Aankooptips fabia I

Status
Niet open voor verdere reacties.

emiel10

Senior Member
Ik zal me hier ff melden:

Ik ben Emiel 26 jaar en kom uit het noorden van Limburg, en ga volgende week kijken voor een fabia combi:
http://www.seldenrijk.nl/main.php?pa...661#Car-detail

Die om precies te zijn, iemand bekend hier met het bedrijf/de auto?

Verder nog dingen waar ik op moet letten behalve de waterlekkages deuren/motorruimte draagarmrubbers etc...

Zit NAP bij en alle boekjes, weet alleen nog niet precies wat de staat van de banden is, maar verder een zeer complete auto als je het mij vraagt. Auto staat daar nu bij de poetser, anders had ik het morgen al geregeld waarschijnlijk..

Ik hoor het wel mocht dat niks zijn of juist wel!
 

darkprojectx

Forumguru
Nette auto wel, ik zou het dakraamrubber wel even in de gaten houden met dat mos erop. Kijk of het rubber nog flexibel is en niet hard of bros, daar wil je echt niet aan beginnen om die te vervangen.
Verder lage km stand voor dit jaartal, dat is wel gunstig!
50Kw (68 pk) vindt ik persoonlijk wat aan de lage kant voor een combi.

lijkt me dat je die voor 4500 ook wel mee kunt krijgen, of 4900 met 4 nieuwe bandjes ;)
 

Ronbe

Senior Member
De elegance is een heel compleet uitgevoerde wagen. Stel je niet teveel voor van de ingbouwde navigatie. Dit is een VDO Dayton systeem wat toendertijd als actie goedkoop werd aangeboden. Dit is een pijltjessysteem in het schermpje van de autoradio. Updaten was heel duur. Waarschijnlijk zitten er bij deze wagen nog de cd's van 2002 erin. In de praktijk betekend dat dat je niks aan het navigatiesysteem hebt.
Let op of de distrubitieriem vervangen is !
Heb je al een proefrit gemaakt ? 17 inch onder de Fabia is behoorlijk stug, je voelt elk richeltje in de weg. Ik persoonlijk vindt 15 inch nog net goed, maar ik stel dan ook prijs op een comfortabele demping. Als de onderhoudsboekjes volledig ingevuld aanwezig zijn kan je ervanuit gaan dat de wagen behoorlijk onderhouden is, probeer contact op te nemen met de vorige eigenaar.
Het blijft natuurlijk wel een auto van 8 jaar oud waar je ook wat geluk mee moet hebben.
 

emiel10

Senior Member
Navi gaat er ook gelijk uit, daar komt een dubbel din voor in de plaats, mijn pa had dezelfde navi in zijn auto, werkt voor geen meter idd met de kaarten vaan 2002...

Maar goed, we zien het wel als we daar zijn, dakrubbers zijn inmiddels gecleanerd, en was lekvrij (volgens verkoper) dus ben benieuwd. Qua opties zit hij idd lekker vol.

En voor mij mag een auto wel wat stugger aanvoelen, maatje van me heeft er een met 15inch maar dat is me te comfortabel, heb altijd wat sportiever gereden..

En 68 pk is niet overdreven nee, maar rij voornamelijk woon werkverkeer en in de stad, dus heb de overige pk's ook niet nodig, daar heb ik mijn motor voor....

Vond deze gewoon goed eruit zien met de juiste opties voor een goede prijs. Als hij er in het echt ook zo goed uitziet ben ik tevreden, ben nogal een pietje precies wat krasjes ed betreft maar goed, daar heb ik dan ook wel een "goede" machine voor (dap500 voor de kenners)

We gaan het dus zien volgende week en anders zoeken we lekker verder, maar is moeilijk als je airco ed wil, en deze heeft ook het leren stuur wat wel aangenaam is...

Distributie overigens?? Heeft deze motor geen ketting?? is een 1.4, die hebben tot 2003 toch een ketting?
 

EdK

Forumguru
Zo vanaf de foto's ziet de wagen er netjes uit !
Distributie gewoon navragen en indien verteld wordt dat deze vervangen is dan in koopcontract laten vermelden !
Dak rubbers zien er nu goed uit zie je en dealer zegt dat hij niet lekt !?
Zelfde is met deur lekkage's wat een Fabia probleem is.
In koopcontract laten meenemen als je twijfelt.

Maar neem aan dat je minimal nog een bovag garantie hebt van 3 maanden ?
Dus dan ff lekker de wasstraat in en kijken hoe het staat met de eventueel lekkage's

Mbt de deuren is het een kwestie van onder de matten voelen achterin, zijn deze vochtig of nat dan zal er gekit moeten worden (genoeg info op forum)

Tja en mbt je pietje precies, je moet wel rekening ermee houden dat het geen nieuwe wagen is, dus kleine krasjes en eventueele steenslag is een normaal iets en moet je overheen kijken en lekker zelf mee aan de slag gaan zoals je verteld

Succes met het verder beslissen of je het wel of niet doet !
 

emiel10

Senior Member
Lekkage dak heb je snel gezien, als er plekken ergens zitten in het dak dan weet je genoeg. Wasstraat ga ik dus echt niet doorheen met mijn auto, dat ben ik echt zwaar op tegen haha, noem het liever krasstraat. Mijn zwager werkt bij een autodaken inbouwcentrum dus mocht dat een probleem worden kan dat netjes geregeld worden. Distributie weet ik nog niet maar ik ga ervanuit dat dit het type is met ketting, en geen riem, maar dat zoekt verkoper nog uit (auto staat nu bij poetser dus hij kan het niet nakijken)

Lekkages deur zal ik goed naar kijken en los ik eventueel zelf wel op tegen verlaging van de prijs natuurlijk...

Als het goed is komt we morgen iemand voor mijn huidige auto, zoniet ruil ik deze waarschijnlijk in..

Garantie doe ik niet aan, is voor mijn 160km rijden, dan doe maar wat korting, want om voor elke ding 320km te gaan rijden zie ik niet zitten...

Pietje precies mag best, en je moet er rekening mee houden dat veel krasje er gewoon uit te polijsten zijn, er kan met poetsen veel meer als je denkt... Maar toon ik tzt wel als er een fabia op de stoep staat hier...
 

Monteurtje

Forumguru
Hier zit geen distributieriem op omdat het een 1.4 MPI is en die heeft een ketting. Alleen een multiriem voor de waterpomp, dynamo en evt. airco.
En vanaf 2000 waren er ook al 1.4 16V en die hebben een riem.
 

Tomas

Nieuw lid
Mooie auto, kleur / uitvoering.
17 inch is erg groot, naar mijn idee; hoger brandstofverbruik, minder comfort & een grotere afwijking op je kilometerteller (zo'n 10 km/u).

Dit motortype heeft idd een ketting, geen riem. Onderhoudsarm. Daarnaast een oerdegelijk blok. Wel opletten, dat als -ie te veel gaat ratelen (geluid van een keukenmachine waar iets hards in ronddraait), dat de ketting mogelijk oud aan het worden is.

Bij proefrijden goed letten op motortemperatuur, die moet precies in het midden komen te staan. Zo niet, dan is de temperatuursensor en/of de thermostaat kapot.

Verder is de fabia over het algemeen gezien wel wat meer bekend met elektrische probleempjes; controleer of alle deursloten samen sluiten, of er geen lampjes op het dashboard af en toe plotseling gaan branden.

En oja, de buitenspiegel verwarming wil ook nog wel eens kapot gaan. Dus ff een stukje rijden met verwarming ingeschakeld, en dan ff voelen of die inderdaad wel warm wordt.

Dus, goed proefrijden!
 

emiel10

Senior Member
Mijn oude auto is gisteren verkocht, en de fabia is pas eind deze week beschikbaar omdat deze momenteel bij een poetsbedrijf staat...

Liep gistermiddag bij toeval tegen een audi A3 aan, en deze is het dus na een goede proefrit gelijk geworden, en wordt dinsdag geleverd.

Dit topic mag dus dicht, voor mij voorlopig geen skoda dus :baby012:
 

Jerrie

Lid
Voor rond dezelfde prijs en jaartal?

Ik heb juist een -beetje- spijt dat ik mijn Fabia iets te snel heb gekocht.
Want vindt dit een echte topper.
 

emiel10

Senior Member
Voor rond dezelfde prijs en jaartal?

Ik heb juist een -beetje- spijt dat ik mijn Fabia iets te snel heb gekocht.
Want vindt dit een echte topper.

Iets goedkoper maar wel iets meer km's. Maar A3 rijdt toch wat luxer als een fabia, heb inmiddels in beide een goede proefrit gemaakt maar audi bevalt me toch beter.

Volgende keer beter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan