Aanschaf advies Skoda Fabia 1.2

huubvanvugt

Forumguru
Beste mede skodafanaten,

Na een slechte aankoop van een Vw polo uit 2003, wil ik toch weer de overstap gaan maken naar een skoda. Namelijk een skoda fabia 1.2l. Zijn er bepaalde dingen die ik moet weten/ op moet letten bij aanschaf?

Ik had gezocht voor een topic zoals deze via de zoekfunctie maar kon er geen vinden met specifiek dingen waar ik op moet letten bij aanschaf.

Het gaat overigens over deze wagen:
http://www.auto040.nl/occasions.aspx?aid=2273577&did=5006&herkomst=gpl
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Nog steeds een vreemd kenteken voor een 2009 auto.
Datum eerste toelating en datum eerste afgfte in Nederland komen wel overeen... :pieker:
 

turboturbo

Forumguru
Wat voor VW polo uit 2003 had je?

De 1.2 12V motor zag in 2003 voor het eerst het levenslicht. Had gekund dat die destijds ook al in je Polo lag.

Vandaar dat ik benieuwd ben naar wat jou toen zo tegenviel aan de Polo? En als het de motor was, zou ik deze niet terug nemen in een Fabia :)

In elk geval heb ik 5 jaar in een Fabia I gestuurd met deze motor. Beviel me uitstekend. Uiteraard houdt 65pk (denk dat ie rond 2009 reeds 70pk leverde) niet over met ruim 1000KG. De motor vind ik erg vlot voor wat ie in huis heeft. Het max koppel komt juist al vroeg vrij doordat het een driecilinder is. Ik reed er gemiddeld 1:17 mee, dus lekker zuinig. Verder heeft de motor een probleemloze reputatie en een onderhoudsvrije distriutieketting (nog uit de tijd dat ze niet en masse oprekten :) )

Dus rijd je overwegend snelweg of valt dat wel mee?
 
Laatst bewerkt:

Ridley

Forumguru
Heb destijds (2007) ook proef gereden in een 1.2, zonder dat ik het wist. Prestaties in NL vielen me zeker niet tegen! Zelf wel destijds gegaan voor de 1.4 maar zou zeker niet ontevreden zijn geweest over dit motortje.
 

huubvanvugt

Forumguru
Wat voor VW polo uit 2003 had je?

De 1.2 12V motor zag in 2003 voor het eerst het levenslicht. Had gekund dat die destijds ook al in je Polo lag.

Vandaar dat ik benieuwd ben naar wat jou toen zo tegenviel aan de Polo? En als het de motor was, zou ik deze niet terug nemen in een Fabia :)

In elk geval heb ik 5 jaar in een Fabia I gestuurd met deze motor. Beviel me uitstekend. Uiteraard houdt 65pk (denk dat ie rond 2009 reeds 70pk leverde) niet over met ruim 1000KG. De motor vind ik erg vlot voor wat ie in huis heeft. Het max koppel komt juist al vroeg vrij doordat het een driecilinder is. Ik reed er gemiddeld 1:17 mee, dus lekker zuinig. Verder heeft de motor een probleemloze reputatie en een onderhoudsvrije distriutieketting (nog uit de tijd dat ze niet en masse oprekten :) )

Dus rijd je overwegend snelweg of valt dat wel mee?

In mijn polo ligt de 1.4 16V motor. Hetegene wat me tegenviel was dat ik na 7 maanden hem te hebben een zuigerveer kapot is. Verder reed ik gemiddeld tussen stadverkeer en snelweg maar toch maar een gemiddelde van 1 op 12 als ik geluk had.

Vandaar opzoek naar iets nieuws, maar meerdere op het oog op het moment. Allemaal met de 1.2 motor. Ik was dit topic gestart om wat meer info te krijgen over de auto en de motor en evt. punten waar ik op moet letten bij aankoop (de mindere punten van de wagen)
 

turboturbo

Forumguru
Nou qua motor hoef je bij de 1.2 12V er dus geen zorgen om te maken dunkt mij :)

Even goed luisteren of ie goed klinkt of hevig schudt (er valt wel eens een bobine uit en dan stopt een cilinder ermee) maar dat is geen onoplosbaar probleem (nieuwe bobine)
 
Ben zelf ook op zoek (eigenlijk naar een 1 maar zie af en toe ook Faab 2 combi's voorbij komen) dus ik lees mee.
Ben je blij met je 1.2 12v?
 

Skoda79

Senior Member
Even een kickje van dit topic, zou namelijk graag op dit onderwerp inhaken. We zijn momenteel voor mijn vrouw aan het kijken voor een auto en de Fabia staat tussen de favorieten.
Gezien het budget komen we uit bij een (omstreeks) 2010 model, met +/- 100.000km op de klok. Motorisch is de overweging de 1.2tsi, 1.4 16v of de 1.6 16v.

Wat zijn in het algemeen Fabia aandachtspunten en zijn er betreffende genoemde motoren nog specifieke aandachtspunten?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Idd de ketting. En let wel dat er twee varianten zijn van dat motortje, dat mij uitstekend bevalt (zeker met wat extra power)
 

Spierings

Forumguru
In het facelift model zitten voornamelijk optische wijzigingen maar ook een aantal kleine technische wijzigingen...

Over de 1.4 en 1.6motoren kan ik weinig vertellen.. bij de oudere niet facelift modellen zijn er wel redelijk wat mensen die klagen over de slechte lichtopbrengst van de koplampen..
 

Ridley

Forumguru
1.4 motor is mij van 2007 tot 2012 prima bevallen. Nooit problemen gehad. Maar die 1.2tsi is een ander verhaal: die loopt echt stukken fijner! Je kunt nu ook eens op de linkerbaan komen .

1.2 tsi is alleen geleverd in het facelift model. Verschillen hieronder: grijs is voor de facelift en zwart na:

fa819e9c8606027d7acbfac553e12492.jpg
7fdeed01a415b9b85d04eb0e3457faa6.jpg
 
Bovenaan Onderaan