Aankoop Superb bouwjaar 2009

blacklizard

Nieuw lid
Hello,

Ik sta op punt een skoda superb te kopen van 2009 (model 2010) met 136000 km (autostrade km).
De prijs is 8500. Is dit een mooie prijs?
Het is een 2.0tdi. Nu heb ik een vraag. wanneer moet distributieriem veranderd worden?
Wie rijdt er nog met deze versie? en wat voor problemen zijn er al met geweest?
Ik dacht me hebben laten wijs maken dat er van de 2.0tdi een terugroepactie geweest zou zijn? Iemand een idee van? en welk type van motor was dit dan?

alvast bedankt

ik post foto's als ik de wagen heb.

ertromp

Forumguru
Welke uitvoering (Ambitio, Elegance of?)
Zo inschattende kom je uit België?
Heeft de auto nog bijzondere opties zoals lederen bekleding, een open dak of?
Wordt de auto nog met extra garantie verkocht?
Is de auto in onderhoud geweest?

Het is volgens mij nog de pompverstuiver motor.
Hopelijk komen er reacties van andere forumleden aangaande de motor

CDK

Forumguru
Er zijn in 2009 2 typen 2.0 TDI geleverd, de 140pk pompverstuiver en de 170pk commonrail, welke van de 2 is het?

Import Yeti

Forumguru
Van die versie met pompverstuiver kunt je beter ver van vandaan blijven. Daar zijn veel problemen mee.
Voorbeelden zijn hiervan: de balansas, lekkende en loszittende pompverstuivers en lekkende tandempomp.
Alle drie zijn een dure grap om te repareren.

kansberg

Forumguru
Bij de 140 pk Pompverstuiver staat de riem voor 150.000 km. Spanrol: 300.000 km.
Bij de 140 pk BKD motor Common Rail staat de riem voor 150.000 km. Spanrol: 300.000 km.
Bij de 140 pk CFFB en CLJA motor Common Rail staat de riem voor 210.000 km. Spanrol: 210.000 km.
Bij de 170 pk CBBB motor Common Rail staat de riem voor 180.000 km. Spanrol: 360.000 km.
Bij de 170 pk CFGB motor Common Rail staat de riem voor 210.000 km. Spanrol: 210.000 km.

Import Yeti

Forumguru
Bron:Wiki TDI Club

http://wiki.tdiclub.nl/Categorie:BekendeProblemen#2.0_liter_TDI_140_pk_pd

2.0 liter TDI 140 pk pd

• de turbo gaat nog wel eens kapot;
  • bij de eerste productiejaren van de 2.0 TDI komt het regelmatig voor dat de auto ergens tussen de 2000 en 2400 rpm (meestal bij deellast) nogal schokt. De ene auto doet dat duidelijker dan de andere. Je kunt vervangen wat je wilt, misschien helpt het een beetje of een tijdje, maar schokken komt terug. Elke dealer kent het probleem en er schijnt niks aan te doen te zijn. Navraag bij PON leverde de volgende prachtige formulering op 'dat is een model-specifieke eigenschap meneer'. Bij veel auto's waarbij de tuner de EGR buiten spel heeft gezet EN met een plaatje heeft dichtgemaakt, is het schokken geheel verdwenen.
  • de EGR(koeler) wil nog wel eens lekken, waardoor er koelvloeistof verloren gaat.
  • loslopende pompverstuivers komt sporadisch voor (is zeker geen broodje aap). De verstuivers gaan klapperen in de boring in de cilinderkop en die boring wordt dan ovaal. Dat wordt dat een nieuwe cilinderkop.
  • niet mooi stationair lopen, schudden. link
  • haarscheurtjes in de cilinderkop. Komt voor in elke 16 klepper. De kans erop is groot als het blok gebouwd werd tussen juni 2003 en december 2003. Bij cilinderkoppen gebouwd na juli 2004 (bouwjaar, geen modeljaar!) schijnt het probleem opgelost te zijn, maar ook van BKD's uit 2006 worden gescheurde koppen gemeld. Als de kop is vervangen dan is het probleem verholpen zegt de dealer. Maar ook koppen die zijn vervangen blijken te kunnen scheuren. Verschijnselen: verlies koelvloeistof, witte rook bij start, moeizame start na minimaal 8 uur sitlstaan. Oplossing: nieuwe cilinderkop (er is een coulance regeling, vraag er naar bij de dealer, maar anno eind 2009 zal dat wel niet veel meer voorstellen). link link links in google verschijnselen
    • als de kop vervangen is zit er een sticker aan de distributiezijde. Onbekend of deze sticker te zien is als je de kap boven verwijdert van de distributieriem. Op de sticker staat een jaartal hieraan kan je zien of hij ooit vervangen is.
    • als de kop vervangen is dan kan hij gerust nog een keer kapot gaan, er zijn auto met de 3e nieuwe.
    • er vormt zich een scheur tussen een koelkanaal en een uitlaatkanaal; zo'n scheur kan zo minimaal zijn dat er geen witte rook te zien is en ook geen koelvloeistof door de olie; met een compressiemeting zul je dan waarschijnlijk ook niks wijzer worden.
  • slecht starten bij warme motor. Is alleen op te lossen door de ECU softwarematig aan te passen (een erg goede chiptuner kan dat).
  • de kat eruit halen (of leeg kloppen) zorgt bij een BKD voor veel bijgeluiden (sissen, schrapen, blazen) en ook een hoger brandstofverbruik wordt gemeld.
  • Sachs heeft een vast vliegwiel voor dit blok, maar dat wordt eigenlijk alleen op het circuit gebruikt ivm bijgeluiden.
  • de meeste Passat's (3C) hebben Siemens verstuivers (en ECU),
    • die Siemens verstuivers geven nogal eens storing, o.a. omdat ze snel vervuilen. Tijdig reinigen voorkomt veel problemen.
    • die Siemens verstuivers gaan nog al eens kapot (450 euro per stuk, ex montage).
  • Touran 2.0 tdi pd hebben altijd Bosch ECU en verstuivers.
  • alle 2.0 tdi pd motoren in de Passat hebben problemen met de oliepomp/balansassen. Dit kan zich op een minder leuke manier gaan uiten dan alleen verstuivers die er mee ophouden. Het is makkelijk goed op te lossen voor niet te veel geld, mits je er niet te lang mee door rijdt natuurlijk. En dat langer doorrijden dus vaak het probleem, aangezien je de oliedruk melding alleen boven een bepaald toerental krijgt. Daarvoor hoor je al wat rare geluiden uit je motor komen, luister je daar niet naar dan kom je bedrogen uit.

blacklizard

Nieuw lid
Het is een Model 2010, Ambiente 2.0 TDI 140 pk
Alles op en aan behalve gps en lederen bekleding. voor de rest zit er denk ik alles op. Geen opendak
Onderhoudsboekje is ingevuld door skoda verdeler.
Het type van de motor is BMP 140 pk.

Ja ik kom uit belgië. de wagen is zonder garantie want ik koop hem particulier.

Model 2010, Ambiente 2.0 TDI 140 pk

Joske

Forumguru
Wiki TDIclub geeft goed beeld van de risico's. Maar er zullen vast ook tig aantal probleemloze PDs rondrijden. CR is beter idee maar moet betaalbaar blijven ook natuurlijk ;).

Probeer anders 1 bij dealer te kopen of exlease. Dan heb je een jaar garantie, je betaalt mss meer maar je hebt ook meer zekerheid in case of..

blacklizard

Nieuw lid
Ja heb net iemand aan de lijn gehad die bij volkswagen werkt. de BMP zou een vernieuwde motor zijn. er zijn inderdaad in der tijd problemen geweest zijn met een bepaald soort motor zoals verstuivers, nokkenas, bepaalde kabels ed. Deze motor die daar in zit zou beter zijn. Bij de slechte reeks is in der tijd een terug roepactie geweest bij skoda maar hij wist niet meer van buiten welk type motor het was. Hij zal het nagaan.
Ik heb het chassis nr ik ga deze week eens bellen naar een skoda dealer en vragen of ze hystoriek opvragen en of er met die motors problemen zijn of geweest zijn. Als ze eerlijk zijn zeggen ze het me wel.

blacklizard

Nieuw lid
Wat is of wat bedoeld men met PD of CR motor?
Kunnen er dan niet meer problemen zijn met een motor 1.6 dan met een 2.0?
zoals bij volvo v50 bijv daar zijn er veel problemen met de 1.6 motor en met de 2.0d bijna niets.
dit omdat de 1.6 eigenlijk te licht is voor een zwaardere volvo v50.
zo gaan turbo's stuk, intercooler, egr kleppen ed.

Import Yeti

Forumguru
PD= Pompverstuiver Inspuiting
CR= Common Rail inspuiting

P.s De 1.6 TDI Commonrailmotor van VAG staat eigenlijk als zeer goed bestempeld alleen de EGR is heel erg storingsgevoelig en niet erg bekent als duurzaam zijnde

Laatst bewerkt:

kansberg

Forumguru
Import Yeti schreef:

P.s De 1.6 TDI Commonrailmotor van VAG staat eigenlijk als zeer goed bestempeld alleen de EGR is heel erg storingsgevoelig en niet erg bekent als duurzaam zijnde

Precies. En daarom laat ik hem komende week dicht zetten en wegschrijven. Ben na de Astra we een beetje klaar met EGR sores. Ik vind EGR net autodrop: Het zou verboden moeten worden!

Import Yeti

Forumguru
@kansberg , dan heb je het over de 1.6 TDI neem ik aan.
Kan deze dicht gezet worden dan? Ik heb die van mij software matig weg laten schrijven. Daarmee blijft de klep dicht.

kansberg

Forumguru
@Import Yeti : Uhm...(ik heb nog niet zo'n verstand van deze materie) maar mij is verteld dat de klep softwarematig wordt 'weggeschreven' en de klep altijd dicht blijft. Dus ik denk dat het dezelfde procedure is als bij jou. wat ik wel weet is dat de EGR niet 'afgedopt' wordt. Het is puur een softwarematige handeling.

Oh ja, inderdaad, de 1.6 TDI CR.

Bovenaan Onderaan