Aanschaf 1.6Tdi Combi of 2.0Tdi Combi?

achbrouwer

Forumguru
bewust gekozen voor een 170PK 2.0 TDI CR vanaf BJ 2010
bij rustig rijden 1;17,5 gem.
Motor is gechipt en DSG-bak software matig aangepast door JDE.
rij hoofdzakelijk 80Km wegen naar mijn werk (106 KM retourtje)

in de vakantie hang ik er een caravan achter van 1500 kg. daar heeft hij geen problemen mee.
verbruik ligt dan bij 90-100 km/h op de autosnelweg rond de 1;9

echt een heerlijke motor in combinatie met de Superb Combi
 

TooTall

Forumguru
Ik denk, als je NU zit te twijfelen tussen de 1.6 of de 2.0, dat je best gewoon voor de 2.0 gaat. Anders kans dat je 3 jaar gaat rondrijden met een "had ik maar" gevoel.

In mijn ogen is de 1.6 perfect. Als dat bij je rijstijl past.

In mijn ogen is de 2.0 perfect. Als dat bij je rijstijl past.

Als je zegt 30-35k per jaar, voor 3 jaar, dat is een kleine 100k. Best wel een flinke afstand en tijd, dus eerder kiezen voor je hart dan je verstand...

Ik heb ook proefgereden met een 1.6 sedan, dat was voor mij zuinig maar voor mij persoonlijk was het net wat te weinig oomph. Vond de 2.0 veel beter bij de auto passen.

PS. voor verbruik moet je het ook niet doen, mijn gechipte 2.0 CR TDi verbruikt evenveel als mijn vorige gechipte 1.9 PD...verbruik ligt voor 75% aan de rijder, als je met een 1.6 gaat raggen ga je veel verbruiken, ga je met een 2.0 raggen ga je ook veel verbruiken. Ben je een zuinige rijder ga je met de 1.6 een laag verbruik hebben, en met de 2.0 ook...
 

Bakkertje

Forumguru
Volgens mij is de eerste generatie 2.0 TDI's in de Superb nog de oude pompververstuiver motor en niet de common rail die er later in is gegaan. De 1.6 is altijd een common rail en heeft sowieso een heel ander karakter dan de pompverstuiver motoren.
Mijn vorige auto was een O2 met 1.9TDI en ik ben naar een 1.6 Superb gegaan, een wereld van verschil. De 1.6 is een stuk beschaafder dan de 1.9, maar lang niet zo alert. En dat zul je bij een 2.0 PD wel hebben en dat is toch echt leuk rijden..

Zelf rijd ik 45k per jaar waarvan 60% snelweg en 30% B weg en 10% dorpsverkeer. Daarvan zit ik 90% alleen in de auto en ik moet zeggen dat in mijn situatie de 1.6 prima voldoet.

Zoals altijd is het een afweging tussen emotie en verstand, want als je in een 2.0 PD gaat rijden en daarna in een 1.6 CR dan valt die laatste gegarandeerd tegen ;)

Als het je waard is zou ik voor de 2.0 gaan, als je voor het geld wat het scheelt liever andere dingen gaat doen volstaat de 1.6 ook, the choice is up to you :thumbsup:
 

RollyJoger

Nieuw lid
Ieder bedankt voor de reacties tot dusverre. Staan waardevolle opmerkingen in.

Verstand zegt de 1.6, maar die afgeknepen motor lijkt me erg risicovol.
Hart zegt de 2.0, dus denk dat ik daar toch meer naar neig op dit moment.

Van twee auto's gaan we terug naar 1 auto (Fabia II 1.2 Combi & Seat Inca) maar dan wel één die naar ons zin moet zijn. Dus relaxed rijden, sprintje kunnen trekken wanneer even nodig en genoeg ruimte om ook een lading "bananendozen" te verstouwen.

Binnenkort maar eens daadwerkelijk de proefritten gaan maken.
 

CDK

Forumguru
voor zo'n zware auto als de Superb moet je in geval van een diesel toch minimaal zo'n 150 paardjes hebben, ik zou lekker voor de 2.0 170pk gaan, deze heb ik zelf ook gereden en het was een heerlijke en probleemloze auto / motor combinatie (2009)
 
ik heb met beide vlak na elkaar gereden voor een testrit. Ik vond dat de 1.6 voldeed, sportief kan je daar natuurlijk niet mee rijden. De Superb heeft dan ook niet echt sportallures dus dat argument valt wat mij betreft al af. Verder kan je in België zelden of nooit doorrijden, dus met die extra paarden kan je weinig doen. Als je veel op de snelweg zit, naar Duitsland gaat, naar de bergen, ... dan komen die extra paarden soms wel van pas. Als ge het u kunt permitteren zou ik voor de 2.0 gaan, als het financieel al krap is zou ik voor de 1.6 gaan.
et verbruik maakt overigens weinig uit denk ik. Op reis naar Oostenrijk doe ik 4,5l/100km op de BC waarbij ik doorgaans rond de 130km/h rijd op de teller. Dit met de 2.0 140pk.
 

Miez1

Forumguru
Ik heb de 1.6 nu in de OIII en had dit torretje ook in mijn vorige (nog steeds zeer geliefde) SII combi. Het is echt een motor welke zeer zuinig te rijden is, laat zich ook niet uit het veld slaan door zware aanhangers (een boottrailer van 1500kg vanuit stilstand de helling opslepen is geen probleem)en met het verkeer meerijden is ook uitstekend te doen. De 5-bak welke ik had paste goed bij het karakter en gewicht van de auto. Wanneer je goedkoper uit wil zijn dan is de 1.6 op alle vlakken de winnaar, in mijn ogen zijn de ovegebleven argumenten om toch voor de 2.0 te gaan de tussensprintjes en je bent met je caravan iets sneller boven (but who cares, het is vakantie....;)).

Over betrouwbaarheid kan ik niets zeggen, tot 140K zonder ellende gereden met deze superfijne auto, ik mis haar nog elke dag.....:cry:

11w3fas.jpg


Succes met je keuze, you can't go wrong!
 

Frenk21

Forumguru
Ik heb 4 jaar gereden met een SII sedam met de 2.0 tdi dsg. Een hele fijne auto waar ik zonder problemen 180k mee heb gereden. Heb nu zakelijk een O3 RS tdi dsg, maar heb nu toch prive een S2 combi gekocht. Wel met een 2.0 benzine motor. Voor mij zou de keuze niet moeilijk zijn en lekker voor de 170 paardjes gaan.
 

achbrouwer

Forumguru
kijk voor dat je iets koopt ook op Duitse auto sites,
importeren is niet moeilijk,
het is maar een tip
zeker als je voor de 2.0 TDI gaat.
auto's zijn vaak beter uitgerust.
een superb 2010 2,0 CR TDI is daar met BPM telling erbij met alle optisch vaak net zo duur als
een kale op origineel ned. kenteken
voor 1,6 is hier in ned denk ik voldoende keus
 

Der Einser

Forumguru
Dat is de reden dat ik de mijne kocht.
En nu mag hij weg tegen de juiste prijs.
Hey is een zeer betrouwbare 1.6 maar meer dan een standaard 1.6
 

Connexie

Forumguru
http://www.skodaforum.nl/forum/i/tweedehands-1-6-of-2-0-tdi-kopen.21924/

Over deze dilemma's is al vele malen gediscussieerd. Als ik zie dat er gemiddeld 130 km / uur gereden zal gaan worden, is een 2.0 de betere optie. Voor de 1.6 is dit +/- 20 km boven zijn comfortzone. Verbruik is dan niet onder de 1:20 te krijgen en zal eerder richting 1:18 zitten.
Rij ik door NL met rustig (110 km/u), duikt de boordcomputer richting 4,5L op 100. Rij ik 130 op de cc, zit ik gauw richting 6L op 100.
Voor een snelwegridder die op het randje van de nederlandse wetgeving toert, is de 2.0 de beter optie (als bijtelling geen issue is). Verbruik is dan vergelijkbaar, comfort is hoger.
 
Bovenaan Onderaan