Aanschaf fabia 1.4tdi sport

Hallo mensen!

ik ben voornemend om vandaag of morgen een fabia 1.4tdi aan te schaffen met 150.000km op de klok van 2007 in de sport uitvoering (80pk)

nu heb ik gisteren een proefrit gemaakt in de auto en hij rijd heel anders dan mijn huidige 1.6tdci focus. Maar zeker goed te noemen!

nu viel mij echter op dat je vooral in de eerste en tweede versnelling het gaspedaal behoorlijk moet intrappen om hem van zn plek te krijgen, vanaf de derde versnelling is hij naar mijn idee een stuk vlotter. Is dit zo bedoeld in het motormanagement mbt uitstoot en milieu of hoort dit niet zo?
ik hoop dat jullie hier iets meer over weten!

vriendelijke groeten gj kroon
 

laagvlieger

Forumguru
Mijn vader rijdt ook met een Fabia 1.4 TDI, en ik moet zeggen dat die erg goed rijdt. Het 'probleem' dat jij aanhaalt herken ik alleen maar in zijnde het vertrekken vanuit stilstand of bij zeer lage toerentallen. Je moet inderdaad de motor wat toeren (1.500) laten maken eer je de koppeling op laat komen om dan vlot uit de startblokken te komen. Ook in 2de versnelling kom je best niet onder dat toerental of het lijkt niet vooruit te komen. Maar voor de rest vind ik het een soepel motortje. 40 in z'n 4 of 60 in z'n 5 en dan optrekken kan die vrij vlot.

Je komt van een 1.6 PSA dieselmotor, dat is zowat de soepelste machine uit dieselwereld. De TDI's hebben last van een turbogat en het vermogen komt er nogal bruut in.

Als je er echt geen goed gevoel over hebt zou ik me informeren bij een Skoda dealer. Want een subjectieve ervaring via een forum oplossen lijkt me niet echt betrouwbaar!
 
Bovenaan Onderaan