Aankoopadvies O2 1.9 tdi

essel

Nieuw lid
Hallo allen,

Ik ben op zoek naar een 2de hands Octavia uit de jaren 2006-2008. Nu lees ik dat skoda veel problemen kent met de versnellingsbak. Klopt dit? En waar moet ik op letten?. Normaliter koop ik auto's met een km-stand van 200.000 km en rij deze dan voor vermogelijk af.

Sjoerd
 

Thokozanoah

Forumguru
Dijk van een auto, heb er zelf eentje gehad en probleemloos gereden, mij is niets bekend van bakproblemen....succes met de zoektocht!
 

Bakkertje

Forumguru
Welkom hier!
De versnellingsbak problemen ken ik eigenlijk alleen van de DSG automaat. Wat wel een bekende kwaal is (zeker met die km-standen) is het 2 massa vliegwiel.
Verder heb ik probleemloos gereden met de 1.9 TDI, een erg fijne motor als je het mij vraagt. Niet de stilste, maar daar krijg je dan ook wel weer meer rijplezier voor terug.
 
mijn DSG heeft imd 300k gelopen en tot nu nooit wat aangehad, wel het genoemde massa vliegwiel en aircopomp vervangen bij 265k en als laatste bij 285k de kop en nokkenas 1 pompverstuiver egrklep, en gelijk de distributie gedaan omdat de boel toch openlag, daar was ik niet blij mee, maar ga hem afrijden en daarom toch vervangen, moet wel zeggen dat de DSG niet zoveel werk hoeft te verrichten omdat ik meestal lange ritten rij (meer dan 300km)
ben voor de rest erg tevreden over de auto met lekker veel ruimte, maar ja repareren of weer wat nieuwers kopen waar ook toch weer aan gerepareerd moet worden, t'is volgens mij allemaal om het even.
 

canth

Actief lid
Dat snap ik wel. Bij tuning zullen de verschillende onderdelen toch zwaarder belast worden. Met als gevolg dat ze eerder stuk gaan. Voor een tweedehands auto niet heel onbelangrijk om op te letten. Natuurlijk kan ook een niet getunede turbo met 250K achter de kiezen in één keer de geest geven, maar met een getuned exemplaar is het risico net wat groter.
 

CDK

Forumguru
@canth, om de turbo zou ik me het minst zorgen maken als er bij een gerenommeerde tuner getuned is. Ook houd een goede tuner rekening met het inkomen van het koppel, maar dat 2 massa vliegwiel blijft gewoon een zwak punt. Een standaard DSG zonder enige aanpassing is altijd een risico, of de auto nu wel of niet getuned is :jaja:
 

Import Yeti

Forumguru
Let bij dit type motor wel op dat er lekkende pompverstuivers voorkomen bij een hoge KM-stand.
Herkenbaar aan dieselolie bij de motorolie. Dit is een dure grap om te (laten) repareren. €4000,00 ongeveer.
Voor de rest een onverwoestbaar blok die 1.9 TDI. Ik heb er destijds probleemloos 290K mee gereden.
 
het zijn meestal niet de pompverstuivers die lekken maar de kop die wordt uitgeslagen (vanaf 2005) omdat VAG het wel een goed idee vond om de pompverstuivers met 1 boutje vast te zetten en de kop van aluminium is, bij de vroegere 1.9 was de boel van gietijzer en ontstond dat probleem niet, Carrec in Soesterberg modificeert de kop, door een metalen ringen in alu kop te plaatsen waardoor de pompverstuivers niet meer uitslaan, voor goed 3000,- ben je klaar incl distributie.
 

Noord26

Forumguru

Die titel van het blog dekt totaal de lading niet. Niet elke VAG auto rijdt op diesel en heeft DSG toch? Aircopomp, turbo en EGR-klep zijn dingen die je ver van tevoren kunt schoon (laten) maken of kan laten controleren tijdens een wat uitgebreidere beurt (als de standaard grote beurt bij een lokale dealer) bij een echte specialist (zoals VAGtechniek). En goed onderhoud, waardoor deze problemen niet op zullen treden, is niet merk afhankelijk waardoor dit ook niet aan de titel gerelateerd kan worden.
 

Havana

Forumguru
Da's waar. Maar DSG stuk gaat eigenlijk vooral over 2 massavliegwiel. En de overige punten gelden ook voor benzineauto's behalve de roetfilter.
 

VEEJAY

Forumguru
Ik mis nog:

1. Klepstoters vervangen (met sterkere, dit weet elke Vagspecialist)
2. Vliegwiel van de handbak
3. Lekkende verstuivers
4. Slechte warme start
5. EGR koeler vloeistof lekkage

6. Defecte Xenon lampen (eerst paars dan dood)
7. Raam mechanismen die kunnen haperen (niet goed sluiten of spontaan opengaan).
8. Aandrijfashoezen voor.
9. krakende vering (met name bij kou)
10. Cruisecontrol perikelen

Drijfstang door het blok en lekkende koppakking lijkt me vooralsnog incidenteel net als een gat in de zuiger door de eerder genoemde defecte verstuiver.

Disclaimer: Nee heeft niks met tuning te maken, kan elke 1.9TDI overkomen.
 
Laatst bewerkt:

essel

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reactie's. Veejay's reactie klinkt niet goed:sterretjes:. Mijn vraag ging eigenlijks specifiek over de versnellingsbak, daar ik op andere sites hier nog wel eens over wordt geschreven. Hier worden de syncromesh ringen vaak als oorzaak aangegeven.

Ik rij nu nog in de mondeo TDDi uit 2001, met 400 dkm, en heb er nu meer 200 dkm met gereden. Hier was de grootste kostenpost ook het dubbel massavliegwiel (€1400), voor rest geen onderhoud gehad aan pomp, verstuivers, turbo, en de auto gebruikt nagenoeg geen olie. Maar goed ik wil wel eens wat anders en ja er zitten wat kosten aan te komen.... Dus ging mijn belangstelling uit naar een Octavia Combi. Echter de versnellingsbak problemen hielden dat nog een tegen.

Maar ik begrijp dat jullie deze ervaring niet hebben.
 

Joske

Forumguru
op @VEEJAY moet je niet letten, die rijdt nu een beamer.. :deuk:


maar hij heeft wel wat ervaring met VAG-blokken, dus je mag hem best au serieux nemen ;)

Nu zie je een hoop dingen samen staan die "kunnen" gebeuren, niets zegt dat het jou ook zal of kan overkomen é. Trouwens nu zie je ze mooi opgesomd staan, van sommige had je wsl nog nooit gehoord..
 
Bovenaan Onderaan