Aanschaf advies fabia combi 1.2TDI Greenline Businessline

Stinger

Actief lid
Even de situatie voorleggen. Ik had vroeger een lease auto een fabia combi 1.2TDI Greenline Businessline. Omdat ik een andere functie kreeg, was de lease auto niet meer van toepassing. Maw thuis zijn we autoloos. Bij een handelaar zag ik een leuke fabia combi 1.2tdi greenline businessline (vermoede ex-lease auto). Is het verstandig of beter gezegd rendabel om deze tweedehands aan te schaffen? Of kan ik beter voor een benzine versie nemen? Even het plaatje compleet te maken.

Kosten auto: €10.000 + 600 afleverkosten met 6 mnd garantie. Heeft 109dkm gereden. Laatste service beurt 90dkm dealer onderhouden. Bouwjaar april 2012.
Geschatte km per jaar: +/- 10dkm
Verzekering: WA met beperkte incasso

Wat is wijsheid?
 
Ik denk dat je beter een benzine versie kan nemen. Scheelt in aanschaf en per maand ben je goedkoper uit. 10k lijkt me niet rendabel voor een diesel met deze wegenbelasting tarief.
 

Desperado

Forumguru
En een auto van 2 jaar oud zou ik all risk verzekeren.

En eh,...het is beperkt casco, was het maar beperkte incasso :D:deuk:
 

Stinger

Actief lid
Ik had vroeg altijd een lease auto gehad. Of ik nou een benzine of diesel auto boeide me niet zo. Het blijft een lease auto. Omdat ik een andere functie heb gekregen waar geen lease auto bij zit. En een auto best handig is. Heb ik me helaas niet zo verdiept wat voor mij het gunstige (voordeliger) is. Ik heb even naar wat consumentenbond site gekeken. En het schijnt icm van afschrijving, gebruikte auto dat het soms gunstiger is om een tweedehands diesel te nemen.
 

EfEr

Actief lid
Met maar 10k per jaar zou ik voor een benzine variant gaan. Scheelt aanzienlijk in houderschapsbelasting en de aanschaf van een benzine variant is in de regel ook wat goedkoper. Bij mijn O2 lag het kantelpunt rond de 30k voordat diesel rendabel werd. Ik ga ervan uit dat bij 10k per jaar de rit-afstanden ook wat korter zijn, korte ritjes vinden dieselmotoren ook niet echt prettig.
 

Noord26

Forumguru
Overbuurman kocht een paar maanden geleden een vergelijkbare auto met 99.000km en aardig wat opties (oa navigatie) en betaalde daar zonder inruil €7900,- voor; zo meenemen.
 

Stinger

Actief lid
Overbuurman kocht een paar maanden geleden een vergelijkbare auto met 99.000km en aardig wat opties (oa navigatie) en betaalde daar zonder inruil €7900,- voor; zo meenemen.
Misschien handig om een cursus "onderhandelen" te gaan volgen ;). Als de aanschaf prijs "gunstig/laag" is. Is het dan nog rendabel om in een diesel te rijden? Omdat toch ongeveer 10dkm per jaar rij.
 

EfEr

Actief lid
Helaas is de belastingdienst niet zo'n goede partij om mee te onderhandelen, Wegen(houderschaps)belasting staat best wel redelijk vast per regio. :D
 

Noord26

Forumguru
Misschien handig om een cursus "onderhandelen" te gaan volgen ;). Als de aanschaf prijs "gunstig/laag" is. Is het dan nog rendabel om in een diesel te rijden? Omdat toch ongeveer 10dkm per jaar rij.

Euhm.. Je weet tegen wie je praat over onderhandelen neem ik aan?
 

EfEr

Actief lid
@Joske.
Houderschapsbelasting is de vervanger van wegenbelasting.
Wegenbelasting hoefde je formeel niet te betalen als het voertuig niet op de openbare weg stond.
Bezitters van auto's konden de auto op de eigen oprit, garage of ander eigen terrein stallen en hoefde dan geen belasting te betalen. De Nederlandse overheid vond dat blijkbaar geen prettig idee dat mensen dan geen belasting hoefde te betalen en daarom werd het "houderschapsbelasting" als een voertuig nu op naam staat en voorzien is van een kenteken moet je gewoon belasting betalen. Zo makkelijk strijkt de Nederlandse overheid deze oneffenheden glad. :jaja:
 

Joske

Forumguru
Wel een initieel vreemde redenering van de wegenbelasting.. Dat betalen wij, in de redenering van: je gebruikt de openbare weg en daar betaal je belastingen voor afhankelijk van je vermogen. (althans zo was het vroeger, nu nog steeds een bepalende factor maar de CO2 uitstoot telt nu ook grotendeels mee)

Dat geld wordt dan gebruikt om de putten te dichten. Maar niet van de wegen.. vooral andere putten zoals de begroting :laugh:
 

EfEr

Actief lid
Bij onze oosterburen zit de wegenbelasting bij de brandstofprijs in, dat is naar mijn idee ook de meest eerlijke manier, grote, zware wagens verbruiken in de regel meer brandstof dan kleine(re) wagens en betalen daardoor ook meer wegenbelasting. Maarja dan zullen ergens anders de kosten gaan stijgen, want net als in België moeten hier de financiële gaten worden gedicht.
(Tot zover de belastingen, we zitten ondertussen aardig off-topic)
 

laagvlieger

Forumguru
In ieder geval controleren wat er allemaal is gebeurd met de auto. Ik denk zo even aan de EGR en brandstofpomp. Heeft in twee jaar veel gereden en dat is prima voor het dieseltje, maar als je nu 10.000 km per jaar gaat doen en veelal korte ritjes word je niet blij van deze motor.
 

Noord26

Forumguru
Als de kans bestaat dat je meer km's gaat maken is een GL helemaal geen verkeerde keuze. MRB is helemaal niet zo heel veel meer van de dieseltjes tov de benzine. Het verbruik is wel duidelijk lager en de brandstof is goedkoper.

Als je er dan toch eentje vanaf 2012 wilt zo ik opteren voor een goed aangeklede met lage km-stand. Oa climatronic, Columbus systeem.

Zoiets:

http://www.autotrack.nl/tweedehands/skoda/fabia/11869837/techniek
 
Klinkt toch niet heel verkeerd, had geïnformeerd bij de LM wat de GL moest kosten moest 'mijn' fabia nog 10K opbrengen, 140K gereden, bj 2010.... Nou ja, hij is dan ook wel in nieuw staat. Even rekenen wat het kost en of je goedkoper uit bent. Dealer mag er ook een beurt tegenaan gooien, die van mij heeft een interval van 15K...
 

Stinger

Actief lid
De auto is uitgerust met een greenline business pakket. Maw is voorzien van een amundsen + navigatie systeem,
6 speakers, climate controle, esp, donker getinte ramen achter, dakrails zwart, lichtmetalen velgen, mdi, parkeer sensoren en etc. Als extra accessoires spatlappen voor en achter, windgeleiders op de ramen en een vaste trekhaak.
 
Bovenaan Onderaan