Aankooptips Octavia

sandurtjuh

Forumguru
Beste,

ik heb toevallig een mooie Octavia gezien en heb al heel wat posts bekeken hier op het forum, maar wellicht is het toch handig om wat tips van jullie te ontvangen voordat ik informatie door elkaar ga halen.

Nu heb ik gezien dat de DSG bijvoorbeeld problemen kan geven (koppelingsplaten), dat de TSI problemen kan geven etc. etc., maar nu weet ik niet of dat ook voor dit type geldt.

Hebben jullie tips en wellicht insider informatie voor mij? Ik zou jullie heel dankbaar zijn.
Ik zou morgen (indien ze open zijn) graag even willen gaan kijken.

Is het trouwens het beste om deze zelf uit te lezen of te laten uitlezen (wellicht niet bij de verkoper dan?).

Thanks!
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
De bekende TSI "problemen" kunnen ook op de auto zoals door jou gepost van toepassing zijn.
Uitlezen op bijvoorbeeld die DSG zou ik zeker (laten) doen
 

sandurtjuh

Forumguru
Oke, dus als ik het goed begrijp:

- olieverbruik
- distributieketting (wanneer vervangen (4 jaar / 100.000 km))
- DSG (moet juist en soepel schakelen)
- 1.2 - Iets met een recall (softwareprobleem?)

Verder nog aandachtspunten?

Dan, voor de mensen die er zelf in rijden, hoeveel verschil is er tussen een 1.2 en 1.4, is dat een beetje motor voor de Octavia? Moet deze gechipt worden of een grotere motor hebben? Ik wil van mijn 3.0 af en zuiniger rijden de komende jaren, maar het moet niet zo zijn dat het materiaal extra belast wordt omdat hij het net niet vlot getrokken krijgt.
 

newwolf84

Forumguru
Voor de 1.2 was er de aanpassing met de turbo, genaamd 24w6, als deze is uitgevoerd zit er wel een sticker in de kofferbak geplakt.

Heb in beide auto's gereden, de 1.4 is uiteraard wat sterker dan de 1.2 maar voor wat IK er mee doe, gewoon woon-werk 10 km enkele reis in Nederland, meer dan voldoende. Het kan altijd beter, harder, sneller. Maar ik ben er tevreden mee. De 1.4 is vlotter maar het verschil was mij niet groot genoeg om te zeggen dat ik voor een 1.4 zou gaan, dus het is de 1.2 geworden en tot nu toe nog geen spijt. En anders is een chip zo geplaatst ;)

Verder zal de trekhaak ( mocht je die vaak gebruiken ) zeker mee spelen in het vlot opgang komen van je caravan/aanhanger, dan is misschien de 1.4 beter aan te bevelen.
 

sandurtjuh

Forumguru
Mooi, dankjewel voor je antwoord. Op zich geen rare dingen in gedachten met de auto. Trekhaak eigenlijk niet nodig. Verder rij ik nu een 3.0 (Renault, welliswaar op G3) wat lekker vlot rijdt, maar toch op zoek naar iets anders, gewoon lekker rustig (ook voor de gemoedstoestand ;))

Dankjewel voor de tip van het sticker, moet deze dan nu in de kofferbak geplakt zitten en zo ja, is de turbo dan aangepast (een plaatje toch?) en hoe weet ik of het nodig is (mocht deze er niet inzitten)?
 

ertromp

Forumguru
Op de distributiekettingen zit geen interval betreffende vervanging. Moet eigenlijk een autoleven meegaan zo'n ketting.
DSG moet inderdaad soepel schakelen en zonder stoten van 1 naar 2
Verschil tussen de 1.2 en 1.4 is naast de inhoud van de motor en daarmee natuurlijk het vermogen ook hoe dit vermogen opgebouwd wordt de koppel/toerenkromme ziet er anders uit.
Als je voldoende vermogen wilt en toch zuinig wilt rijden zou ik persoonlijk voor de 1.8TSI gaan. Dat zal naar verwachting wel mijn keuze worden in een volgend VAG product :D
 

sandurtjuh

Forumguru
Oke, goed om te weten.
Wat betreft motorinhoud en koppel, duidelijk.

1.8? Ik heb eens gekeken, maar weinig aanbod (2010+, tot 100k km, Elegance Business, Automaat, Benzine, Combi). Vooral 1.2tsi aanbod, maar nu weet ik niet omdat dat komt dat er zoveel 'problemen' mee zijn :) Maar zal het zeker meenemen als mooi advies :D
 

newwolf84

Forumguru
Beide motoren zijn rustig, zowel de 1.2 als de 1.4. Aangezien ik alleen dagelijkse ervaring met de 1.2 heb kan ik hier alleen maar over zeggen dat deze idd fluisterstil is. Mijn vrouw hoort de auto nagenoeg niet als zij in de keuken staat, dit in vergelijking met mijn vorige auto een echte VAG 1.9 TDI die wel duidelijk hoorbaar was.

Afgelopen zondag nog een stuk snelweg gereden en de auto is heerlijk stil, stukken van 140/150 ( mag niet weet het...) maar hij zoeft er heerlijk over.

Voor zover ik weet hebben de meesten wel die sticker maar anders zou je dit bij de dealer na kunnen vragen aan de hand van het VIN nummer dacht ik.

wel een kleine aan/opmerking, ook niet ELKE 1.2 had problemen hoor ! Alleen de probleem gevallen lees/zie je op het boze www, zijn er ook genoeg die wel zonder problemen rondrijden.

Bij de 1.4 was ook wel wat mis.
 

CDK

Forumguru
persoonlijk zou ik voor een Octavia als het budget het zou toelaten minimaal voor een 1.4 gaan, de 1.2 is ook prima te doen hoor, maar ik heb graag een beetje reserve ;)
 

Bolkm00d

Senior Member
Ik ben van een 1.4tsi naar een 1.2 tsi gegaan. Voor dagelijks gebruik prima te doen echter kwam ik in Oostenrijk echt iets tekort (bén verwend) na een aantal maanden laten chippen bij JD. Nu merk ik weinig verschil tussen beide motoren en trekt hij ook in de bergen erg goed.
Samenvattend: 1,2tsi voldoet na tuning.
 

Beedeewee

Forumguru
Als een occasion dealer onderhouden is (volledige onderhoudshistorie), wordt het wisselen van een ketting dan vermeld in het onderhoudsboekje? Of kun je dit makkelijk op een andere manier checken?
 

newwolf84

Forumguru
Grappig, ik lees mijn eigen vragen steeds terug ;) geeft niks, zo ben ik ook hier in gerold.

Wat de ketting betreft, nee dit wordt niet vermeld in het onderhoudsboekje maar is via de dealer wel na te kijken. Zo was bij mijn auto deze rond de 86 k vervangen, stond niet vermeld maar door contact op te nemen met de garage waar die in onderhoud was geweest werd mij keurig medegedeeld dat dit was gebeurd.
Weet niet precies hoe het systeem heet maar geloof dat elke dealer hierin de gegevens kan opzoeken.

Om te kijken of je een gemodificeerde ketting hebt is bij mijn weten alleen te bekijken als de boel wordt losgehaald.
 

Beedeewee

Forumguru
Oké, das goed om te weten! En misschien zijn mijn vragen een beetje dubbelop, maar dit gaat sneller dan opzoeken :bloemen::maakmegek:
Ik ga er volgende week een aantal bezichtigen in Groot Ammers (via marktplaats) en ben dus zeer dankbaar voor al deze tips! :dankje:
 

sandurtjuh

Forumguru
Nou, vanmorgen gaan kijken naar het apparaat en op een beetje stoeprand schade na een hele mooie auto met 70k op de teller. De knoop doorgehakt en klein beetje van de prijs kunnen halen met inruil.

Dat rijdt nog eens heel anders dan een Renault Laguna zeg. Het vermogen is niet megaveel, maar goed genoeg en hij schakelt lekker (en anders kan er nog altijd gechipt worden). De ketting is al vervangen, dus dat scheelt.

Hopen dat we nu de komende jaren lekker mogen genieten van deze auto.
 
Bovenaan Onderaan