Een 1.0 uit 2016 is zonder twijfel het blok zonder turbo, pas najaar 2017 (modeljaar 2018) is de 1.2 4-cilinder TSI vervangen door de 1.0 3-cilinder TSI. Voordeel van een blok zonder turbo is dat je niet bang hoeft te zijn voor kosten aan de turbo, nadeel is dat ie weinig power heeft. Waar je bij een auto uit 2016 wel naar moet kijken is de staat van de accu: grote kans dat de accu óf net is vervangen óf dat ie tegen vervanging aan zit, en een accu vervangen in een auto met start-stop systeem is echt een stuk duurder (ook moet de accu opnieuw ingeleerd worden met vervangen, omdat de auto de parameters geleidelijk aangepast heeft aan de gedegradeerde oude accu.
Wat de prijs betreft: in NL vind je ze niet voor die prijs, maar mijn inschatting is dat het voor Belgie een redelijk normale prijs is. Km-stand is ook normaal voor de leeftijd, ik zou je wel adviseren om bij een onafhankelijke en deskundige partij een goede aankoopkeuring te laten doen. Dat kost je wat geld, maar kan je veel onkosten besparen, ik heb bij mijn 2016 Fabia ook een garantie-afloopkeuring (in feite dezelfde keuring) laten doen door een VAG-specialist (geen dealer dus), en daar kwam o.a. een probleem met de cruise control uit, en is onder fabrieksgarantie nog een reparatie van zo'n 1000 euro gedaan, dus die 70 euro keuringskosten waren snel terug verdiend.