Aankoopadvies gevraagd

Hoi Skoda rijders,

Wij gaan morgen kijken naar een octavia 2 uit 2012 met 220k op de teller. Het lijkt een heel nette auto, op een krasje en de set winterbanden na. Hij lijkt me redelijk luxe uitgerust, maar ik ben niet thuis in welke uitvoeringen er zijn van de octavia. De onderhoudshistorie is volledig bekend, en heeft nu net nog een apk, oliewissel, nieuwe filters EN nieuwe ketting gehad. Kenteken is 86-tnr-5.

Nu ben ik wel bekend met auto's, maar niet met Skoda of tsi motoren.

Graag wat kijk en luister tips van jullie waar extra op te letten bij deze aankoop.

Mag ik hier overigens een marktplaats link plaatsen ter verduidelijking?

Gr Raoul
 

JeSko

Forumguru
@Tees heeft dezelfde, die zal je wellicht enkele goede tips/ punten kunnen geven, dat de ketting vervangen is is in elk geval al een dikke plus :thumbsup: wat betreft uitvoering, Skoda's zitten vaak lekker in de opties, om uitvoering zou ik me geen zorgen maken als de opties erop zitten die je zelf leuk vind of nodig acht.
 

ertromp

Forumguru
Al gevonden op basis van je kenteken
Het is een 1.4TSI Elegance.
Ziet er compleet uit met alle opties tot aan de Xenon verlichting aan toe.
Belangrijk om te checken is of de felsnaden aan de kokerbalken er nog fris uitzien en of er geen roest is aan de onderkant voor spatborden.
Check ook rond de kentekenverlichting in de kofferklep.
Kijk ook met geopende motorkap of je nieuwe of verschillende bouten ziet in o.a. spatborden. Kan duiden op schade.
Vraag of ook de nokkenasversteller is vervangen. Dat kan bij de 1.4 CAXA motor een issue zijn.
Is het interieur nog stevig dus zittingen en wangen in rugleuningen en de leuningen zelf?
Verder een heerlijke auto en als die jaarlijks onderhoud heeft gehad kun je er nog mooie km's bij zetten.
En volgens RDW 2 eigenaren gehad wat zeker niet gek is voor een auto van 11 jaar oud.
Bij een proefrit even een medepassagier meenemen en die op een verlaten stuk weg buiten laten kijken als je voorbij rijdt met verschillende toerentallen op rookontwikkeling door de motor.
 
Onnodig het (hele) bericht boven het jouwe te citeren.
Grotendeels duidelijk verhaal, qua eigenaren zelf 1, de 2e is de autohandelaar waar de auto naar verhuist is toen de echtgenoot van de 1e eigenaar de ketting begon te horen en vond dat het tijd was voor wat nieuwer. De auto is ook altijd in onderhoud geweest bij autobedrijf Korterink in Rouveen.

Ik weet alleen niet wat felsnaden zijn? Soort van lasnaden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
@ertromp heeft eigenlijk alle belangrijke dingen al genoemd voor dit type auto. Ketting is idd een dingetje, maar recent vervangen dus prima, roest op een paar specifieke plekken (heb t zelf ook bij de kentekenverlichting, moet ik nog wegwerken), en kijken of je indicaties van olieverbruik hebt (rook uit de uitlaat). Maar dit is een latere O2 (2011 schat ik obv kenteken?), die hadden al duidelijk minder problemen met olieverbruik.
 
Heerlijk om te zien dit mensen, lekker behulpzaam en proactief
Thanks.

Even een off topic vraagje, is er een andere manier om dit forum te bedienen ipv via de browser op m'n mobiel? Iets waarbij ik niet al die reclame in beeld heb? (bijv een app oid)
 

ertromp

Forumguru
Felsnaden zijn de randen waar gezet metaal weer tegen elkaar komt. Wordt meestal met een dikke coating afgewerkt en gespoten.
Zet je o.a de krik onder/over
 
Btw, schade heeft de auto al aan de voorkant. Hoekje bumper en schaafje spatbord rv. Dit is allebei goed te polijsten (kan ik zelf) maar is dus ook niet verholpen en zichtbaar, en ook niet zo groots dus.

Andere vraag, de auto staat nu op lm 225/45/17 winterbanden, dus ik ga op zoek naar een 2e set met zomerbanden. Welke maat kan ik het beste nemen? Wat is het meest gangbaar, 16 of 17 inch?

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
 

CharlesTucker

Forumguru
Een "Elegance" uitvoering in die tijd had geen xenon. Als deze dat inderdaad wel heeft is het waarschijnlijk een "Elegance Business". Dan zou er ook een Columbus nav in moeten zitten. Die zijn trouwens erg eenvoudig te jatten, gebeurde 10 jaar geleden erg vaak. Maar tegenwoordig lees ik daar nooit meer wat over, de interesse is er waarschijnlijk niet meer onder het dievengilde. Verder, mooie auto's, die O2's, ik heb er zelf in 7 jaar zo'n 280.000 km mee gereden, met veel plezier. Soms verlang ik zelfs nog wel eens terug, ik had toch het idee dat de kwaliteit beter (marginaal) was dan de O3.

Overigens, de mijne stond af-fabriek op 15 inch, wat het meest gangbaar is weet ik niet, ik vermoed toch 17.
 

ertromp

Forumguru
Mijn Elegance uitvoering destijd had ook Xenon en was geen Business. Gewoon een optie die te bestellen was
 

ertromp

Forumguru
Geen idee of je fanatiek wintersporter bent of als je voornamelijk in NL blijft rondrijden en geen bochtenridder bent zou je 4 seizoensbanden kunnen overwegen op de 17 inch velgen.
 

Tees

Donateur
15" was de standaard voor de O2, de wat duurdere versies staan op 16". 17" volgens mij alleen als optie. Ik heb 16" LM en vind dat helemaal prima, maar ik ben dan ook geen fan van grote velgen met dunne banden. 205/55 zit er dan standaard op.
En ik rijd al vele jaren naar tevredenheid met Michelin CrossClimates, maar ga niet op wintersport.
 
Duidelijk, dan zou mijn voorkeur ook uit gaan naar de 16inch 205/55. Dat zit er onder de m'n v50 nu ook, en is een auto van ongeveer hetzelfde gewicht en formaat. Rijd idd prima. Ik zal wel op zoek gaan naar een gebruikte zomerset en daarna evt vervangen door all-season. Heb nu nml ook die winterse al eronder.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
 

gehaktbal

Forumguru
Ik heb 16" LM en vind dat helemaal prima, maar ik ben dan ook geen fan van grote velgen met dunne banden. 205/55 zit er dan standaard op.
Dit beaam ik. Ben op mijn O3 van 18" Golus terug gegaan naar 16" Golf-velgen. Rijdt vele malen comfortabeler (het is ook net waar je voorkeur ligt).
 

Tees

Donateur
Ik weet niet wat de steekmaat en verdere waardes (J en ET) van de V50 is, maar als het past kan je overwegen die 2 sets om te draaien, en de V50 met de 17" velgen te verkopen?
 

hemi24

Forumguru
Een "Elegance" uitvoering in die tijd had geen xenon. Als deze dat inderdaad wel heeft is het waarschijnlijk een "Elegance Business". Dan zou er ook een Columbus nav in moeten zitten.

Qua uitvoering lijkt me dit inderdaad een Elegance Businessline, aangezien er o.a. xenon met AFS, Columbus Navi en parkeersensoren V+A opzitten.
Er zitten een setje naderhand gemonteerde 17” Zenith velgen onder (zonder sierdopjes ).
Gezien de stand zitten er ook hulpveren onder i.v.m. de aftermarket Westfalia trekhaak.
 
Bovenaan Onderaan