Aankooptips gebruikte 1.6 TDI met DSG-7 bak

Octo1900

Nieuw lid
Hoi,

Ik overweeg een gebruikte 1.6 TDI (105pk) te kopen met +- een 100.000 op de teller. Nu hoor ik ook negatieve verhalen over deze motor. Minimale speling zuiger, en cilinderwand, dunnere olie, extra slijtage. De DSG-7 zou een erg trage bak zijn, waardoor je of geduld moet hebben of zelf eerder moet op-af schakelen. Nu weet ik dat het blijkbaar makkelijker is om te klagen (daar lees je dan ook de berichten over), toch ben ik benieuwd naar de ervaringen.

Een andere optie (qua prijs zijn de verschillende redelijk klein) is een traditionele 1.9 TDI (105pk) met een DSG-6 of een dikke 2.0 TDI (140pk). Voor mij is 105pk voldoende en vindt een laag verbruik ook belangrijk.
 

Import Yeti

Forumguru
Dat van die zuigerspeling heb ik nog nooit gelezen of gehoord. Sterker nog, de 1.6 TDI schijnt een goed blok te zijn, alleen de EGR schijnt heel erg snel kapot te gaan. Verder geen bijzonderheden.
 

CharlesTucker

Forumguru
Over de motor, voor wat het waard is, ik heb hem in mijn auto (Octavia Combi), en hij bevalt prima, ik heb 120.000 km gereden in 3 jaar, hij heeft geen krimp gegeven, nul problemen. Onderhoud elke 30.000km (in principe variabel, de auto geeft zelf aan wanneer onderhoud noodzakelijk is en dat blijkt bij mij inderdaad neer te komen op eens in de 30.000km, volgens de dealer komen de meeste net iets sneller terug voor onderhoud, wat te maken heeft met rijstijl, olievervuiling, etc. Ik rij vrij rustig, en vrijwel alleen snelwegritten van zo'n 70km). Uiteraard ben ik wel benieuwd hoe die zich de komende 120.000km gaat houden :)

Over de DSG, die heb ik zelf niet, maar na 3 jaar forum lezen valt me op dat iedereen juist erg enthousiast is over die bak. Waar je misschien op doelt is dat in het kader van een laag verbruik de bak naar de zin van veel mensen erg snel (te snel??) opschakelt naar een hogere versnelling, en erg laat terug naar een lagere. Dit leidt tot brommen van de motor, soms moeite met het vlot nemen van een rotonde. Zonder zelf DSG-ervaring te hebben kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Ik heb weliswaar een handbak, maar met "schakeladvies", en die adviseert vaak ook erg vroeg om naar een hogere versnelling te gaan. Bij een handbak is dat advies natuurlijk eenvoudig te negeren, bij een automaat niet (kan wel, maar ja, waarom heb je een automaat?).

Tenslotte, met 100.000km op de teller heb je waarschijnlijk een Octavia II op het oog, geen III?
 

CDK

Forumguru
Voor die DSG is een software upgrade beschikbaar bij TVS Engineering / DSG-dokter, die zorgt er voor dat het schakelen sneller gaat (niet verwarren met eerder!) bij een iets hoger toerental, waardoor de koppeling minder slipt en dus langer meegaat. Dit is overigens zeer aan te bevelen.
 

kansberg

Forumguru
De 1.6 TDI staat als zeer goed aangeschreven binnen de garagewereld. En dat is niet omdat er een dergelijk exemplaar in het vooronder huist van mijn bolide, voor aankoop heb ik diverse garagisten gevraagd (ik werk in de automotive) wat hun ervaringen waren met dit blok, en ze waren er allen lovend over.
 

Octo1900

Nieuw lid
Dank voor jullie reacties. Mijn conclusie is dat de ervaringen ronduit positief zijn. Het bevestigt maar weer dat je (dus: ik) voorzichtig moet zijn met "verhalen", waarbij verhalen soms voorbij aan de kern. En inderdaad; het gaat dan om een Octavia II met facelift.
 

Havana

Forumguru
Ik zou de aircopomp preventief vervangen, scheelt een boel geld. Ook zou ik de EGR weg laten schrijven door een tuner (ca. 100 euro). Evt direct laten chippen, dan krijg je de EGR er voor niks bij.

Roetfilter en vliegwiel krijg je normaal gesproken pas rond de 200.000.
 

KWc

Lid
- 184.OOO km en geen problemen hier. (1.6 TDI 2010);
- Aircompomp preventief vervangen lijkt mij overbodig.
- Geen EGR/roetfilter problemen gehad; Ik kan me wel voorstellen dat in lage toeren rijden en stadsverkeer nefast hiervoor is.
Mijn vorige tdi (fabia) had 280.OOO km en ook geen enkel EGR probleem; aircompomp en condensor waren nog origineel.
 

Havana

Forumguru
Overbodig is dat zeker niet. Veel van die pompen draaien continu mee, ook als de airco op ECON staat. Als de pomp dan stuk gaat blijft de boel draaien met het gevolg dat metalen deeltjes in het systeem komen. In het beste geval betekent dit dat de boel gespoeld moet worden (naast nieuwe pomp) in het slechtste geval lopen ook andere onderdelen van het systeem schade op, bijvoorbeeld de filter/droger. In dat geval kijk je aan tegen een reparatie van 1200 euro.
 
Bovenaan Onderaan