Aanrader (garage) te Zwolle

Skudje

Lid
Goedendag heren,

Mijn koppakking die lekt al een tijdje en is aan vervanging toe. Ik heb een paar plekken gebeld waaronder de Skoda dealer in Zwolle maar de prijs van 1500 vind ik te duur.. ik geloof dat het 3x goedkoper kan. Een andere garage waar ik eerder ben geweest die wilt persé ook mijn ketting en waterpomp vervangen en daarvoor zal de auto anderhalve week bij hen staan voor 1000 euro (geen goed gevoel bij).
Mijn vraag heren: Hebben jullie een (vooral betrouwbare) garage aan te raden in Zwolle die ook wel wat lief is voor de portemonnee?
 

hemi24

Forumguru
Wil je je auto laten repareren om er vervolgens nog een poos plezier van te hebben, of moet 'ie opgelapt worden zodat je hem kunt verpatsen..?

:pieker:
 

Skudje

Lid
Is het uberhaupt logisch dat genoemde garage persé ook de ketting en waterpomp wil vervangen samen met de koppakking? En is anderhalve week een normale tijd hiervoor?
 

Duijzer

Donateur
Dat klinkt logisch. Als de cilinderkop eraf is, ligt de ketting etc ook los. Dan is het handig om die te vervangen. En de waterpomp kun je dan ook gemakkelijk bij. Bovendien kan door een andere ketting de pomp net ff een andere spanning krijgen waardoor hij stuk loopt. En dan kun je alles weer los maken. Het kost nou geld, maar dat bespaar je in de toekomst.....
 

turboturbo

Forumguru
Je zou idd gek zijn om die twee niet meteen mee te vervangen...
Edit: zie post van stripedkrijn hieronder; waterpomp kan altijd nog apart!
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
Betreft Fabia 1.4 MPI koppakking vervangen. Ja dat was ik en de garage in Nijkerk is Van Maanen Automobielen. Zit vlak bij het NS station Nijkerk. Kan trouwens makkelijk zijn voor de terugreis tijdens de reparatie.
Het zou kunnen dat koppakking vervangen dankzij de geldzorgen van de huidige Haagse roofridder-bende intussen ietsjes duurder is geworden maar dat zal niet veel zijn. Reken op rond €400. MITS de kop nog recht is en niet gevlakt moet worden en er geen verdere dingen vervangen moeten worden. Ik denk hierbij aan slangen rond de rembekrachtiging. Verder is het bij de 1.4 MPI motor beslist niet nodig dat de waterpomp tegelijk wordt vervangen. Deze motor heeft een distributieketting en geen getande riem. De waterpomp wordt bij de MPI motor door een platte poly V snaar aangedreven en kan, als de pomp zich zou melden, apart worden vervangen. De cilinderkop van de MPI motor kan apart worden losgenomen. Hierbij blijft de waterpomp gewoon zitten.
Het bedrag van €1500 is naar mijn mening exorbitant hoog. Tenzij er vanuit gegaan wordt dat alles tegen zit en alles wat maar in de buurt zit van de cilinderkop mee wordt vervangen. Als de cilinderkop nog vlak is en binnen de toleratie zit, is vlakken niet nodig. Dit weet je pas als de kop los is genomen en getest. Kop vlakken is bij mijn en mijn dochters' 1.4 MPI blokjes niet nodig geweest. Het is wel belangrijk om de pakking op tijd te vervangen en ervoor te zorgen dat de auto niet droog komt te staan. Dan is de kans op kromtrekken van de kop levensgroot aanwezig. Maar ook vlakken is geen onoverkomelijke kostenpost.
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Ik breng al vele jaren mijn auto's naar Vakgarage JMR in Zwolle, ongeacht of ik nou een Japanse of Europese auto onder de kont heb. Er zijn vast nog wel wat goedkopere adressen te vinden in en om Zwolle maar de jongens bij JMR zijn wel eerlijk en betrouwbaar, ze draaien je daar geen poot uit.
 

Skudje

Lid
Nou heren, ik ben via een collega op autogarage Actief verwezen in Zwolle.
Deze heeft geconstateerd dat de koppakking in orde is, maar dat er onder de koppakking cilinders liggen, en dat dáár iets mis mee is waardoor de olie lekt.
Automonteur raadt niet aan om dit te repareren vanwege de hoge kosten. Beter een andere auto (omdat een skoda motor slecht is volgens hem) of de hele blok te vervangen.

Hij belde me de volgende dag vroeg op en vroeg of die "de koppakking weer moest sluiten zodat die kon rijden", waarop ik "ja" antwoordde. Blijkt dat als een koppakking dus open gemaakt wordt, deze niet meer dicht kan zonder een nieuwe erop te monteren (klopt dit?). Kosten: 300euro.

Ik heb de monteur gemeld dat hij niet duidelijk was hiermee, en dit wel belangrijk was om te melden omdat het voor een leek niet vanzelfsprekend is dat bij het open maken van de koppakking een nieuwe is vereist..

Aub, meningen gevraagd!
 

Skudje

Lid
En wat raden jullie aan, is het nog verstandig hiermee te rijden of denken jullie dat de sloop een betere bestemming is voor mijn trouwe skudje?
 

brepus13

Forumguru
Een andere auto aanschaffen is meestal duurder dan de reparatie? Als de auto verder goed is en bevalt dan kan maken een prima optie zijn...
 

Cordoba

Forumguru
Als je een andere auto aanschaft in deze leeftijds-/ervaringscategorie, mag je er rustig vanuit gaan dat je het eerste jaar nog onverwachte reparatie krijgt van 500-1000 euro. Als je huidige auto geen tekenen vertoont dat er meer onkosten aankomen, is repareren een serieuze optie.

Wat de koppakking betreft: voor iemand die technisch is aangelegd, is het duidelijk dat een koppakking vernieuwd moet worden na loshalen. Overigens zijn er ook afdichtingen die mits netjes behandeld ook volgens voorschrift 4-5 keer gebruikt kunnen worden (denk hierbij bijvoorbeeld aan knelkoppelingen).
 

Skudje

Lid
En wat zouden de consequenties kunnen zijn van doorrijden met kapotte cilinders?

Overigens jammer dat de monteur niet duidelijk heeft uitgelegd dat het niet persee aan de koppakking hoeft te liggen maar deze dan bij het openmaken sowieso vervangen moet worden? Want nu loop ik dus met een nieuwe koppakking waar de probleem alsnog niet van verholpen is..
 

Skudje

Lid
Oke, terecht dus. En als ik rond blijf rijden ermee, weet iemand wat daar de consequenties van kunnen zijn?
 

Cordoba

Forumguru
De gebruikelijke klachten bij verschoven cilinderbussen zijn koelvloeistofverlies, of koelvloeistof in de motorolie en/of motorolie in de koelvloeistof. Doorrijden zonder reparatie betekent vaak op redelijk korte termijn einde motorblok. Kijk maar eens hier op het forum en gebruik zoektermen als 'koppakking' 'MPI' en 'koelvloeistoflekkage', als het goed is, kom je verschillende topics tegen over dit onderwerp.
 
Bovenaan Onderaan