Aanschaf Fabia I?

Waalko Kramer

Forumguru
Ik ben op zoek voor mijn zoon van bijna 18 naar een niet al te dure Fabia van max.2500 euro.

Waar moet ik opletten bij aanschaf van zo'n auto.. Wat is jullie advies voor een max. km-stand.

Zie reacties met belangstelling tegemoet.
 

Cordoba

Forumguru
Ik neem aan, dat je voor een hatchback gaat kijken?
Wat extra info, zoals het soort gebruik, te verwachten aantal km/jaar, verdere eisen zoals moet ie een beetje pit hebben, of in de eerste plaats vervoer van A naar B, kan helpen om een goed advies te geven. Ik zou in elk geval niet voor de oudere MPI-blokken gaan: de kans dat de koppakking vervangen moet worden is te groot, terwijl het prijsverschil met de iets jongere blokken erg klein is.

Verder bij iedere Fabia gewoon achterdeuren open, en achter/onder de voorstoelen voelen of het tapijt niet klam is (lekkende deuren) en of ook de rand met tapijt onder de deuren goed droog is.
 

machlo

Forumguru
Bv de 1.4 mpi blokken.....ik heb een aqw erin liggen. Eind 2003. Je zou zeggen dan hebben ze die koppaking toch al wat onder de knie.....ben erg bang dat die van mij er toch ook aan gaat zitten komen. Vlg mij moet je de 1.4 16v hebben of een 1.2 12v blok hebben.
 

Cordoba

Forumguru
Inderdaad ik bedoelde dus de 1.4 MPI blokken, daarnaast zijn de 1.4 16V blokken (of de 1.2 12V blokken) net ietsje zuiniger met de brandstof. Nu is de benzine vrij goedkoop, maar over een jaar kan dat heel anders zijn. Overigens de meeste MPI blokken zijn gebruikt t/m 2002, vanaf 2003 is het nog maar een enkel exemplaar.
Als een nieuwe koppakking vakkundig geplaatst wordt, is het geen enkel probleem en kunnen ze weer jaren mee, maar zelfs bij dealers zie je het toch regelmatig fout gaan.

Verder even een proefrit over verkeersdrempels, liefst als de auto nog koud is: dan hoor je direct of de rubbers van de draagarmen piepen en kraken (en dus vernieuwd moeten worden)
 

woutr

Forumguru
Wij hebben twee fabia's (combi's) waarvan een met de 1.4 mpi motor, mocht je er een vinden in een mooie staat die goed inderhouden is dan zou ik 'm zeker niet laten staan vanwege dit blok, we rijden er naar alle tevredenheid in en het spul blijkt tot op heden erg betrouwbaar (en zuinig). Verder vind ik km standen altijd minder interessant dan het onderhoud wat een auto heeft gehad, probeer er een te vinden met aantoonbaar onderhoud en het liefst met zo min mogelijk ex eigenaren. Achterdeuren kunnen idd lekken maar dat hoeft geen afwijzing te betekenen omdat de reparatie daarvan vrij eenvoudig is. En die draagarmrubbers...tsja, die piepen al bij het verlaten vd garage na vernieuwing bij wijze van spreken ;). Succes!
 

Canon-Eye

Forumguru
Met een nieuwe koppakking kunnen ze trouwens jaren mee. En ze zijn soepel. Zestienkleppers zijn wat hoogtoeriger
Ik heb begin 2002 na uitvoerige proefritten doelbewust voor een 1,4 MPI gekozen. Reed voor mij eindeloos veel lekkerder dan zo'n 16-klepper, dat vond ik maar een hypernerveus ding...
 

Cordoba

Forumguru
Wat de lekkage van de portieren betreft: inderdaad geen reden om er van af te zien, maar wel om wat aan de prijs te doen. Voor de draagarmrubbers precies hetzelfde.

@Canon-Eye De 16-klepper waar je het over hebt, moet de 100 pk versie zijn geweest, de 75 pk is volgens mij pas met modeljaar 2003 gekomen, en die zijn wat minder nerveus (en minder snel).
 

Canon-Eye

Forumguru
Zal toch niet? Ik heb begin 2002 de keus moeten maken nadat een of andere sukkel een rotonde opreed waar ik al was - mijn Polo 1.6 met alles drop en dran en 196k achter de trekhaak leek opeens een donkergroene banaan.
Die toenmalige 16klepper was niet zo veel sneller, maar wel erg onrustig om te rijden, dus na een uurtjeweer ingeleverd en een tweede rit met de 8kl gemaakt. En dat is 'm toen geworden (zwarte combi elegance).
 

Cjvdz

Lid
Ik ben op zoek voor mijn zoon van bijna 18 naar een niet al te dure Fabia van max.2500 euro.

Waar moet ik opletten bij aanschaf van zo'n auto.. Wat is jullie advies voor een max. km-stand.

Zie reacties met belangstelling tegemoet.



Hi, Was je nog opzoek..? Ik heb wel wat in de aanbieding... Aangezien ik een auto van de zaak ga krijgen gaat deze de verkoop in. Hij is niet te duur en een fijne auto. zie klik de link voor meer info. Vragen...? Stuur maar even een berichtje.

Hier onder de beschrijving zoals deze op Autoscout24.nl staat:


Bijzonderheden



Tsja dan merk je in eens dat je baas van je af wilt...
Dat is wel balen maar het zei zo.. Hij wilt voor een oudere dame gaan (ergens uit de jaren 70 of 80 geloof ik.)

Maar goed aan alle samenwerkingen komt een einde en zo ook die van ons. Hij is wel erg goed voor me geweest de afgelopen jaren. Hij heeft me vlak nadat hij mij gekocht heeft een nieuwe distributieriem, waterpomp en nieuwe schijven en remblokken gegeven. En oow wat was ik toen in mijn sas! Echter begon het juni vorig jaar een beetje te rommelen in mijn versnellingsbak. Dus hup naar Wormerveer naar de versnellingsbakspecialist. Hier ben ik toen een week geweest en is mijn versnellingsbak helemaal gereviseerd. En auw wat heeft hem dat pijn gedaan in zijn portemonnee. Nu vindt ik dit stiekem wel leuk aangezien hij me er nu uit wilt doen voor een andere (en vooral oudere bolide). Maar zoals ik al zei, hij heeft me altijd goed verzorgt gelukkig. en ik ben dan ook de perfecte en vooral goedkope gezinsauto...

Daarnaast bezit ik ook nog een aantal mooie optie\'s die zijn als volgt:

- Ik sta LM velgen (te zien op de foto)
- Ik ben in het bezit van Cruisecontrol (voor het relaxte rijden op lange afstanden)
- Uiteraard heb ik airco aan boord voor de hete zomers die komen gaan.
- Zelfs heb ik een Schuif/kantel dakje waar geen druppel water door heen komt.
- Ook ben ik in het bezit van verwarmde buitenspiegels (makkelijk voor die koude winters)
- Uiteraard heb ik elektrische bedienbare ramen voor in.
- Voor de nieuwe eigenaar zitten er ook 2 sleutels bij waarmee je mij op afstand kan open maken.
- En hou je van goede muziek? Ik heb een geluidsinstallatie er in zitten.... (oppassen dat je niet doof wordt )

Mochten er nog vragen zijn dan moet je mijn baas maar even mailen. Je denkt toch niet dat IK ga antwoorden? Dat doet hij wel (de overloper).
 
Laatst bewerkt:

Waalko Kramer

Forumguru
Oh sorry, was even een tijdje niet op het skodaforum geweest.. Mijn zoon is er nog niet uit.

Ik zal het hem laten weten!

Dank voor je tip..

Groetjes,

Waalko Kramer
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Erik_NL

Forumguru
De 16-klepper waar je het over hebt, moet de 100 pk versie zijn geweest, de 75 pk is volgens mij pas met modeljaar 2003 gekomen
medio 2001 was de zestienkleps 1.4 er al (ook met automaat).

Ik heb toen bewust voor de 8-kleps gekozen:
- vlakkere koppelkromme dus soepeler motor
- lagere onderhoudskosten want geen distributieriem de je periodiek moet vervangen maar een distributieketting

beide verwachtingen zijn helemaal uitgekomen (wij kunnen vergelijken want er is inmiddels een zestienkleps 1.4 bijgekomen in de familie). Onze AQW draait heerlijk en de zestienklepper met inmiddels zijn derde distributieriem is zenuwachtiger.
 

R.Heikamp

Forumguru
Ik zou het ook niet laten om voor een mpi blok te gaan ik heb hem zelf ook in de mijne (aqw) en is voor mij zuinig zat sporadisch tik ik de 1 op 22 aan volgens de boordcomputer maar dat is dan wel 100 km non stop met zoon 100 km/u op de snelweg met de cruise control.
echter met mijn woon/werk verkeer stukjes van rond de 10 km heb ik een verbruik van rond de 1 op 16 (boordcomputer rond de 16,5 km/l)

en ja het kop pakking verhaal ken ik zit er bij mij ook aan te komen (gok ik) verbruikt een klein beetje koelvloeistof (0,5l per 5000 km) olie pijl blijft keurig op pijl en de juiste kleur/dikte.
ik heb er nu zoon 40k in gestuurd en kan je vertellen dat het een erg fijn blok is alleen verwacht geen prestaties dat gaat de 68 pk niet geven.
 

Cordoba

Forumguru
Een HB zal door lager gewicht ook wat zuiniger zijn dan combi/sedan. Ik heb er wel eens naar gekeken, en dacht dat waar de MPI blokken pakweg 1:15 rijden, de 16-kleppers 1:16 rijden, dus geen grote verschillen. Ik heb ondertussen zo'n 70.000 km met de mijne gereden, en moet langzamerhand aan een nieuwe distributiewissel gaan denken (binnen 1 jaar).
 

machlo

Forumguru
@R.Heikamp ..........die halveeliter op 5000km haal ik helas al niet. Ik verlies er nu zo een halve liter per 750 a 1000 km. Maar verder geen andere symptomen. Had last van sludge maar dat is lijkt mij vanwege de korte ritjes. Dit weekend 500 km snelweg gehad, sludge zo goed als weg. Denk dat ik er binnenkort toch maar weer eens mee langs de dealer moet voor een onderzoek.
 

R.Heikamp

Forumguru
@R.Heikamp ..........die halveeliter op 5000km haal ik helas al niet. Ik verlies er nu zo een halve liter per 750 a 1000 km. Maar verder geen andere symptomen. Had last van sludge maar dat is lijkt mij vanwege de korte ritjes. Dit weekend 500 km snelweg gehad, sludge zo goed als weg. Denk dat ik er binnenkort toch maar weer eens mee langs de dealer moet voor een onderzoek.
oja sludge daar heeft de mijne ook last van indd gok indd de korte ritjes had verleden jaar vakantie in denemarken en toen was het compleet verdwenen. echter haal ik de sludge wel maandelijks tijdens het controle rondje van de vloeistoffen weg.

echter is bij mij de waterpomp wel onlanks vervangen die had lekkage (schijnt een zwak punt te zijn) en zit (gelukkig) niet op de ketting maar op de multiriem, hiervoor had ik ook een aardig verbruik kwa koelvloeistof wel ideaal dat lampje op het dashboard
 

machlo

Forumguru
echter is bij mij de waterpomp wel onlanks vervangen die had lekkage (schijnt een zwak punt te zijn) en zit (gelukkig) niet op de ketting maar op de multiriem, hiervoor had ik ook een aardig verbruik kwa koelvloeistof wel ideaal dat lampje op het dashboard[/QUOTE]

Die waterpomp, daar ga ik de dealer toch nog eens op wijzen. Ik lees idd dat dat een zwakke schakel kan zijn. Weet je nog wat de kosten zo'n beetje waren voor het vervangen ervan?
 
Bovenaan Onderaan