Aankoopadvies: Škoda Fabia Combi 1.0 2016

ŠkodaBE

Nieuw lid
Dag forumleden,

Ik heb een skoda fabia 1.0 op het oog. Deze heeft ongeveer 80.000 kilometers op de teller, en heeft een manuele versnellingsbak. Mijn vraag is: Waar moet ik op letten bij het bezichtigen van dit voertuig, en is 8000€ een redelijke prijs.

Ik zie jullie reacties tegemoet!
 

Kanerr

Forumguru
Hoi,

Kijken of hij vier wielen heeft, een stuur, koppelingspedaal en of hij start, rijdt en remt.
8000euro is een koopje! Ik zou meer bieden dan dat in ieder geval, vooral voor een manueel.
Ik zou trouwens ook kijken of hij schade heeft gehad, mocht hij geen schade hebben gehad dan zou ik hem laten staan. Schade zorgt ervoor dat de auto ervaring opdoet en daardoor beter tegen een stootje kan.
 

Eltjo

Forumguru
Als je de adviezen deels omdraait heeft TS er misschien iets aan... De prijs in B is echter een stuk lager dan NL waar men de BPM betaald, houdt daar rekening mee.
Ik denk dat TS meer naar model specifiek advies zoekt.
 

Tees

Donateur
Om iets meer inhoud te geven: de Fabia 3 heeft niet bijzonder veel bekende euvels, en de 1.0 TSI is een betrouwbare motor. Zeker met de handbak zijn er geen specifieke dingen om op te letten.
Gewoon een normale proefrit maken dus.
 

hemi24

Forumguru
Voor dit geld, denk ik dat het om een 1.0mpi gaat…
Ook een probleemloze motor, maar een stuk minder krachtig!
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Goed punt @hemi24, de 1.0 TSI is pas in 2017 geleverd (zou net kunnen, als dit eentje van eind 2016 is, maar goed).

Ik vraag me trouwens af of een 1.0 MPI in een combi nou zo lekker rijdt...met de 1.4 16v in de F1c kwam ik bij volle belading wel wat koppel tekort, en de 1.0 heeft nog een stuk minder beschikbaar. Het is natuurlijk op te lossen (ik heb ook 4 jaar naar tevredenheid ermee gereden), maar als ik de keuze had zou ik een TSI motor zoeken.
 

Monte Deppy

Forumguru
Als het een mpi motor betreft dan deel ik de mening met Tees, ik had een zeer mooie fabia combi business edition gezien en wilde daar naar gaan kijken. Een collega had een skoda Citigo mpi, heb daar een aantal kilometers mee gereden maar ondanks dat hij niet per definitie traag is heb ik wel de hele tijd hoog in toeren gereden om een beetje vooruit te komen. Mijn inziens vond ik dat niet prettig en heb ik voor de tsi gekozen.

Voordeel van mpi is dat de turbo niet kapot kan!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
De 75 pk 1.0 MPI heeft 95 Nm bij 3000-4300 toeren, de 95 pk 1.0 TSI heeft 160 Nm bij 1500-3500 toeren. 1500 of 3000 toeren maakt een enorm verschil, en dan ook nog eens 2/3e zoveel koppel, die voel je wel. De 1.2 TSI (die vanaf 2014 geleverd is) heeft een soortgelijk vermogen en koppel als de 1.0 TSI die m opvolgde.

Dit is trouwens precies zoals de hele range TSI motoren: de turbo begint lekker te draaien vanaf ~1500-1750 toeren, dat is bij m'n 1.2 TSI ook heel duidelijk te voelen: als die erin klapt, dan trekt t beestje opeens veel harder.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Een 1.0 uit 2016 is zonder twijfel het blok zonder turbo, pas najaar 2017 (modeljaar 2018) is de 1.2 4-cilinder TSI vervangen door de 1.0 3-cilinder TSI. Voordeel van een blok zonder turbo is dat je niet bang hoeft te zijn voor kosten aan de turbo, nadeel is dat ie weinig power heeft. Waar je bij een auto uit 2016 wel naar moet kijken is de staat van de accu: grote kans dat de accu óf net is vervangen óf dat ie tegen vervanging aan zit, en een accu vervangen in een auto met start-stop systeem is echt een stuk duurder (ook moet de accu opnieuw ingeleerd worden met vervangen, omdat de auto de parameters geleidelijk aangepast heeft aan de gedegradeerde oude accu.

Wat de prijs betreft: in NL vind je ze niet voor die prijs, maar mijn inschatting is dat het voor Belgie een redelijk normale prijs is. Km-stand is ook normaal voor de leeftijd, ik zou je wel adviseren om bij een onafhankelijke en deskundige partij een goede aankoopkeuring te laten doen. Dat kost je wat geld, maar kan je veel onkosten besparen, ik heb bij mijn 2016 Fabia ook een garantie-afloopkeuring (in feite dezelfde keuring) laten doen door een VAG-specialist (geen dealer dus), en daar kwam o.a. een probleem met de cruise control uit, en is onder fabrieksgarantie nog een reparatie van zo'n 1000 euro gedaan, dus die 70 euro keuringskosten waren snel terug verdiend.
 
Laatst bewerkt:

ŠkodaBE

Nieuw lid
Update:

Eerst en vooral wil ik jullie bedanken voor al jullie reacties!

Ik heb de wagen bezichtigd en heb hem gekocht. Wat mij is opgevallen is dat er twee lampjes branden als je de sleutel in het contact steekt. Motorstoring en EPC. Als je hem start dan verdwijnen deze twee lampjes.

PS: het is een skoda fabia 1.0 met MPI motor.

Foto's volgen nog!
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Gefeliciteerd met de nieuwe wagen!

Volgens mij zijn dat de gebruikelijke controlelampjes die branden voor de start, ik tel er altijd 3 (ik parkeer altijd met de handrem erop), dan is alles goed.

Maar nu zijn we natuurlijk wel benieuwd naar hoe je de 1.0 MPI ervaart :jaja:
 

Yorick

Senior Member
Gefeliciteerd, Dat zijn inderdaad de gebruikelijke controlelampjes zoals @Tees meldt. Mochten deze blijven branden dan wordt het verhaal natuurlijk anders :)
 

Cordoba

Forumguru
Is normaal en soms blijft er wel eens een controlelampje even branden, bijvoorbeeld bij mijn Fabia wil soms het lampje van de bijrijdersairbag (dat ie uitgeschakeld staat) wel eens blijven branden de eerste 50 of 100 meter rijden, dan gaat ie uit en blijft uit zoals het hoort.

Het instructieboekje kun je heel wat tijd mee zoet zijn: gewoon iedere keer een stuk doornemen en belangrijke zaken die je wil onthouden eventueel nog een keer doorlezen.
 

EdK

Forumguru
Het instructieboekje .....
Gewoon op toilet leggen, of je nu tegen die muur zit te staren of dat je met bakkie koffie weer een paar bladzijde's doorneemt....
Alleen de gelezen blz's niet als toiletpapier gebruiken, krijg je verstoppingen van.....:koffie:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rosinfield

† In Memoriam
Ik gebruik het digitale boekje (gratis te downloaden op internet) en dan raadpleeg ik daar de inhoudsopgave of gebruik de zoekfunctie als iets me niet (helemaal) duidelijk is. En als ik er dan nog niet uitkom, vraag ik het hier.
 

The Dude

Nieuw lid
Ik wilde een nieuw topic openen aangezien ik ook een 2016 fabia 1.0 MPI op het oog heb en daar wat vragen over heb, maar ik kan deze ook wel even kapen ;). Goeie tips iniedergeval al!

Wat ik mij nog afvroeg, hoe zit het met onderhouds intervallen. Kleppen stellen en bijvoorbeeld de distributieriem. De eigenaar wist niet zeker of dit gedaan is, wb de D-riem zag ik dat deze eigenlijk om de 120K km of uiterlijk 5 jaar moet. KM stand zit de auto nog niet aan, maar is wel al 6 jaar oud. Klopt die interval? En wat betreft het kleppen stellen, dat wordt gedaan bij een grote beurt?

3BAD6A48-C722-4928-8E3F-0E33D34107A6.jpeg
 

Cordoba

Forumguru
Kleppen stellen bij een Skoda vanaf pakweg 2000 is niet meer nodig (mogelijk al bij iets eerdere modellen), omdat dit zelfstellend is. Distributie en waterpomp vervangen/checken is in de loop der jaren nog wel eens veranderd (ook voor modellen die al jaren de fabriek verlaten hadden, is dit soms aangepast), maar een interval van minder dan 120k km komt volgens mij bij de Fabia III niet meer voor.
 
Bovenaan Onderaan