Aanschaf 1.4 Yeti

Freekw

Lid
Zoals ik bij het voorstellen heb geschreven dat ik een Yeti gezien heb die me wel bevalt.
Het is een 1.4 uit 2015 85000km gelopen ( import Duitsland door de dealer zelf dacht ik)

Maar hoe meer ik me verdiep in die tsi motor hoe argwanend ik word, is het echt zo beroerd met die TSI ?
Wat zijn de punten die ik echt in de gate moet houden.
mvg Freek

Oh ja de 1.4 is mijn voorkeur ivm caravan trekken.
Hoe kan ik zien of hij een ketting heeft of riem?
 
Laatst bewerkt:
Deze al gezien?:


Mijn vorige auto was een Yeti 1.4 uit oktober 2014, de facelift versie, en daar zat een riem in. Onze kleine caravan ging daar prima mee trouwens!
 

hemi24

Forumguru
Lijkte me een prima auto voor een caravan zo'n Yeti met 1,4 TSI..!
Dacht dat de 1.4 in de Yeti een 125 pk variant was?

Weet niet hoe groot/zwaar de caravan is die je ermee wilt trekken?
 

Tees

Donateur
De facelift Yeti heeft inderdaad een EA211 motor met een distributieriem (volgens mij zijn er nog een paar overgangsmodellen geweest met een EA111 motor, dus heel even opletten. Vanaf 2015 zou alles EA211 moeten zijn). Deze motoren zijn prima betrouwbaar, weinig bekende problemen mee.
 

EdK

Forumguru
De 1,2TSI was al een caravaan trekker
En met de 1,2 TSI zijn bij de eerste modellen wat problemen geweest met de ketting. Dit is met een terugroep actie verholpen en de 1,2TSI blokken erna hebben die problemen nooit gekend verder.
Dus heb je een vroege Yeti 1,2 TSI dan even checken of de ketting toendertijd is vervangen als deze onder die serie valt !

Zelf een 1,4 TSi gehad en nooit problemen gehad in de 7 jaar dat ik hem gereden heb.
Het olieverbruik was nul tussen de 30K beurten, waarna er verse in ging.
Ketting problemen waren er ook niet, dit kwam bij voorlopers van dit blok nog wel voor maar die zijn nooit in een Yeti gemonteerd
Daartegen de 1,8TSI is een olie slurper maar volgens meneer PON is het geheel nog binnen de marges .....
Wel velen kunnen je vertellen dat je arm word van het bijvullen van de olie, en een revisie op eigen kosten want coulance vanuit PON is er niet....
 

Frup

Forumguru
Houd, zoals gezegd, rekening met het gewicht van de caravan ivm met het max. trekgewicht van deze Yeti. Het zou vervelend zijn als je caravan (max. beladen) te zwaar blijkt.
Anders even kijken op caravantrekker.nl waar je het rijgedrag van je combinatie kan bekijken.
Anders gewoon een 2.0 diesel nemen … ;)
 

Freekw

Lid
20240304_142326.jpg
Dit motorblok zit er in, is toch de riem uitvoering?

Hij ziet er goed uit, rijd vlot, schakelen bijna niet merkbaar (automaat)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Gefeliciteerd en je gaat er zeker geen spijt van krijgen !
Persoonlijk vind ik de Yeti met de ronde lampen net iets mooier dan deze uitvoering.
Maar goed dan is hij ook meteen wat ouder en waarschijnlijk met veel meer kilometers er op
 
Bovenaan Onderaan