb aansluiting, maxidot display en dakrail. En ach voor de navigatie regel ik wel een los systeempje.
 

Cordoba

Forumguru
@hars73 Veel plezier met de Fabia. Wat de navigatie betreft, strak gewoon kijken of je bijvoorbeeld een goed aftermarketsysteem plaatst (van bijv. Zenec) en de Swing er uit gooit, of dat je echt een apart navisysteem neemt. Verder kun je bij updates/aanpassingen ook vaak onderdelen van VW Polo of Seat Ibiza gebruiken.
 

Canon-Eye

Forumguru
En ach voor de navigatie regel ik wel een los systeempje.
Héél verstandig! :thumbsup:
Stúkken goedkoper, veel vaker en makkelijker (en vooral: gratis!) de nieuwste kaarten ter beschikking en dan ook nog de mogelijkheid om het scherm op een veilige hoogte te zetten in plaats van ergens op kniehoogte. Ik heb het bovenop het dashboard, links tussen de A-stijl en de "klokkenbult" geplaatst en dat bevalt me prima: het zit niet in de weg en ik kan toch alles aflezen zonder het verkeer uit het oog te moeten verliezen.
 

hars73

Nieuw lid
Héél verstandig! :thumbsup:
Stúkken goedkoper, veel vaker en makkelijker (en vooral: gratis!) de nieuwste kaarten ter beschikking en dan ook nog de mogelijkheid om het scherm op een veilige hoogte te zetten in plaats van ergens op kniehoogte. Ik heb het bovenop het dashboard, links tussen de A-stijl en de "klokkenbult" geplaatst en dat bevalt me prima: het zit niet in de weg en ik kan toch alles aflezen zonder het verkeer uit het oog te moeten verliezen.

Heb al een mooi tweedehands Garmin systeempje kunnen aanschaffen :jaja:. De dakdragers van de Lidl webshop uit een ander topic hier zijn ook al onderweg. Het chippen van de 1.2 TDI en wegschrijven van de EGR laat ik nu nog even zitten, aangezien ik half jaar Bovag garantie heb die ik dan vermoedelijk moeilijker zou kunnen aanspreken.
 
Bovenaan Onderaan