Aanpassingen voor RS

Fabianw87

Nieuw lid
Hallo skoda rijders,

Ik krijg een deze dagen een belletje om me Skoda octavia (1) combi 1.8T RS Op te halen.
Maar weet iemand wat precies het verschil is met de gewone 1.8 T Wat is er anders aan het "sport"
Onderstel en hoe komt die aan die 30PK extra? Ik kan het nergens vinden.

Groeten fabian
 

dirkkroneman

Forumguru
Sport onderstel zal een verlaging zijn van ca 15mm (tov standaard model) en ik denk ook andere dempers? Motorisch weet ik niet, wellicht slechts alleen andere software ;)
 

ertromp

Forumguru
Welkom hier. Altijd mooi een Octavia 1 RS! Klassieker in wording en zuinig op zijn!
@Antera kan je er vast meer over vertellen over de verschillen
 

Joske

Forumguru
van het 1.8T blok zijn er aardig wat verschillende varianten op de markt gekomen, het "zwaarste" blok lag in de Audi TT met een whopping 240 pk en 320 Nm. De Octavia 1 RS (2000 - 2004) heeft 150pk 180pk en 235 Nm. De turbodruk varieerde bij al deze modellen afhankelijk van het vermogen. Dat er meerdere types turbo gebruikt zijn lijkt me dan ook de meest logische verklaring in vermogensverschil. Voor de rest zijn de blokken nagenoeg identiek, 20 kleppen, dubbel bovenliggende nokkenas en multipoint injectie.
 
Laatst bewerkt:

Michelv.

Forumguru
De Snelste TT standaard 225PK net als de Leon Cupra, er is ook nog een 180PK versie en uiteraard de 150PK versie.
 

Joske

Forumguru
nene, de snelste TT had 240pk :D

in de periode 1998 - 2005 had ie inderdaad 225pk maar in de periode 2005-2006 had ie 240pk ;)
 

H@RM

Senior Member
Ik dacht altijd dat het grootste verschil ten opzichte van een 150pk 1.8T de turbo was.
De 150pk heeft een K03 en de 180 een K03s
 

LT83

Forumguru
volgens mij is de 150pk (agu) met K03, 180pk K03s (auq) en 225pk (bam) met K04 turbo, maar kan het mis hebben.
Rs in inderdaad alleen als 180pk geleverd. Je ziet binnen de VAG groep aardig wat verschillende vermogens en types van dit blok, 150pk, 156pk, 163pk 180pk, 190pk, 210pk, 225pk, 240pk en ook nog in de donkervoort met 270pk
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Wat verhaal. Gefeliciteerd met de aankoop.

Even op een rij omtrend de RS.

  • De Octavia RS ( en 4x4 ) rijd met hetzelfde blok als de Golf 4 Edition en dus met en AUQ 180PK met een K03s turbo standaard 180Pk 235Nm
  • De niet RS rijd met een 150 PK en een k03 Turbo (4x4 versie)
  • Het sportonderstel is onder een Octavia RS idd aanwezig en dit houd niet meer in dan andere veren tov van een normale Octavia. Daarnaast heeft de RS als voordeel dat er al een 4-motion stang standaard onder zit zodat je geen problemen heb als je de auto gaat verlagen met meer dan 40mm. Maar dat terzijde
  • De verschillen van vermogens van hetzelfde blok liggen in andere computers,turbo's al dan niet of het ism 4 wiel aangedreven auto is of niet

Wikipedia is niet altijd geloofwaardig heren. Dit is aan te passen zoals jij dat wenst.. Maar de info daar is op dit moment correct

p.s. wat heb ik dan voor motorcode? Rijd met 240Pk :D
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij zie je bij identieke motorcodes, soms ook (kleine) verschillen in opgegeven vermogen door de fabrikant. Een blok met dezelfde motorcode kan volgens fabrieksspecs in bijvoorbeeld een Audi 225 pk leveren, en in een Seat 220 pk. De kans is groot dat die verschillen er in werkelijkheid niet zijn, en dat het een commercieel trucje is om de duurdere merken/modellen iets makkelijker te verkopen. Bij echte verschillen kan dat inderdaad in software, of in software in combinatie met turbo zitten.
 

Fabianw87

Nieuw lid
Oke bedankt voor alle antwoorden

helaas belde de garage gister dat ze aantal problemen tegen zijn gekomen waarschijnlijk lekke koppakking en turbo viel af en toe weg (onder proefrit geen problemen gehad, dus wel eerlijk van de verkoper). Ze gaan er van de week mee aan de slag, maar mocht ik het dus niet vertrouwen en ik tog een 1.8T blok wil met dit vermogen zou ik dus voor een andere turbo moeten kijken + chip (want deze wou ik ook laten chippen naar 210pk) iemand al eens andere turbo erop gezet enzo welke?
 
ik heb ook een rs gekocht afgelopen weekend alleen van mij moet nog gekeurd worden bij rdw en dan kan ik hem ophalen.

ook ik ben me aan het verdiepen in wat mogelijk is en heb al wat leuke dingen op de kop getikt :D

blijf je projectje volgen :D
 
Bovenaan Onderaan